Una senda per a fer valdre el patrimoni ambiental i cultural d’Elx

Una senda per a fer valdre el patrimoni ambiental i cultural d’Elx

L’alcalde, Carlos González, el regidor d’Esports, Jesús Pareja, i el regidor de Medi ambient, Antonio García, han inaugurat la senda “El camí del íbers”

 

L’alcalde, Carlos González, el regidor d’Esports, Jesús Pareja, i el regidor de Medi Ambient, Antonio García, han inaugurat la senda “El camí dels íbers” que, amb un recorregut de 21 quilòmetres entre el barranc del Grifo i el de Sant Antoni, s’ha convertit en la segona sendera homologada. Aquesta sendera ha sigut fruit del treball de les regidories d’Esports, Medi Ambient, Turisme i Urbanisme.

“Estem davant una actuació molt important tant en l’àmbit ambiental com a cultural que a més tindrà una gran repercussió des del punt de vista turístic”, ha dit l’alcalde qui ha afegit que “estem fent valdre i posant al servei dels il·licitans i visitants una sendera, el segon PR del municipi, amb un extraordinari valor ambiental, històric i patrimonial”. González ha indicat que aquest projecte permet recuperar elements patrimonials que es troben caminant al llarg del recorregut. “Aquesta senda, en un barranc, se suma a aquest gran valor ambiental del nostre municipi que està constituït pel Pantà, el Clot de Galvany i el Fondo”, ha conclòs l’alcalde.

“Gràcies a aquesta senda molta gent que no coneix aquest paratge tindrà ara l’oportunitat de gaudir d’aquest. Tindran l’ocasió de gaudir d’un paisatge natural de gran importància i alhora conéixer un patrimoni de mil·lennis. En segon lloc, cal destacar la vinculació d’aquest barranc amb el Pantà, aquesta senda pot ajudar a la seua declaració de paratge natural municipal”, ha afirmat el regidor de Medi ambient.

Per la seua banda, Pareja ha indicat que “l’objectiu és que tot aquest treball que hem realitzat puga arribar a les persones i que gaudisquen d’aquesta sendera i la seua història. Hem d’aconseguir que el nostre llegat quede en bones mans”.

Per a participar en qualsevol dels torns de visita programats és necessari inscriure’s prèviament en la pàgina web de l’Ajuntament, elche.es/deportes.

La creació d’aquesta sendera es justifica a més per a fer valdre el ric patrimoni existent en la zona. Destaca entre això, la variada mostra d’infraestructures hidràuliques que van possibilitar la posada en cultiu de terrenys en una zona caracteritzada per les escasses i irregulars, però en ocasions intenses precipitacions, les mateixes que al llarg de milers d’anys han excavat el sòl i originat aquests barrancs. Vessants, preses, fonts, mines d’aigua i fins i tot un branc de la Séquia Major que talla mitjançant dos aqüeductes el llit dels dos barrancs, conflueixen al llarg del recorregut atorgant-li el caràcter d’autèntic museu de l’aigua a l’aire lliure. Precisament, alguns d’aquests elements s’han restaurat, aprofitant la creació de la senda.

D’altra banda, també abunden al llarg del recorregut de la senda pedreres i punts d’extracció de pedra, d’on va eixir la matèria primera per a la construcció dels edificis emblemàtics de la nostra ciutat i pel que sembla, també per a la realització d’obres d’art tan importants com la mateixa Dama d’Elx.