Balanç Unitat Turística del 2 al 22 de juliol

Balanç Unitat Turística del 2 al 22 de juliol
  • Les principals infraccions detectades són per presència de mascotes en les platges, realitzar activitats esportives en la zona de bany i circular o estacionar en zones protegides.
  • La presència tant en les vies de circulació, com en la pròpia arena i dintre de l’aigua, possibiliten una major eficàcia i poder assistir a banyistes ràpidament.

En el període comprés entre el 2 i 22 de juliol la GRUMAT (Grup de Unitat Marítima i Atenció Turística) ha començat la vigilància i control del litoral il·licità, que abasta des de la Platja de l’Altet fins a la del Rebollo a la Marina. L’inspector, dos oficials i 16 agents destinats a aquest servei desenvolupen la seua labor tant en els passejos i vies públiques, recolzats per la Unitat de Mobilitat Urbana, com en l’arena i dins de l’aigua. Això els dota d’una major eficàcia i control sobre les infraccions a les diferents ordenances municipals, així com la legislació específica de platges, amb suports puntuals a la veïna ciutat de Santa Pola.

En aquestes primeres setmanes de treball, un dels apartats que més ha destacat ha sigut el seguiment a les més comunes infraccions de l’Ordenança per a la Seguretat en l’Ús, Gaudi i Aprofitament del Litoral, registrant-hi 179 denúncies. Poc més del 30% han sigut per presència d’animals a les platges, un 20% per la pràctica d’activitats esportives prohibides en la zona de bany, 16% per acampar, circular, estacionar en zona protegida o de platja, seguit d’un 12% que sancionaran infraccions relacionades amb la pesca, tant submarina com des de la riba. De la mateixa manera, s’ha prestat especial atenció a la realització d’activitats no autoritzades (8%), especialment oferents de massatges sense titulació i envasos manipulats, o la venda ambulant (6%) centrada en la distribució de beguda, fruita o menjar sense condicions higièniques adequades o traçabilitat definida. Altres aspectes com l’accés a la platja amb vidre o l’abandó d’embarcacions han suposat 5 i 2 denúncies respectivament.

La vigilància sobre els canals de navegació, que donen accés a embarcacions i esportistes han suposat la interposició de dues denúncies a banyistes, que tenen prohibida la seua presència en ells, i altres dues per fondejar-hi.

La Seguretat Ciutadana i la Salut Pública és una altra de les grans demandes veïnals i dels estiuejants, que públicament han traslladat el seu agraïment a la notòria presència de la GRUMAT, especialment a la Marina. Fins al moment, s’han formulat 26 actes denúncia a diverses infraccions de la LO de Protecció de la Seguretat Ciutadana 4/2015, complementades amb una intervenció d’arma blanca i 10 denúncies a usuaris, tant per consum o possessió d’estupefaents com per alcohol en via pública. El seguiment i identificació de persones o vehicles sospitosos continua sent un punt central de la seua actuació, com en estius anteriors en els quals es va aconseguir una important reducció de les denúncies. També es realitzen els controls d’activitats i informes de concessions, que completen el treball de la UEAC amb la seua comprovació inicial de quioscos i hamaques.

Igualment, com a requisit propi d’un municipi turístic es vigila el compliment de les normes mínimes de convivència i neteja, controlant el repartiment de publicitat no autoritzada, ús de megafonia i qualsevol incidència que haja de ser atesa pels serveis de neteja. Aquests serveis suposen una mitja dotzena d’actuacions. No obstant això, els integrants de la GRUMAT tenen previst reforçar la vigilància en certs punts davant l’abandó de fem després de l’abandó de la platja de certs usuaris i que genera una imatge negativa en l’entorn. De fet, des de la “Dama d’Elx”, se situen xarxes de pesca abandonades o es recull fem surant en la línia de costa. En aquest apartat s’ha arribat a recollir fins i tot xicotets bidons d’oli de motor en el moment que començaven a abocar les seues restes a l’aigua. Els residus són dipositats en port una vegada finalitzada la jornada.

En els primers compassos de juliol, l’assistència a persones han suposat l’atenció a usuaris en l’aigua en dues ocasions i a embarcacions en sengles, com en la de l’encallament a Santa Pola. Sobre terra destaca l’assistència a un accident laboral, amb un electrocutat en estat greu, així com les col·laboracions amb l’equip de socorristes municipals.

D’altra banda, sent molt important el suport de la Unitat de Mobilitat Urbana, es realitza un intens control de trànsit i estacionament. S’intenta així dotar de fluïdesa a la circulació i garantir el pas dels serveis d’emergència, davant la gran afluència de vehicles als principals punts de bany, com són Carabassí o la Marina. En aquest període s’han formulat 168 denúncies municipals i 13 destinades a la Prefectura provincial de Trànsit d’Alacant.