L’objectiu principal dels tallers és treballar la convivència escolar i, en concret, la prevenció de l’assetjament escolar i el ciberassetjament en alumnes de sisé de Primària d’una vintena de centres
La regidora d’Educació, Patrícia Macià, juntament amb la presidenta de la fundació ANAR, Teresa Martínez, han presentat un projecte contra l’assetjament escolar que s’està desenvolupant en un total de 20 centres educatius d’Elx (16 col·legis públics i quatre concertats). Una iniciativa en la qual també col·labora la Fundació Juan Perán.
“Des de l’Ajuntament d’Elx treballem en la prevenció d’aquest tipus de situacions a través del departament d’absentisme però vam tindre una reunió amb la fundació ANAR, i considerem necessari reforçar aquesta prevenció en un tema que per desgràcia existeix, com és l’assetjament escolar en els diferents centres escolars de la nostra ciutat”, ha assenyalat la regidora d’Educació, qui ha afegit que els tallers van començar aquest dilluns -dia 15 de gener- i que els centres es mostren positius amb aquesta iniciativa.
Teresa Martínez ha volgut agrair, en primer lloc, a l’Ajuntament d’Elx la col·laboració que estan tenint i que els permet estar treballant en una vintena de centres educatius de la ciutat. “La Fundació ANAR va començar els seus passos en 1970 per a ajudar xiquets i xiquetes en risc d’exclusió social. El que fem és rebre cridades tant dels xiquets com d’adults que tinguen constància d’algun menor que puga estar en risc”, ha informat Martínez, qui ha afegit que de mitjana a l’any reben mig milió de trucades de les quals el 70% pertanyen a casos de violència familiar, maltractament físic, abusos sexuals, casos d’abandó i un percentatge molt ampli de casos d’assetjament escolar.
“El que fem en rebre la trucada és donar-li al menor atenció psicològica a través de xats e emails. A partir d’ací, segons la gravetat de les necessitats fem una derivació per intervenció amb les entitats socials i amb els recursos socials municipals, i si és necessari intervenim amb les forces de seguretat”, ha assenyalat la presidenta de ANAR.
Les trucades que atenen des de l’associació són de forma confidencial i totalment anònima perquè permet que els xiquets i les xiquetes tinguen la llibertat i la confiança per a posar-se en contacte amb ANAR sense tindre la por de ser jutjats ni tindre cap mena de represàlies.
Quant a les trucades referents a casos d’assetjament escolar, el que es fa és analitzar cadascun d’ells per a elaborar informes que servisquen en els tallers que es realitzen i que permeten treballar amb coneixement de causa directe.
“L’objectiu principal dels tallers és treballar la convivència escolar i, en concret, la prevenció de l’assetjament escolar i el cyberbullying, que en aquests temps afecta molt els/les xiquets/es que pateixen assetjament”, ha explicat Teresa Martínez.
La presidenta d’ANAR ha assenyalat que el primer que fan és diferenciar el que és un cas d’assetjament escolar d’un altre de problemàtica en la parla. “L’assetjament escolar és una situació de maltractament que pot ser físic, pot ser verbal o pot ser psicològic i que es produeix reiteradament en el temps de forma constant”, ha assenyalat Martínez.
“Una vegada que l’alumnat coneix què és l’assetjament escolar en profunditat comencem a dotar d’eines perquè puguen afrontar aquesta situació i comencem a parlar sobre l’autonomia, sobre l’assertivitat, i sobre la independència i la llibertat que cadascun tenim dins d’un grup per a poder actuar”, ha explicat la presidenta d’ANAR, qui ha afegit que “després passem a parlar sobre la pressió del grup i el poder que té per a condicionar el comportament de la resta”.
Empatitzar és un altre dels aspectes d’aquest curs. “Ensenyem al fet que es posen en el lloc de la víctima i del sofriment tan gran que tenen, però també que es posen en el lloc de l’assetjador que també pateix i que es comporta d’aquella manera per una sèrie de factors”, ha assenyalat la presidenta d’ANAR, qui ha afegit que es reforça el paper de l’observador que pot previndre la situació d’assetjament.
Teresa Martínez ha volgut donar especial rellevància al tema del cyberbullying ja que, segons les dades que manegen, un de cada quatre assetjats ho són també per dispositius mòbils. “Aquests casos són especials ja que el menor no troba pau en el seu domicili perquè l’assetjament segueix a través de les noves tecnologies”, ha explicat Martínez.
Els tallers s’estan donant a alumnes de sisé de Primària en un total de 39 cursos. Les sessions són dobles, per la qual cosa es desenvoluparan 78 sessions, fins a febrer.