La Generalitat aprova per primera vegada l’informe d’avaluació ambiental del Pla Especial del Palmerar

La Generalitat aprova per primera vegada l’informe d’avaluació ambiental del Pla Especial del Palmerar

El regidor d’Urbanisme, José Manuel Sánchez, destaca la importància de tirar avant aquest document de cara a vertebrar i protegir l’espai de major valor ambiental, paisatgístic i cultural d’Elx

 

El regidor d’Urbanisme, José Manuel Sánchez, ha informat que “per primera vegada, l’Ajuntament d’Elx té un informe favorable del Servei Territorial d’Urbanisme sobre l’Informe Ambiental i Territorial Estratègic del Pla Especial del Palmerar”.

Tal com ha explicat el regidor es tracta d’una bona notícia per al futur del palmerar il·licità declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

Sánchez, que ha estat acompanyat per l’arquitecte municipal, Julio Sagasta, ha recordat que “l’elaboració del Pla Especial de Protecció del Palmerar té com a objectiu vertebrar i protegir l’espai de major valor ambiental, paisatgístic i cultural de la ciutat d’Elx compost pels horts urbans de palmeres compresos en el Palmerar d’Elx inscrit en la Llista del Patrimoni Mundial de la UNESCO”.

Quant a l’àmbit, el document abasta la protecció dels horts inclosos en la declaració de Patrimoni Mundial i la seua àrea d’influència. “Els horts històrics ocupen una superfície d’1.441.918 m², la zona d’afecció 2.432.691 m², per la qual cosa l’àmbit d’actuació té una superfície total de 3.874.609 m²”.

El regidor ha dit que “la proposta municipal proposa la protecció dels horts urbans inclosos en la declaració de Patrimoni Mundial; defineix una estructura que ordena el Palmerar i potència els horts com a espai agrícola alhora que permet la seua exposició turística. Amb aquest pla s’evita la realització de noves construccions d’ús privat en aquests horts i es fixen mesures de protecció específiques de l’estructura física dels horts de palmeres, encaminades a protegir la seua delimitació, les alineacions de palmeres, els bancals, els cultius associats, les construccions tradicionals i el sistema de reg. També es redueix l’edificabilitat en un 20%, en equipaments públics i privats, i es reserven parcel·les per al trasllat d’equipaments obsolets o nous equipaments com el centre de visitants i el centre d’interpretació del Palmerar”.

Sánchez ha felicitat l’equip tècnic, amb Julio Sagasta al capdavant, que ha elaborat aquest Pla.

El Pla Especial de Protecció defineix tres àrees d’actuació i cinc objectius específics, i desenvolupa mitjançant propostes d’actuació concretes, aquests objectius per a cadascuna de les àrees: Zona Horts UNESCO; Zona Unitat de Paisatge, que coincideix amb la zona horts UNESCO; i Àrea d’Influència.

Els objectius concrets del Pla són la protecció dels horts urbans inclosos en la declaració de Patrimoni Mundial, la definició d’una estructura que ordena el Palmerar, la protecció específica de l’estructura física dels horts de palmeres, la protecció dels horts com a espai agrícola i la potenciació de la connexió entre horts i l’ús turístic del Palmerar.

Segons ha assenyalat Sagasta, per primera vegada s’ha aconseguit la resolució favorable sobre l’informe Ambiental; ara cal incorporar un estudi de Paisatge, un estudi de Mobilitat i un estudi de Trànsit que contemplen tota aquesta gran zona de protecció. “Posteriorment, caldrà elaborar una versió preliminar del pla que incloga aquests estudis, se sotmetrà a informació pública i després ja s’aprovarà definitivament”.

“És un pas molt important el que s’ha donat de cara a l’elaboració d’un document de planejament i d’usos del Palmerar d’Elx, cosa que s’ha intentat des de fa molts anys. És un pas fonamental per a comptar amb aquest document de salvaguarda del Palmerar”, ha assenyalat Sánchez.