El regidor de Recursos Humans, Ramón Abad, informa que no consten casos de violència, però que s’implantarà per a evitar que es donen aquest tipus de situacions.
El pla, elaborat entre el mateix personal, el Departament de Prevenció de Riscos Laborals del Consistori i els representants dels treballadors, està implantant-se de manera pilot en els Centres Socials.
El regidor de Recursos Humans, Ramón Abad, i el d’Igualtat, Polítiques Socials i Inclusives, Mariano Valera, han presentat el nou Protocol de Prevenció d’Assetjament a l’Empleat públic Municipal, que ha sigut elaborat entre el mateix personal, el Departament de Prevenció de Riscos Laborals del Consistori i els representants dels treballadors.
Encara que en RH no consten agressions a empleats municipals per part de la ciutadania, segons ha manifestat Abad, es reconeixen situacions tibants puntuals. “L’Ajuntament ha de posar tots els recursos disponibles amb l’objectiu de saber com actuar en escenaris de risc, així com implementar les mesures preventives i de seguretat”, ha dit Abad. Les citades mesures passen per l’adequació d’infraestructures i immobles i les disposicions a seguir durant i amb posterioritat a possibles actes violents: assistència sanitària, psicològica i legal, comunicació, investigació del fet…
L’experiència s’està portant a terme amb els empleats dels centres socials, especialment amb els treballadors socials, “els més exposats en estar en contacte amb persones d’alta vulnerabilitat social”, ha recalcat Abad.
Valera, per part seua, ha valorat l’experiència pilot, de la qual s’han extret decisions concretes com la col·locació de cartelleria en els Centres Socials informant sobre els drets i obligacions dels serveis base com d’advertiment de les sancions per incompliment. A llarg termini, es preveu la instal·lació de càmeres de seguretat i un sistema d’alarma o “botó del pànic” perquè, en paraules de Valera, “els empleats municipals se senten recolzats per l’administració en la qual treballen”.
Abad ha finalitzat recordant que els servidors públics no són el problema sinó la solució a les inquietuds dels usuaris dels serveis municipals, i que es treballa en prevenció perquè situacions de tipus violent no arriben a succeir. “A les administracions ens acusen d’actuar a posteriori. Sense que haja ocorregut cap experiència extrema, i per a evitar que es donen, creem aquest protocol”.