Una jornada organitzada per UEPAL en la seu de la Cambra de Comerç del Parc Empresarial reuneix a Carlos González i a Luis Barcala amb empresaris de la província per a estudiar punts de trobada entre tots dos municipis
El regidor il·licità planteja acabar amb el desequilibri en inversions i crear un fòrum d’alcaldes i l’alacantí proposa posar en marxa una comissió tècnica que aborde els problemes comuns de totes dues ciutats
Un acord sobre les infraestructures viàries i ferroviàries, el desenvolupament urbanístic de l’entorn de la Institució Firal Alacantina (IFA) per a convertir-la en referència de l’Arc Mediterrani europeu, la lluita conjunta contra el canvi climàtic, la coordinació de l’urbanisme en zones limítrofes i la defensa a ultrança del transvasament Tajo-Segura són alguns dels fronts plantejats per l’alcalde il·licità, Carlos González, per a treballar de forma conjunta amb Alacant. Durant la jornada “La regió funcional Elx-Alacant, nus de desenvolupament del sud-est Mediterrani”. La jornada s’ha celebrat en la seu de la Cambra de Comerç del Parc Empresarial de Torrellano, organitzada per la Unió Empresarial de la Província d’Alacant (UEPAL) que presideix Juan José Sellés.
L’acte ha sigut presentat pel president de la Diputació, Carlos Mazón, i ha estat centrat en un debat-diàleg entre els alcaldes de les dues ciutats, l’il·licità Carlos González, i l’alacantí Luis Barcala. El moderador ha sigut el polític i periodista David Cerdán. L’objectiu d’aquesta trobada s’ha fixat a servir de fòrum on es puguen trobar punts d’unió i d’acord que enfortisquen les dues ciutats i, per tant, el conjunt de la província, segons expliquen els organitzadors.
Asistents
La jornada ha comptat amb l’assistència de més d’un centenar de persones, entre les quals estaven els presidents de la Cambra de Comerç, Juan Bautista Riera; del Cercle Empresarial d’Elx i Comarca (CEDELCO), Joaquín Pérez; de l’Associació de l’Empresa Familiar d’Alacant (AEFA), Francisco Gómez; i de la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV), Perfecto Palacio, a més dels rectors de les universitats Miguel Hernández d’Elx i d’Alacant, Juan José Ruiz i Manuel Palomar, respectivament, i responsables de diferents entitats econòmiques i socials de la província. Aquesta jornada també ha comptat amb una taula d’experts de diferents àmbits per a analitzar aquestes qüestions. Els organitzadors tenen previst elaborar un document de treball amb les conclusions que puga servir per a ajudar els responsables de les diferents administracions a prendre decisions.
Carlos González ha plantejat la constitució d’un fòrum d’alcaldes per a abordar aquestes qüestions i Luis Barcala ha proposat crear una comissió tècnica en la qual estiguen presents institucions acadèmiques, organitzacions empresarials i altres organismes “que tinguen alguna cosa que dir perquè siga pràctica i prepare una reunió conjunta amb el ministeri de Foment per a abordar temes comuns”, tal com ha expressat el regidor alacantí.
Uns altres dels temes posats sobre la taula per part de l’alcalde il·licità ha sigut la necessitat d’equilibrar la relació de tots dos municipis quant a inversions i “acabar amb la “prima de capitalitat” que històricament ha beneficiat a Alacant”, impulsar l’AVE regional o eliminar els peatges de l’AP7 i de la Segona Circumval·lació d’Alacant. Luis Barcala, per part seua, ha proposat encarregar un estudi a la Cambra de Comerç sobre les qüestions que interessen a tots dos municipis, finalitzar la connexió de la Vies Parc d’Elx i Alacant, connectar IFA i el Parc Empresarial amb el Polígon d’Aigua Amarga o interconnectar els parcs científics de les dues universitats.
Diàleg, autonomia, competència i cooperació
“Crec que és important que ens asseguem a reflexionar sobre les relacions entre la segona i tercera ciutat de la Comunitat Valenciana i dues de les 20 primeres ciutats de l’Estat espanyol en població. A partir d’ací crec que les relacions entre Elx i Alacant han d’estar presidides pel diàleg, l’autonomia de cadascun dels municipis, la competència i la cooperació. Hem de ser capaços d’identificar espais de cooperació, objectius per a treballar junts i sumar esforços, a més de competir en elements com l’atracció d’inversió i talent o serveis públics per als nostres municipis amb la finalitat de millorar la qualitat de vida i el benestar i la prosperitat”, ha assenyalat l’alcalde il·licità.
“Autonomia, diàleg, cooperació i competència són els eixos ajuste als que ha de girar la nostra relació i a partir d’ací treballar junts per a millorar coses concretes com les infraestructures, per a garantir el transvasament Tajo-Segura, per a lluitar junts contra el canvi climàtic i també per a una cosa tan important com que la inversió siga equilibrada en tots dos municipis”, ha expressat Carlos González.
Corregir desequilibris
“Una anàlisi històrica de les inversions que s’han produït a la província d’Alacant ens porta a la conclusió inequívoca que durant més de 30 anys les inversions de l’Estat, de l’Autonomia i de la Diputació s’han centrat majoritàriament en la capital de la província, fent valdre el pes d’això que s’ha anomenat “la prima de capitalitat” i s’ha traduït en què l’Auditori Provincial, l’OAMI i un llarg etcètera d’inversions, que podien haver-se distribuït a la província, s’han centralitzat a Alacant. Aquesta “prima de capitalitat” crec que genera un desequilibri en el territori i una desigualtat d’oportunitats entre les dues ciutats. Pensant en el futur sempre hem de ser conscients de la necessitat de corregir aquests desequilibris i de no generar de nou aquesta irregular distribució de la inversió pública. A partir del diagnòstic del que s’ha produït en el passat hem de pensar en un futur en el qual es corregisca el desequilibri i s’invertisca amb força en els dos pols”, ha indicat el regidor il·licità.
Fòrum d’alcaldes
Carlos González també ha explicat que “hi ha elements que són d’interés comú de tots dos municipis i que s’han d’abordar des de la perspectiva de les dues ciutats, dels dos governs. Hem posat sobre la taula la necessitat d’un acord sobre les infraestructures viàries i ferroviàries, la lluita contra el canvi climàtic des d’una perspectiva conjunta o també treballar en la coordinació de l’urbanisme, especialment en les zones limítrofes de tots dos municipis. Hi ha una llarga llista d’elements en comú que han de ser producte de la suma del treball i el talent de totes dues ciutats”.