La II Jornada Científica de la Càtedra Tempe/Apsa aborda reptes i propostes per a aconseguir una educació inclusiva

La II Jornada Científica de la Càtedra Tempe/Apsa aborda reptes i propostes per a aconseguir una educació inclusiva

El Centre de Congressos Ciutat d’Elx acull la cita, composta per una taula redona i set conferències

L’edil de Polítiques Inclusives i Drets Socials, Mariano Valera, reitera el compromís de l’Equip de Govern d’aconseguir una societat més igualitària, diversa i inclusiva

Docents i professionals sociosanitaris especialitzats en l’atenció a persones amb diversitat funcional s’han donat cita aquest dissabte en el Centre de Congressos Ciutat d’Elx amb la finalitat d’exposar i debatre els reptes i propostes per a aconseguir una educació inclusiva. No en va, la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat insta en el seu article 24 que aquestes gaudisquen d’una educació amb mesures específiques i efectives.

El responsable de l’Àrea de Drets Socials i Polítiques Inclusives del Consistori, Mariano Valera, el director de la Càtedra de Discapacitat i Ocupabilitat Tempe/Apsa de la UMH, Antonio Luis Martínez Pujalte, i el vicerrector d’Infraestructures de la institució acadèmica, Pedro Ginés Quiles, han inaugurat a primera hora d’aquest matí, davant més de 150 assistents, la Jornada Científica de la Càtedra, a la qual així mateix han acudit la regidora d’Educació, María José Valera, i membres de la corporació municipal.

En aquesta II Jornada, que compta amb el suport de l’Ajuntament d’Elx, es poden escoltar al llarg del dia de hui, en les instal·lacions congressuals de Porta de la Morera, una taula redona i set conferències relatives a l’educació inclusiva com a dret en els centres d’ensenyament com a realitat possible, intervenció i inclusió en la família, contextos naturals i en la universitat, recursos per a afavorir la participació, les emocions a l’escola, etc.

“L’educació inclusiva és un desafiament en el qual hem de continuar treballant. La nostra labor com a Ajuntament és acompanyar, col·laborar i caminar junts amb entitats com la Càtedra Tempe/Apsa per a complir plenament l’article 24 de Convenció sobre els Drets de les Persones Discapacitades”, ha manifestat Valera en la seua intervenció inaugural, agraint i reconeixent la labor de les entitats que formen la Càtedra al mateix temps que recordava la necessària òptica científica, universitària i investigadora interdisciplinària per a dotar de “més eficàcia” al tercer sector.

Martínez Pujalte, que ha mostrat la seua gratitud a l’Ajuntament per l’ajuda prestada, ha reconegut que l’èxit de la I Jornada en 2019, que va versar sobre detecció primerenca de la discapacitat intel·lectual i el desenvolupament, va promoure l’organització de la II, la qual, en paraules del director de la Càtedra, “ha superat amb escreix les expectatives” quant a nombre d’inscrits. “Però per què educació inclusiva?”, s’ha preguntat Martínez Pujalte per a posteriorment contestar que la realitat del sistema educatiu “dista del proclamat per la Convenció”. Per això, ha afegit, “és important reflexionar sobre què hem de fer i quins són els instruments i estratègies a implementar”.

Abans de començar les ponències, el regidor ha fet una crida a aprofitar i gaudir la II Jornada Científica, i ha reiterat el compromís de l’Equip de Govern d’aconseguir una societat més igualitària, diversa i inclusiva, “una determinació contínua i diària”, ha destacat Valera.

Discapacitat i ocupabilitat
La Càtedra de Discapacitat i Ocupabilitat Tempe/Apsa de la UMH va nàixer en 2015 amb la voluntat de fomentar la investigació i la formació en l’àmbit de la diversitat funcional des del món de l’empresa, l’associatiu i l’acadèmic. Una de les activitats més rellevants que desenvolupa és el programa destinat a alumnes amb discapacitat intel·lectual, que s’enriqueix amb el projecte europeu en el qual participa la UMH i la fi del qual és el disseny d’un currículum universitari comú per a la formació d’aquestes persones.

A més, la Càtedra promou activitats destinades a estudiants i professionals interessats; les més recents, un curs de drets i discapacitat, o un seminari sobre accessibilitat cognitiva i lectura fàcil.