Nou impuls a l’ampliació del carril bici a Elx

Nou impuls a l’ampliació del carril bici a Elx

La regidora Esther Díez anuncia que aquest divendres s’adjudicarà el carril bici de l’avinguda Ramón Pastor i ja es treballa en la redacció del de Pere Joan Parpinyà i de carrils bici provisionals que uniran diferents barris


“En 2020 invertirem més de 1,8 milions d’euros amb l’objectiu de transformar el nostre municipi des d’un punt de vista sostenible, i donarem resposta a l’emergència climàtica amb polítiques que, a més, es fan més necessàries que mai després de la pandèmia”


La regidora de Desenvolupament Sostenible i Mobilitat, Esther Díez, ha anunciat que aquest divendres, en la Junta de Govern, s’adjudicaran de les obres del carril bici a l’avinguda Alcalde Ramón Pastor i en els pròxims mesos es durà a terme la redacció del projecte del carril bici a Pere Joan Perpinyà.

A més, la regidora ha apuntat que aquesta mateixa setmana finalitzarà el projecte de carrils bici provisionals perquè puguen ser una realitat aquest mateix estiu. “Seran trams importants, la idea és que siga en avingudes i que unisquen diferents barris de la ciutat de manera segura. Farem una infraestructura que compte amb una separació física que garantisca la seguretat per a les persones usuàries, ja que estem en un moment clau per a impulsar la mobilitat ciclista”, ha explicat la regidora, qui ha afegit que “en els pròxims sis mesos farem un salt molt important quant a infraestructures ciclistes al nostre municipi”.

Díez ha indicat que l’ampliació del carril bici és un dels molts projectes en els quals està treballant l’àrea de Desenvolupament Sostenible després de la nova situació generada per la pandèmia de la Covid-19.

En aquest sentit ha indicat que en 2020 s’invertiran més d’1,8 milions d’euros amb l’objectiu de “transformar el nostre municipi des d’un punt de vista sostenible, i donarem resposta a l’emergència climàtica amb polítiques que, a més, es fan més necessàries que mai després de la pandèmia”.

“Les nostres prioritats passen per consolidar les polítiques verdes i el canvi de model de municipi per a aconseguir que la ciutadania compte amb millor qualitat de vida, posar en valor el nostre territori i desenvolupar una economia amb valor afegit”, ha indicat la regidora, per a qui “l’estratègia Elx2030 es fa ara més necessària que mai perquè preval la salut humana i el respecte mediambiental en el desenvolupament de la ciutat i aborda el creixement d’Elx d’una manera intel·ligent, sostenible i integrador. És el moment de “RepensemElx” amb criteris sostenibles”.

Estratègia EDUSI

Díez ha indicat que a aquesta estratègia s’està donant forma amb les inversions de l’EDUSI, “amb actuacions clau per a la nostra competitivitat com el Campus Tecnològic i l’ampliació del Parc Empresarial, amb el Pla Centre, amb el Pla Especial del Palmerar, amb la revisió del PGOU (que protegisca també el patrimoni ambiental i el Camp d’Elx), amb el nou PMUS, amb el Pla de Dinamització del Comerç Urbà i també amb el suport a la singularitat de la nostra producció agrícola, entre altres qüestions”.

Entre les actuacions que s’estan duent a terme ha destacat: el bescanviador de l’autobús urbà a l’entorn de l’Hospital General; la millora en l’accessibilitat de les parades d’autobús; el carril bus a l’avinguda de la Universitat, a Eduardo Fernández García i l’adequació de la parada 263 al carrer José Luis Navarro Campello; l’hort urbà de l’Hort de Felip (i la redacció dels projectes dels horts urbans de Trabalon i l’ampliació de l’Hort de la Cuerna).

PMUS. Estratègia de mobilitat en el curt/mitjà termini

D’altra banda, Esther Díez ha indicat que en el seu departament estan acabant el projecte inicial del PMUS (Pla de Mobilitat Urbana Sostenible), que aquest mes serà remés a la Conselleria de Medi Ambient per a la seua avaluació ambiental i posteriorment passarà diferents tràmits d’exposició pública.

Tal com ha explicat “el PMUS planteja corredors verds, una infraestructura verda urbana que connectarà diferents punts de la ciutat amb el riu Vinalopó. Aquests carrers es remodelaran per a guanyar espai per a vianants: s’eixamplaran voreres, s’introduirà vegetació i mobiliari urbà i es deixarà només un carril de trànsit”.

Aquests corredors es plantegen a Carrús, Toscar, el Pla i Altabix. A curt termini es prioritzen tres corredors verticals que connecten el Pla amb Carrús i tres horitzontals en tots dos barris.

Una altra de les qüestions clau és la pacificació del trànsit a l’entorn del Palmerar. De manera general, els vials que creuen el Palmerar quedaran amb només un carril de circulació i es crearan carrils bici segregats al seu costat. D’altra banda, en les actuals sendes se separarà l’espai de vianants de l’espai de bicicletes.

Així mateix, el PMUS aborda continuar al centre i al Raval la disminució del trànsit rodat, la millora de l’espai públic i la compatibilitat amb la mobilitat ciclista. També als seus vials d’accés, com pot ser Joan Carles I. En aquesta mena de carrers s’optarà per deixar també un carril de circulació, per ampliar les voreres i per la instal·lació de vegetació i de mobiliari urbà.

Pla Centre

Díez també ha posat en valor el que implicarà el Pla centre, les actuacions del qual ja s’han posat en marxa. L’edil ha recordat que ja s’han adjudicat les obres al carrer Nostra Senyora del Cap “amb l’objectiu de generar un carril bus exclusiu per a les línies H i J quan es duga a terme la conversió en zona de vianants de la Corredora, però també per a fer més amable i atractiva aquesta via d’entrada al centre de la ciutat”.

A això se sumen les obres per a la creació de plataformes úniques en huit carrers del centre històric de la ciutat per a garantir l’accessibilitat total.

Quant al servei de bus urbà Díez ha dit que està pendent la incorporació de quatre nous autobusos híbrids a la flota, que se sumen als dos que ja existeixen en la línia J. “Està previst que arriben el mes de juliol, i en els pròxims tres anys arribarem a 20 vehicles híbrids”.

També ha recordat que està pendent la licitació del bus a les pedanies i quant a les llicències de taxi ha dit que amb l’activació dels terminis administratius, es continua amb la tramitació, que està en la seua fase final.

Esther Díez ha conclòs assenyalant que “el coronavirus ens ha mostrat la nostra vulnerabilitat i ens ha recordat que no podem viure d’esquena al nostre planeta. Fa només uns pocs anys el discurs contra el calfament global podia semblar el relat apocalíptic d’una minoria. Hui la resposta a l’emergència climàtica condiciona les estratègies polítiques i econòmiques mundials. Per això, és incomprensible i irresponsable que els grups de l’oposició diguen que no és el moment de parlar de canvi de model de municipi. El seu únic discurs se centra en proposar rebaixes generalitzades d’impostos i que s’augmenten els serveis, una fórmula inviable que deixaria sota mínims la capacitat de l’Ajuntament per a atendre a qui més ho necessita”.