La regidora de Mobilitat, Esther Díez, anuncia que dilluns es tallarà al trànsit l’accés a aquests vials i es posaran en marxa les modificacions en les línies E, F, H i J d’autobusos urbans
La responsable d’Urbanisme, Ana Arabid, indica que aquesta actuació suposarà una autèntica transformació del centre, un canvi de paradigma cap a una ciutat pensada per a l’ús i el gaudi dels veïns i les veïnes
Dilluns que ve, 3 d’agost, comencen les obres de conversió en la zona de vianants de la plaça de Baix i la Corredora i, amb elles, la transformació del centre històric de la ciutat.
La regidora de Mobilitat, Esther Díez, i la d’Urbanisme, Ana Arabid, han explicat els canvis en el trànsit i en les línies de bus que es produiran, així com els objectius que es pretenen amb aquesta actuació emmarcada en el Pla Centre.
“La conversió en zona de vianants de la Corredora i la plaça de Baix és una actuació fonamental per a l’Equip de Govern i permetrà, per fi, que Elx estiga a l’altura d’uns altres municipis espanyols i europeus que han apostat per la humanització dels seus centres històrics”, ha indicat Díez, que ha afegit que això possibilitarà “crear entorns més amables i nets, incrementar l’atractiu turístic de la ciutat i afavorir la reactivació comercial”.
Per la seua part, Ana Arabid ha destacat “la importància d’aquest projecte per l’entitat de l’obra però, sobretot, pel que suposa per al nostre centre històric. Aquesta actuació suposarà una autèntica transformació del centre, un canvi de paradigma cap a una ciutat pensada per a l’ús i el gaudi dels veïns i les veïnes, no per als cotxes. El pròxim 3 de novembre gaudirem d’un centre més humà, amable i d’acord amb l’objectiu de presentar Elx a la candidatura de Capital Verda 2030”.
Arabid ha assenyalat que els treballs consistiran en la retirada del paviment de la plaça de Baix i la col·locació de llambordes de marbre amb motius ibers il·licitans presents en les antigues ceràmiques de la zona. Quant a la Corredora, es procedirà a la pavimentació de la calçada anivellant-la amb les voreres existents creant així una gran zona per als vianants amb il·luminació incrustada en el paviment.
“Parlem d’una actuació sobre uns 5.200 metres quadrats, amb un pressupost de 540.000 euros i un termini d’execució de tres mesos”, ha assenyalat la responsable d’Urbanisme, que ha aclarit que les obres en la Corredora es realitzaran en dues fases amb una duració de mes i mig per a cadascuna (plaça de Baix fins a Bisbe Tormo i Bisbe Tormo fins a Pont dels Ortissos). Els treballs en la plaça de Baix es realitzaran durant els tres mesos de duració de l’obra.
Canvis en la mobilitat
Esther Díez ha explicat els nombrosos canvis que es produiran pel que fa a mobilitat amb el tancament al trànsit des del dilluns de la plaça de Baix i la Corredora.
Tal com ha assenyalat, “aquesta actuació comporta una transformació en la gestió del trànsit en el centre de la ciutat i això repercutirà en el conjunt de la ciutat. És el camí que han de seguir els municipis segons recomana la Unió Europea”.
El primer dels canvis està vinculat al transport públic, perquè les línies que en aquests moments tenen parada en la plaça de Baix (E, F, H i J) passen ja a partir del dilluns als seus nous recorreguts.
“Cal recordar que, després de l’acord aconseguit amb els veïns de l’entorn dels carrers Alfons XII i Àngel l’any 2018, les línies que es desviaran per aquests carrers seran la E i la F, un desviament que ja es fa els dissabtes i diumenges. En concret, aquestes línies, una vegada creuat el pont de Canalejas, continuaran el recorregut pels carrers Alfons XII, Juan Ramón Jiménez, Àngel, Curtidors i Eugeni d’Ors”, ha explicat Díez, que ha afegit que “com a conseqüència, aquestes línies tindran parada a l’inici d’Alfons XII, Juan Ramón Jiménez, Àngel (a prop de la replaceta dels Pontos) i Eugeni d’Ors. Es tracta de parades que ja estan habilitades, que s’han utilitzat els caps de setmana i que, per tant, estaran operatives ja des del dilluns”.
Per la seua part, les línies H i J desviaran el recorregut per la part nord. Una vegada facen la parada habitual en País Valencià, giraran per Lepant a Doctor Caro, Vicente Blasco Ibáñez, Cristòfol Sanz, avinguda de la Llibertat, avinguda del Ferrocarril, Nostra Senyora de la Cabeza i Porta d’Alacant per a continuar el seu recorregut habitual per Joan Carles I.
Les noves parades de les dues línies se situaran en cadascuna d’aquestes vies, aprofitant les ja existents i el mateix dilluns s’habilitaran dues parades noves al carrer Nostra Senyora de la Cabeza (a l’altura del CEIP Candalix) i en Porta d’Alacant a l’altura de la cruïlla amb Capità Lagier.
“Tota aquesta informació estarà detallada en el web d’autobusos urbans i en l’aplicació Bus Elx. Som conscients que és un canvi important per a quatre línies del bus urbà i, per tant, brindem tot el nostre suport als usuaris i les usuàries en aquest període d’adaptació que viurem en les pròximes setmanes”, ha apuntat la regidora.
Restriccions en el centre
Quant a la gestió del trànsit, la responsable de Mobilitat ha indicat que “cal recordar que la Corredora porta aparellada una pacificació global del trànsit en la zona centre. Les restriccions d’accés començaran, en principi, el mes d’octubre, que és quan l’empresa adjudicatària té previst instal·lar les càmeres de control. Per tant, el mes de setembre habilitarem l’eina digital que tindran veïns, comerciants, empreses i uns altres usuaris per a donar-se d’alta i accedir al centre. Estem treballant perquè el procés puga ser el més senzill possible i es tindran en compte les situacions particulars”.
“L’accés pel pont de Canalejas va ser pactat amb els veïns de carrer Alfons XII i Àngel en 2018 i vull recordar que preveu l’entrada de veïns, càrrega i descàrrega, serveis, emergències i de qualsevol persona que accedisca als aparcaments públics “, ha indicat la regidora, que ha afegit que “així mateix, les restriccions de trànsit s’habilitaran en el pont de Santa Teresa, pont de la mare de Déu, encara que d’una manera més flexible, per a assegurar que la conversió en zona de vianants de la Corredora no supose un desviament de trànsit sense més d’un pont a un altre, sinó que assegure una vertadera disminució de trànsit en el centre i permeta potenciar les maneres de transport sostenible. Mentrestant, l’únic carrer tallat serà la Corredora”.
Díez ha recordat que no hi haurà problemes en els accessos al centre per als residents, els serveis d’emergències, comerciants, empreses de serveis i usuaris de l’aparcament públic.
Reunió comerciants
Ana Arabid ha explicat que ahir de vesprada ella mateixa i els regidors Felip Sànchez i Esther Díez, es van reunir amb els comerciants del centre de la ciutat amb l’objectiu d’informar-los sobre la planificació de l’obra i atendre els dubtes que hi pogueren tindre. “Volem que es produïsca la major normalitat possible perquè puguen exercir la seua activitat amb els mínims problemes, per això, se’ls facilitarà l’accés als seus comerços amb la instal·lació de tanques i passarel·les”, ha apuntat la regidora.