Descendeixen les sol·licituds d’escolarització en el primer cicle d’educació infantil respecte a l’any acadèmic anterior
La Regidoria d’Educació va presentar ahir, en la reunió del Consell Escolar Municipal, la Memòria 2019/2020 sobre absentisme al territori il·licità
Elx comptarà amb quatre persones prospectores de Formació Professional (FP) durant l’any acadèmic 2020/2021. Així ho ha comunicat l’edil d’Educació de l’Ajuntament d’Elx, María José Martínez. La figura del prospector, creada per la Conselleria d’Educació i que consisteix en docents dedicats en exclusiva a sondejar el teixit empresarial per a conéixer les seues demandes i posar-lo en contacte amb el catàleg de titulacions professionals de la zona, “facilitarà la connexió entre empreses i centres d’ensenyament”, ha expressat Martínez, qui ha recordat la trobada que van mantindre el divendres passat el director general de l’FP, Manuel Gomicia, l’alcalde, Carlos González i la mateixa regidora a l’Ajuntament.
“Gomicia va manifestar suport absolut a l’FP d’Elx”, ha dit l’edil, i ha assegurat que el director autonòmic estarà present en la pròxima sessió del Consell Municipal d’aquests ensenyaments, que va arrancar al novembre de 2019. “A més, convidarem les quatre persones prospectores a formar part d’aquest”. La tasca d’establir diàleg entre empreses i instituts, tal com ha explicat Martínez, la venien desenvolupant part del professorat, encara que no en exclusiva. La Conselleria, mitjançant la seua aposta per l’FP valenciana, va decidir crear la figura de prospector en considerar-ho necessari i establir un nexe entre ocupació i formació. La província d’Alacant es beneficiarà en total de 17 d’aquestes figures especialitzades.
D’altra banda, la regidora ha avançat algunes dades relatives a la campanya de matriculació del present any, a falta de conéixer-se les xifres definitives en transcórrer en aquests moments el procés en secundària, batxillerat i FP. En concret, en educació infantil de primer cicle han descendit les sol·licituds d’escolaritat respecte a l’exercici anterior. A les escoles de la Conselleria es van registrar 570 sol·licituds per a l’any acadèmic 2019/2020 i 485 en 2020/2021, mentre que en les de titularitat municipal, 735 en 2019/2020 i 569 en 2020/2021. Martínez, que ha destacat que la matriculació en infantil i primària ha sigut íntegrament telemàtica per la pandèmia, ha indicat que, hui dia, existeixen places vacants en infantil de tres anys, i que únicament nou centres han tingut més sol·licituds que places en primera opció. “El passat 13 i 14 de juliol, la Regidoria va respondre a les peticions dels qui no tenien lloc escolar o fora de termini”.
A més, entre els assumptes tractats en la passada jornada en la reunió del Consell Escolar Municipal, l’edil ha donat a conéixer que la representant de la Inspecció Educativa, Esther Álvarez, va desgranar els diferents escenaris que es remenen relatius a les ràtios per aula a partir de setembre, que seran de 20 estudiants en educació infantil i primària, podent-se flexibilitzar fins a 25 sempre que puguen garantir-se les mesures de distanciament d’un metre i mig. En el primer cicle de secundària obligatòria, primer i segon de l’ESO, es treballa amb la presencialitat total. I en tercer, quart, batxillerat i FP hi haurà assistència alterna entre els qui acudisquen a classe i seguisquen les lliçons de manera telemàtica. “Cada centre s’adaptarà en funció dels seus espais i necessitats”, ha especificat Martínez, que ha explicat que Conselleria està rebent plans individualitzats per a donar-los el vistiplau, i que l’Ajuntament, tal com es va acordar en l’última Junta de Govern Local, està adequant recintes municipals perquè col·legis i instituts en disposen amb la finalitat de desenvolupar la seua activitat.
Absentisme escolar
El Consell Escolar Municipal va donar ahir compte, així mateix, de la Memòria 2019/2020 relativa a l’absentisme escolar al territori il·licità; un informe que abasta des de setembre de 2019 a febrer d’aquest any degut a la pandèmia. L’índex d’absentisme sobre la base de la població total escolaritzada, en educació infantil i primària, és d’un 2.34%; en primer i segon d’ESO, de 7.23%; i, en tercer, quart de l’ESO i FP, d’1.30%. “S’ha treballat amb el reforç de quatre tècnics/ques en integració social i una pedagoga”, ha especificat Martínez, qui ha destacat que aquest personal, a més de realitzar funcions de seguiment i control d’absentisme, han impartit tallers d’habilitats socials i altres activitats relacionades amb la convivència als col·legis i als instituts. “La pedagoga ha erigit una escola de pares i mares al Severo Ochoa, Joanot Martorell, Monserrat Roig, Tirant lo Blanc, Marià Benlliure i l’Alcúdia, i ha instruït sobre normes i límits, resolució de conflictes, autoestima… amb un acolliment per part de les famílies molt positiva”, ha verbalitzat Martínez.
Les persones participants han recomanat a la Regidoria que les successives edicions tinguen major freqüència i èmfasi en continguts com l’assetjament escolar i l’educació sexual. La regidora recull el guant i anuncia el canvi de denominació, per la qual cosa a partir de la tardor s’anomenarà “Servei d’Orientació per a les Famílies, Prevenció per a l’Abandonament Escolar i Control de l’Absentisme”; un nou enfocament imprescindible, ha dit la tinenta d’alcalde, en la nova normalitat i adaptat a les necessitats de la comunitat educativa.
El Consell Escolar Municipal també va rebre informació, ha conclòs la regidora, de l’execució de les obres que actualment es duen a terme dins del Pla Edificant, als CEIP la Gàl·lia i la Vallverda, a l’IES Monserrat Roig –que conclouran al setembre– i els treballs del nou IES Periodista Vicente Verdú. Igualment, s’estan adequant les parcel·les destinades a aules provisionals al CEIP La Pau de Torrellano i ja es troba planificat el projecte de reforma de la façana de l’institut de la pedania.