Mobilitat preveu que per a 2023 es reduïsquen més de 1.000 tones de CO₂ a Elx amb la millora d’infraestructures i la incorporació de 22 nous autobusos híbrids en la flota

Mobilitat preveu que per a 2023 es reduïsquen més de 1.000 tones de CO₂ a Elx amb la millora d’infraestructures i la incorporació de 22 nous autobusos híbrids en la flota

La regidora de l’àrea, Esther Díez, juntament amb el gerent d’Autobusos Urbans, Ángel Luis Andreu, i l’enginyer municipal, Juan Luis Coves, fa balanç de la introducció d’aquests vehicles ecològics a la ciutat


La Regidoria de Mobilitat preveu que per a 2023 es reduïsquen més de 1.000 tones de CO₂ amb la millora d’infraestructures i la introducció dels 22 nous autobusos híbrids. Així ho ha anunciat aquest matí la regidora de l’àrea, Esther Díez, acompanyada del gerent d’Autobusos Urbans, Ángel Luis Andreu, i de l’enginyer municipal, Juan Luis Coves.

Díez ha assenyalat que en aquest mes d’abril es compleixen dos anys des que es van introduir els primers autobusos híbrids a la ciutat i ha volgut aprofitar aquest aniversari per a fer una valoració del resultat de la introducció d’aquests vehicles ecològics.

En l’actualitat són un total de sis els autobusos híbrids que estan en circulació i que s’han incorporat a diferents línies del servei com la E, la F i la J. “La previsió inicial era que cadascun d’aquests vehicles aconseguira reduir 35 tones de CO₂ a l’any. No obstant això, les dades indiquen que el resultat ha sigut millor a l’esperat, perquè es tracta de 38 tones de CO₂ a l’any les que evitem amb cada bus ecològic”, ha destacat la regidora, que ha aclarit que d’aquesta manera, els sis autobusos híbrids aconsegueixen que es rebaixe l’emissió en 228,64 tones de CO₂ a l’any.

Díez explica que la disminució de diòxid de carboni també és producte d’importants actuacions com el nou bescanviador de l’Hospital General, els trams de carrils bus o els projectes d’accessibilitat de parades

Díez ha explicat que aquesta xifra s’incrementarà de manera notable, ja que cal recordar que aquest estiu està prevista l’arribada de cinc nous autobusos híbrids i en 2022 es renovaran 17. Pel que es preveu que per al final de la legislatura, amb més de la meitat de la flota renovada, siguen més de 1.000 tones les que s’aconseguisquen reduir.

Així mateix, la regidora ha recordat que la introducció de noves tecnologies més verdes en els autobusos no és l’única mesura de millora ambiental, també és important tindre en compte actuacions que s’han realitzat en els últims mesos com el nou bescanviador de l’Hospital General, que possibilita la disminució de 8,83 tones de CO₂ a l’any. Segons ha indicat Díez “l’estalvi es produeix perquè aquesta nova infraestructura permet que el bus haja de fer menys maniobres i s’agilite el pas per aquest punt”.

De la mateixa manera els trams de carrils bus creats a l’avinguda de la Universitat i el carrer Eduardo Fernández García permetran rebaixar les emissions en 51,74 tones de diòxid de carboni a l’any. “En aquests casos, s’aconsegueix que el bus puga circular de manera més àgil, sense parades, i, per tant, descendisquen els consums”, ha informat Díez. A més, ha assegurat que “el projecte d’accessibilitat de parades de bus, en l’eix avinguda de la Llibertat-avinguda del Ferrocarril-avinguda de la Universitat, evitarà l’emissió de 37 tones de CO₂ a l’any” i ha recordat que en aquests moments s’està treballant en un nou projecte d’accessibilitat de parades per a l’avinguda Pere Joan Perpinyà. La previsió és que aquesta actuació tinga un cost de 300.000 euros i afecte nou parades, huit d’aquestes comptaran amb panells informatius, marquesines i plataforma que permeta la parada en carril de l’autobús.

Díez destaca que en l’últim mes s’han recuperat un 15% dels usuaris i de les usuàries del transport públic respecte a principis de 2021

En definitiva, Díez ha subratllat que “entre els nous autobusos híbrids incorporats en els dos últims anys i les obres efectuades en els últims mesos s’ha aconseguit reduir 326 tones de CO₂ anuals, una xifra que preveiem elevar de manera molt significativa en els pròxims dos anys amb el canvi de flota previst i les millores d’infraestructures pendents”.

Per la seua part, el gerent d’Autobusos Urbans ha agraït l’aposta del consistori pel transport públic i ha destacat que “fins a 2030 la previsió d’inversió en vehicles d’aquest tipus serà de 19,5 milions d’euros amb el 80% de la flota híbrida”. Segons ha explicat Andreu “aproximadament un vehicle emet 200 grams per quilòmetre mentre que amb el transport públic s’emeten 12 grams”.

El conjunt de totes aquestes actuacions s’emmarca dins de l’estratègia de la Regidoria de Mobilitat Sostenible per a fomentar el transport públic, aconseguir un canvi modal a la ciutat i reduir de manera generalitzada les emissions contaminants en el marc d’Elx2030.

“La mobilitat és una eina fonamental per a aconseguir un municipi més verd i, per tant, estem posant en marxa polítiques decidides i responsables que realment aconseguisquen una transformació de la ciutat”, ha conclòs la regidora.

Augment d’usuaris en el transport públic

La regidora de Mobilitat Sostenible ha destacat que actualment s’ha registrat un xicotet augment d’usuaris en el servei d’autobusos que a conseqüència de la pandèmia es va veure fortament perjudicat. Concretament, el mes de març s’ha recuperat un 15% dels viatgers respecte a principis d’enguany. A més, Esther Díez assegura que al gener de 2021 s’ha aconseguit el 45% que es va registrar al gener de 2019 i actualment s’està recuperant el 60% que es va aconseguir en 2019.