La mesura busca garantir la convivència entre les persones i aquests animals en l’entorn urbà, des del punt de vista sanitari i del benestar dels gats
La regidora de Benestar Animal i Sanitat, Mariola Galiana, acompanyada per la presidenta de l’associació CES Gats Elx, Maribel Lag; la responsable i la membre de la Protectora Baix Vinalopó, Laura Giménez i Araceli Hoffman, respectivament; i la veterinària municipal, Beatriz Maldonado, ha presentat el Pla de Control i Gestió Ètica de Colònies Felines Urbanes, una aposta en la qual, com ha manifestat Galiana, fa mesos que treballem en col·laboració amb CES Gats i la Protectora Baix Vinalopó per a erigir Elx “en una de les primeres localitats espanyoles que avança en aquesta matèria” i en un referent en l’àmbit europeu en la convivència entre persones i aquests animals segons la legislació vigent.
“L’objectiu és vetlar pel benestar dels gats, garantir les condicions sanitàries de les colònies felines, el seu número i evitar molèsties associades a colònies incontrolades”, ha explicat Galiana, que ha destacat que, amb aquest Pla, es permetrà autoritzar colònies en les quals s’actuarà des del punt de vista sanitari amb el mètode CER (captura, esterilització i retorn de l’exemplar). La responsable municipal ha subratllat que, a més de controlar la proliferació de gats, la mesura de la Regidoria vigilarà “per un entorn saludable, la identificació dels felins casolans perduts, la millora de la qualitat de vida dels animals i, insistisc, per la convivència d’aquests amb el veïnat”, i recordar la importància dels gats per a l’hàbitat en ser depredadors naturals de rosegadors i de certs insectes. També s’efectuarà un seguiment i s’elaborarà un cens, a més de promoure’s l’adopció d’aquells més sociables.
El municipi es convertirà així, segons la regidora Mariola Galiana, en un referent en l’àmbit nacional i europeu en la matèria, i a més, es crearà un programa de voluntariat
El Pla, ha explicat la regidora, recull les pautes que han de regir per a la gestió reeixida de les colònies, i que aclareix elements com els horaris d’alimentació (només pinso sec, mai sobres), de neteja , la utilització de menjadors (la normativa municipal no permet abocar menjar en la via pública) i altres consideracions que es podran consultar, a partir de hui, en les àrees de Benestar Animal i Sanitat de la web municipal. “Amb aquestes regles evitem que, per exemple, les restes de menjar servisquen de font nutritiva per a insectes generadors de molèsties”. Igualment, marca els requisits sobre els espais on establir una colònia, i queden descartades les proximitats, per exemple, de parcs infantils, de centres educatius o sanitaris.
Dins del Pla, la Regidoria de Benestar Animal ha posat en marxa un programa municipal de voluntariat sobre colònies felines, els interessats hauran de remetre les seues sol·licituds a través de l’OMAC o de la seu electrònica de l’Ajuntament per a, posteriorment, superar una formació específica. Els formularis de sol·licitud per a això, o per a la fundació de noves colònies, podran trobar-se, així mateix, a partir del dijous en la web municipal.
“Els gats no creen molèsties, les creen la falta de control”, ha dit Lag, que ha elogiat juntament amb Giménez que la Regidoria haja comptat amb totes dues entitats per a desplegar aquest ambiciós Pla. Galiana, per la seua part, ha finalitzat traslladant-los el seu agraïment per la inestimable labor que realitzen.