L’objectiu, dins l’estratègia Elx2030, és aconseguir les emissions zero i reduir la contaminació acústica del transport públic il·licità
Elx fa un pas més en matèria de mobilitat sostenible. L’espanyola Solaris, empresa líder en electromobilitat en l’àmbit europeu, ha cedit al municipi un autobús 100% elèctric amb la finalitat que puga testar-se en les línies J, K1 i K2 des del 2 de juny fins dissabte que ve. La regidora de l’àrea, Esther Díez; el director d’explotació d’AUESA, Ángel Andreu; i el gerent comercial de Solaris, Damián García, han presentat la unitat que, a diferència de les híbrides, no requereix motor de combustió per a generar la tracció elèctrica, sinó que les bateries es recarreguen en horari nocturn, quan s’endolla el vehicle al corrent.
Aquesta classe de proves, tal com han explicat Díez i Andreu, serveixen per a analitzar com s’emmotlen els autobusos a les particularitats del servei de transport públic il·licità, analitzar el seu comportament i observar quina classe d’unitats s’adapten millor als recorreguts d’AUESA, per la qual cosa en el futur es repetirà l’experiència amb altres models per a així triar els més adequats per a complir el compromís d’electrificació de la flota adquirit per la Regidoria de Mobilitat Sostenible amb l’estratègia ecosostenible Elx2030.
La Regidoria de Mobilitat Sostenible, AUESA i Solaris proven fins al dissabte un autobús 100% elèctric en les línies J, K1 i K2
“L’objectiu és anar renovant íntegrament la flota amb autobusos ecològics, per la qual cosa cap al final de la legislatura el 54% dels vehicles es mouran amb tecnologies verdes, que arribaran al 78% en 2030”; una contribució decisiva des de l’àmbit del transport col·lectiu, “el més emprat en el nucli urbà”, per a aconseguir “les zero emissions i reduir la contaminació acústica als nostres carrers”, ha dit la regidora, que ha recordat que aquest estiu entraran en funcionament cinc noves unitats híbrides que se sumaran a les sis existents, i es preveu que per a 2022 s’adquirisquen 17 i en 2023 altres quatre.
“És un pas més en la nostra voluntat d’avançar el màxim possible en mobilitat sostenible: el fet de comprovar les tecnologies verdes que existeixen en el mercat”, ha conclòs la regidora, que ha avançat que, si sorgeix l’oportunitat gràcies als fons europeus, “l’Ajuntament realitzarà els tràmits necessaris per a la compra de vehicles com el que hui presentem”.
En concret, el Solaris Urbino 12 Electric, tal com ha detallat García, és un autobús que acumula l’energia en les bateries disposades en el sostre. El seu panell de comandament i configuració interior són totalment adaptables a les necessitats de cada localitat, i les unitats compten amb una autonomia de 350 quilòmetres, “més que suficient per a l’orografia il·licitana i jornades de funcionament diàries de 15-16 hores”. La marca Solaris és una filial de la prestigiosa mercantil basca CAF, i en 2020 va encapçalar el mercat de l’electromobilitat a Europa per nombre de matriculacions amb aquest model. Amb una capacitat de 82 persones, l’Urbino 12 Electric ja recorre els carrers de Barcelona, Bilbao i altres capitals del continent.