El Ple aprova el Pla Jove 2021-25 amb el qual l’Ajuntament vol donar resposta a les necessitats de la joventut il·licitana

El Ple aprova el Pla Jove 2021-25 amb el qual l’Ajuntament vol donar resposta a les necessitats de la joventut il·licitana

L’Ajuntament accepta l’encàrrec de gestió de la Generalitat per a la creació de la Xarxa d’Oficines Xaloc amb la finalitat de donar servei integral de gestió, informació, mediació social i assessorament en matèria d’habitatge, rehabilitació d’edificis i regeneració urbana


Elx compta amb el Pla Jove 2021-25 amb el qual la Regidoria de Joventut que dirigeix Marga Antón pretén donar resposta a les necessitats de la joventut il·licitana en els pròxims anys.

El pla ha sigut aprovat amb els vots a favor de PSOE, Compromís, PP, Ciutadans i el regidor no adscrit i amb l’abstenció de Vox.

Tal com ha explicat Antón, es tracta d’un document viu en l’elaboració del qual es va comptar amb les propostes realitzades pels joves i que recull les directrius que marcaran les accions que s’emprendran. La regidora ha indicat que aquest pla “ens situa en la casella d’eixida del que serà un projecte que s’anirà construint i modificant en el temps i que s’adaptarà a les necessitats que vagen sorgint”.

A més, amb aquest pla es pretén incorporar el sector jove en les polítiques municipals.

Aquest Pla Municipal de Joventut preveu des de suport psicosocial fins a plans de formació i facilitats per a accedir a un habitatge. Un full de ruta que detalla les mesures i accions amb les quals l’Ajuntament busca millorar el benestar integral de les i dels joves il·licitans.

Per a la construcció del Pla Integral de Joventut, s’ha realitzat un procés participatiu amb la població jove d’Elx. Es va crear una plataforma en línia de participació, a causa de la situació sanitària.

A través de la plataforma van participar un total de 84 persones d’edats entre 12 i 30 anys.

També es van realitzar activitats en centres juvenils, instituts i entitats juvenils. En aquestes es va treballar en grups per a identificar necessitats i inquietuds de la població jove al municipi. A través d’aquesta mena d’activitats es van incorporar en el diagnòstic a un total de 191 persones amb edats entre 12 i 25 anys.

L’elaboració del document s’ha realitzat de manera transversal amb totes les àrees que conformen l’Ajuntament, així com amb els grups polítics que han seguit el procés des del primer moment. Algunes de les apostes de la Regidoria després dels resultats del pla són la promoció d’un programa de suport psicosocial als joves i adolescents per mitjà de tallers, tertúlies dialògiques o activitats lúdiques i recreatives.

També es té molt present el medi ambient amb la inclusió de tallers relacionats amb l’acció pel clima destinat a la població jove, com el projecte mediambiental SIGNUM per a la senyalització participativa de la ruta de l’entorn natural del Pantà d’Elx.

Un altra de les claus és la formació amb programes que aporten títols oficials de l’IVAJ, que habiliten per a treballar, com són el curs monitor de temps lliure o els cursos de formació permanent, com monitor de menjador escolar o d’aula matinal, així com implementar els cursos de primers auxilis o socorrisme.

També cal destacar l’estreta col·laboració amb Promoció Econòmica i amb l’Agència de Col·locació per a afavorir l’ocupabilitat.

L’accés a un habitatge també és una altra de les preocupacions dels més joves. Per això, es té com a objectiu la creació de recursos residencials per a la joventut, a més de la coordinació amb l’Oficina d’Habitatge Social per a la derivació de joves en situació de vulnerabilitat.

Entre les propostes també destaquen la creació de tallers per a visibilitzar les desigualtats de gènere, la programació de manera periòdica d’activitats esportives, l’estudi de noves tarifes juvenils per al carril bici, la formació a voluntaris joves, la implementació a la fi d’any d’una fira d’associacions per a visibilitzar la labor de les entitats juvenils i continuar amb una àmplia oferta de cursos i tallers d’oci.

Millors serveis en matèria d’habitatge

També s’ha aprovat amb el vot a favor de tots els grups i l’abstenció de Vox, la proposta d’acord d’acceptació de l’encàrrec de gestió de la Generalitat a l’Ajuntament en matèria d’habitatge per a la creació d’una oficina de la Xarxa Xaloc.

Tal com ha explicat el regidor de drets Socials, Mariano Valera, es tracta d’una xarxa d’oficines d’habitatge perquè les entitats locals puguen comptar amb un equip per a donar servei integral de gestió, informació, mediació social i assessorament en matèria d’habitatge, rehabilitació d’edificis i regeneració urbana. També té com a objectiu facilitar l’accés a un habitatge digne a la ciutadania i propiciar així la integració d’espais urbans.

Amb l’objectiu d’establir aquest model descentralitzat de política d’habitatge, analitzant la casuística de cada municipi i la col·laboració de totes dues administracions, es crea aquesta Xarxa d’Oficines Xaloc per a millorar l’eficiència i l’assistència directa a la ciutadania.

L’oficina estarà vinculada a la Regidoria d’Urbanisme, a Pimesa i a la Regidoria de Drets Socials, pel que comptarà amb més professionals per a donar resposta a la situació de vulnerabilitat que es genera a Elx en matèria d’habitatge. A més, es farà l’estudi de necessitats des de l’Observatori d’Habitatge Social.

Les activitats, la gestió de les quals s’encomana, s’agrupen en cinc blocs. D’una banda, la Unitat de Finestreta Única en matèria d’habitatge, rehabilitació d’edificis i regeneració urbana; la Unitat de Gestió de l’Habitatge; la Unitat de Protecció de la Tinença de l’Habitatge; la Unitat de Rehabilitació i Eficiència Energètica i la Unitat de l’Observatori Local d’Habitatge. Per a tot això l’Ajuntament comptarà amb quatre professionals a jornada completa. Mentre s’adquireix el local que reunisca les condicions òptimes, l’oficina se situarà en un centre social.

La Generalitat aportarà més de 170.000 euros anuals per al desenvolupament d’aquesta oficina.

D’altra banda, en el ple de hui s’ha donat compte de l’expedient per a exceptuar les bases d’execució del pressupost, en sentit de no devolució del romanent de tresoreria de Visitelche motivada per la reducció d’ingressos en aquest organisme a conseqüència de la pandèmia.

Tal com ha explicat el regidor de Turisme i Promoció Econòmica, Carles Molina, l’objecte d’aquesta proposta és reequilibrar el pressupost de Visitelche, ja que quan es va elaborar no es va tindre prou en compte les conseqüències de l’evolució de la pandèmia que ha provocat que la taxa per servei de temporada a les platges, els provinents de les sales del Centre de Congressos i serveis accessoris hagen sigut menors del pressupostat.

L’edil ha indicat que el romanent es destinarà a reequilibrar els comptes de l’organisme autònom i a realitzar algunes millores en les instal·lacions del Centre de Congressos, ja que l’activitat congressual s’està reactivant i el centre té elements de mobiliari que han de ser substituïts. A més, es durà a terme una xicoteta obra per a millorar en accessibilitat.

Aquest punt s’ha aprovat amb els vots a favor de PSOE i Compromís, les abstencions de PP, Ciutadans i el regidor no adscrit i el vot en contra de Vox.