La Generalitat inverteix 2,5 milions d’euros en la posada en servei de l’actuació entre la Vallverda i la vereda de les Cendres, que s’emmarquen en la partida d’11,6 milions per a la carretera autonòmica a Elx
El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, junt a l’alcalde d’Elx, Carlos González, i l’alcaldessa de Santa Pola, Loreto Serrano, ha anunciat aquest dimecres l’adjudicació de les obres per al desdoblament d’un nou tram de la CV-865 abans de finals d’any, “una actuació que contribuirà a millorar notablement la seguretat viària a la comarca del Baix Vinalopó”.
En la visita als treballs, que ha tingut lloc aquest matí, també han estat presents la regidora d’Urbanisme d’Elx, Ana Arabid, la regidora de Mobilitat, Esther Díez, i el cap del Servei Territorial d’Obres Públiques d’Alacant, Enrique del Río.
Aquest projecte, que se suma al tram posat ja en servei entre la Vallverda i la vereda de les Cendres, es completarà amb altres dues actuacions de desdoblament en aquesta via: entre el punt quilomètric 5+500 i el punt quilomètric 3+600, i entre aquest últim i el punt quilomètric 2+400.
L’alcalde d’Elx, Carlos González, i les regidores d’Urbanisme, Ana Arabid, i de Mobilitat, Esther Díez, visiten junt al conseller d’Obres Públiques, i l’alcaldessa de Santa Pola, María Loreto, els treballs d’ampliació d’aquesta via
“Per a les quatre iniciatives en la CV-865, finalitzades i de pròxima licitació, el Consell consignarà una quantitat total d’11,6 milions d’euros per al terme municipal d’Elx”, ha precisat el màxim responsable d’Obres Públiques.
“Amb aquesta inversió treballem en un dels objectius prioritaris del Govern valencià, que és el de posar a la disposició de tots els valencians i valencianes, independentment d’on residisquen, una xarxa de carreteres segura i de qualitat per a garantir, amb una mobilitat sostenible i respectuosa amb l’entorn, la vertebració del nostre territori i la igualtat d’oportunitats”, ha assegurat Arcadi España.
Per part seua, l’alcalde d’Elx ha destacat que “aquesta actuació és de gran rellevància per a la ciutat perquè significa afavorir la comunicació amb Santa Pola i al mateix temps millorar la seguretat i reduir la sinistralitat que és un dels principals objectius municipals”.
Així mateix, el regidor il·licità ha mostrat la seua satisfacció amb el compliment dels terminis d’execució de les obres. “Cada vegada que la Conselleria inverteix en la millora d’una infraestructura d’aquesta naturalesa no sols s’està millorant una carretera, sinó que s’està contribuint al dinamisme econòmic”, ha conclòs González.
Tram la Vallverda – la vereda de les Cendres
La Conselleria de Política Territorial ha posat en servei el desdoblament de la calçada de la carretera CV-865 corresponent al tram entre la Vallverda i la vereda de les Cendres, un projecte que ha comptat amb una inversió de 2,5 milions d’euros. Es tracta d’unes obres de millora, entre el punt quilomètric 7+100 i el punt quilomètric 8+475, que es van iniciar a l’octubre de 2020.
“Amb aquesta actuació, els veïns i veïnes d’aquesta àrea veuran incrementada substancialment la seua qualitat de vida, perquè es produirà una clara millora en la fluïdesa del trànsit i en la seguretat viària dels vehicles, vianants i ciclistes que circulen per aquest tram”, ha assenyalat el titular de Mobilitat.
L’objecte principal de les obres ha consistit en l’adequació del tram entre la Vallverda i la vereda de les Cendres mitjançant el desdoblament de la calçada i la reordenació de les interseccions i accessos existents. Així, se l’ha dotat de característiques de via parc, la qual cosa ha suposat un increment substancial dels espais reservats per a vianants i la circulació de bicicletes en tot el tram, amb una millora de les condicions de seguretat viària existents.
CV-865, d’Elx a Santa Pola
La carretera CV-865 és un eix viari que uneix dos importants nuclis de població de la comarca del Baix Vinalopó, Elx i Santa Pola, i té una longitud d’11,3 quilòmetres, entre la ronda Sud d’Elx i la N-332, que circumval·la el nucli urbà de Santa Pola.
Aquesta via suporta una elevada intensitat de circulació en aquest tram, amb una mitjana que supera els 15.000 vehicles diaris, xifra que es veu augmentada notablement en el període estival, ja que el principal destí d’estiueig de les i els il·licitans és Santa Pola.
A més de l’alta intensitat de trànsit, es constataven uns certs problemes de seguretat viària, perquè la carretera mancava d’uns nivells baixos propiciats pel traçat rectilini i sense pendent d’una via que disposava d’un ample generós de plataforma, que es traduïa, en la pràctica, en el desenvolupament d’elevades velocitats de circulació.
La interacció d’elevades velocitats de circulació amb els nombrosos accessos a finques agrícoles, habitatges unifamiliars, camins i pedanies, així com amb l’existència de vianants i d’un trànsit ciclista d’una certa consideració, ha sigut font de nombrosos accidents en el passat.
Descripció de les obres
Les obres en el tram entre la Vallverda i la vereda de les Cendres de la carretera CV-865 han consistit en el desdoblament de la calçada existent, amb un resultat de dues calçades de dos carrils, de 3 metres cadascuna, sengles vorals de 25 centímetres a cada costat i una mitjana de separació d’1,20 metres.
A més, s’ha procedit a la reordenació d’accessos, amb la supressió de la glorieta partida en el punt quilomètric 8+050 i la impossibilitat de realitzar els girs a esquerres, i s’ha executat una vorera de 2,5 metres d’ample en el marge dret i un carril mixt per a ciclistes i per a vianants de 3,5 metres m en el marge esquerre, on el desenvolupament urbanístic està més consolidat i es dona continuïtat al ja executat.
Finalment, s’ha instal·lat la il·luminació en la mitjana central, similar a la ja disposada en els trams desdoblegats, per al que s’ha utilitzat tecnologia LED, més sostenible i amb més eficiència energètica.