El conseller Arcadi España planteja, en la presentació del PMoMe a Elx la creació d’un servei de coordinació de transport metropolità per a millorar la mobilitat de l’àrea
El Pla de Mobilitat Metropolitana d’Alacant-Elx (PMoMe) preveu la incorporació d’un nou servei d’autobús d’alta capacitat (BRT) per a unir les dues principals ciutats de la província.
Així ho ha anunciat el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, acompanyat per l’alcalde d’Elx, Carlos González i l’edil de Mobilitat Sostenible de l’Ajuntament il·licità, Esther Díez, en la presentació del document al Centre de Congressos d’Elx. El PMoMe té com a objectiu millorar el patró de desplaçaments dels més de 750.000 ciutadans que viuen als huit municipis de la zona. La inversió total necessària de la Generalitat a mitjà i llarg termini per a la Xarxa de Mobilitat Metropolitana Alacant-Elx és de 316 milions d’euros.
Com ha destacat el conseller, “es tracta de dues realitats metropolitanes en una mateixa àrea, Alacant i la seua zona d’influència, i Elx i la seua zona d’influència, i l’objectiu que des de la Generalitat ens hem plantejat amb el PMoME és avançar en la qualitat de vida i en la mobilitat sostenible; en definitiva, millorar la vida dels veïns i les veïnes d’aquests municipis”.
L’alcalde d’Elx, Carlos González, defineix el document com “un diagnòstic precís” de la mobilitat entre la ciutat i Alacant; i l’edil de Mobilitat de l’Ajuntament il·licità, Esther Díez, subratlla la seua importància “per a fer front a l’emergència climàtica”
En el PMoMe es planteja un servei de bus d’alta capacitat, eficient energèticament i de fàcil accés amb plataformes, que unirà Crevillent amb Elx a través de la pedania il·licitana de Carrús, i connectarà Elx amb l’estació intermodal d’Alacant, per a donar servei a la zona sud de la província, partint de l’estació intermodal, passarà pel parc empresarial i la Universitat Miguel Hernández i finalitzarà a Carrús. Aquest sistema, ha explicat Arcadi España, “ja funciona a nivell europeu en ciutats com Nantes”.
Ambdues connexions suposaran una millora substancial tant de les opcions de transport públic entre les comarques de l’Alacantí i el Baix Vinalopó, com de la qualitat d’aquest amb l’ús de sistemes de priorització semafòrica.
Coordinació per a millorar el transport públic
Segons ha afirmat el responsable de Mobilitat de la Generalitat, “tenim el desafiament de coordinar-nos entre les diferents administracions en benefici de la ciutadania per a avançar conjuntament en matèria de mobilitat”.
En aquest sentit, el document planteja la creació d’un Servei de Coordinació de Transport Metropolità, amb representació d’ajuntaments, Generalitat i Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, per a fer tasques d’organització d’aspectes com el disseny de l’oferta de transport públic o el desenvolupament d’actuacions conjuntes relacionades amb sistemes d’informació o presa de dades.
A més, tal com recull el PMoMe, aquest servei també abordarà la implementació d’un sistema d’integració tarifària que puga oferir l’opció de desplaçar-se amb l’ús d’un bitllet únic.
Altres de les propostes rellevants del pla és el transport a demanda. En el document es planteja la possibilitat de sol·licitar parades a demanda en el transport públic interurbà; igualment, es proposa una aplicació que permeta connectar persones que vulguen compartir vehicle en els seus desplaçaments.
Ampliació de xarxa de Rodalia i TRAM d’Alacant
El pla inclou, a més, una sèrie de mesures que es proposen al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per a millorar la mobilitat en temes de la seua competència. Entre aquestes actuacions destaca la creació d’una parada al Parc Empresarial d’Elx amb un futur servei de busos llançadora.
El titular d’Obres Públiques ha assenyalat que “els parcs empresarials tenen un dèficit de transport públic, per això, és fonamental facilitar la mobilitat cap a aquestes àrees a les quals tants treballadors i treballadores es desplacen diàriament”.
En relació amb FGV, es fa referència al Pla d’Ampliació de la xarxa del TRAM d’Alacant amb la creació d’una nova connexió de l’actual xarxa amb Sant Joan i el seu hospital i la continuació fins a Mutxamel, des de les actuals Línies 1 i 3, que enllacen Estels amb Benidorm i El Campello, respectivament, així com la prolongació des de plaça dels Estels fins a l’estació d’Adif, la futura estació Alacant Intermodal.
Una altra de les actuacions previstes permetrà prolongar l’actual Línia 2, que parteix des d’Estels a Sant Vicent del Raspeig, fins a l’hospital d’aquesta localitat, per a donar servei, al seu torn, als veïns i veïnes de tot el municipi. Des de la nova estació d’Alacant Intermodal, una vegada finalitzada l’obra, està previst connectar pel sud-oest de la ciutat d’Alacant amb els barris de La Florida, Ciutat d’Assís i Sant Ferran-Princesa Mercedes.
D’altra banda, aquest pla preveu la creació d’una nova línia 6 de TRAM (Alacant Intermodal – Hospital de Sant Vicent) per a la futura estació intermodal amb el traçat sud de la Gran Via, a través del polígon de Sant Blas, els Àngels, Sant Agustí, Tómbola i Divina Pastora, fins a connectar amb el traçat actual al TRAM d’Alacant, prop de la parada de Ciutat Jardí.
A les prolongacions i ampliacions de la xarxa, cal afegir l’obertura a la mar de l’entorn de l’actual estació de la Marina, el projecte de la qual està en fase de redacció, així com totes les actuacions dirigides a la recuperació i modernització de la Línia 9 (Benidorm-Dénia), un procés que està en execució o en marxa administrativament en totes les seues fases.
Facilitar la intermodalitat i l’ús de la bicicleta
D’igual forma, se suggereix la necessitat de comptar amb bescanviadors per a una transferència àgil entre els diferents operadors de transport públic: autobús interurbà, TRAM, autobús urbà i trens de rodalia, així com places en aparcaments dissuasius per a facilitar la utilització del transport públic. En total, la idea és crear més de 3.000 places en l’àrea metropolitana d’Alacant i Elx.
Quant a la xarxa de bescanviadors, es proposa en enclavaments com la Intermodal d’Alacant, Aeroport, Hospital de Sant Joan, Elx-Matola, Elx-Carrús, Estació d’autobusos d’Alacant o CC Porta d’Alacant.
A això cal sumar, amb l’objectiu de tendir cap a una mobilitat més sostenible, l’aposta de la Generalitat per augmentar notablement el nombre de quilòmetres per a vianants i ciclistes existents a l’àrea metropolitana amb l’ampliació a 250 quilòmetres de vies de ciclovianants. Actualment, la xarxa ciclista, comptant xarxa urbana i interurbana, té una longitud aproximada de 140 km.
A la presentació del Pla de Mobilitat Metropolitana d’Alacant-Elx (PMoMe) han assistit representants dels consistoris dels municipis de l’àrea, el president de la Cambra de Comerç de la província d’Alacant, Juan Riera, i el rector de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, Juan José Ruiz, entre altres.
Reacció positiva des de l’Ajuntament d’Elx
El regidor il·licità, Carlos González, i la regidora de Mobilitat Sostenible, Esther Díez, han valorat de manera positiva les directrius de l’ambiciós Pla. González ha definit com un “diagnòstic precís” l’efectuat pel document de la mobilitat entre les dues principals urbs de la província d’Alacant; “de l’àrea metropolitana d’Alacant i de l’àrea d’influència d’Elx, aquesta última la qual s’estén més enllà del Baix Vinalopó i abasta part de les comarques del Vinalopó i de la Vega Baixa”, ha especificat l’alcalde.
“A més”, ha continuat, “el PMoMe conté idees raonables i viables, que incideixen i avancen en el plantejament de mobilitat sostenible que, en definitiva, signifiquen qualitat de vida, progrés, benestar i ciutats més saludables”. Entre les propostes de la Conselleria, “que entenem estan obertes per a la seua perfecció i millora”, ha dit González, ha destacat el bus ràpid en plataforma reservada, “essencial per a vertebrar les relacions d’Elx amb el seu entorn i, a la mateixa vegada, les d’Elx amb Alacant i Alacant amb Elx, les quals són importantíssimes”. Així mateix, ha lloat la integració tarifària sota un bitllet únic “com una manera de facilitar l’accés al transport públic”.
El Pla proposa una nova parada de Rodalia a Elx Parc Empresarial i aborda la implementació d’un sistema d’integració tarifària de bitllet únic
Ja, des d’una perspectiva més local, el responsable municipal ha instat el Consell a unir-se en les seues reivindicacions d’infraestructures bàsiques per a Elx davant el Ministeri, com són la culminació de la Ronda Sud, “essencial per a afavorir la dinàmica de transport al nostre municipi”, i la modernització de la línia de Rodalia Alacant-Múrcia, incloent-hi les connexions pertinents amb l’aeroport, amb l’estació alta velocitat Elx-Matola i amb Elx Parc Empresarial, aquesta última inserida en el Pla d’Infraestructures Estratègiques. “Quan pensem en la connexió amb el Parc Empresarial, també tenim al cap a IFA i a Torrellano, una important pedania de més de 10.000 habitants que hem de ser capaços d’integrar en aquesta parada de referència”.
L’alcalde no ha volgut concloure la seua intervenció sense al·ludir a la mobilitat ciclista: “Voldria posar l’accent en eixos 250 quilòmetres de carril bici previstos en el Pla per a l’àrea. Part d’aquests transcorreran al nostre municipi, per la qual cosa efectuarem propostes relatives a la connexió d’aquestes vies ciclistes amb el litoral”.
D’altra banda, l’edil ha subratllat la importància del PMoMe per a fer front a l’emergència climàtica amb la finalitat de construir entorns urbans “més nets i amables”.
“Els 45.000 desplaçaments en automòbil existents entre Elx, Alacant i el seu entorn són insostenibles. Per això, és clau posar a la disposició de la ciutadania una oferta pública i alternativa de transport que possibilite el canvi en la manera de moure’ns”, ha manifestat Díez, que ha esmentat la bona sintonia entre el Consistori i la Conselleria: “El Pla de Mobilitat Urbà Sostenible d’Elx s’ha elaborat, precisament, amb les dades del PMoMe; les dues administracions hem de continuar treballant per a establir plans a mitjà i llarg termini que garantisquen la mobilitat sostenible”.
Finalment, la regidora ha reiterat la sol·licitud de suport a la Generalitat i a la Conselleria en les reivindicacions d’Elx en matèria d’infraestructures davant el Govern d’Espanya, i que “les actuacions proposades en el Pla puguen iniciar-se al nostre municipi al més prompte possible perquè siguen una realitat”.