L’accelerador d’última generació permet l’administració de tractaments radioteràpics més precisos i minimitza els efectes secundaris i el temps de tractament
El nou accelerador lineal del Servei de Radioteràpia Oncològica de l’Hospital General Universitari d’Elx, fruit del conveni de col·laboració de la Generalitat Valenciana amb la Fundació Amancio Ortega, atén des de hui els seus primers pacients.
És necessari destacar que, durant el seu muntatge, calibrat, la dotació de plantilla i la formació d’aquesta, no s’ha suspés cap tractament.
En eixe sentit, el doctor Carlos Ortega, responsable del Servei d’Oncologia Radioteràpica de l’hospital il·licità, explica que “la posada en marxa d’aquest tipus d’equips s’ha complit amb el termini de preparació i de muntatge, fins i tot malgrat la situació de pandèmia per Covid19 que travessem des de l’any passat”.
Beneficis per als pacients
El nou accelerador de tecnologia punta presenta importants avantatges per als pacients oncològics. Gràcies a ell es poden realitzar tractaments d’última generació com l’Arcoterapia Volumètrica (VMAT), que destrueix les cèl·lules malignes i causa el menor mal en el teixit sa.
“Aquesta nova tècnica a l’hospital proporciona distribucions de dosis més conformades i homogènies si es compara amb la radioteràpia d’intensitat modulada. Es redueix de manera considerable el temps d’administració del tractament i s’aconsegueixen reduccions de fins a un 70% de la duració de cada sessió i, en conseqüència, del temps que el pacient ha de romandre a la sala de tractament, en comparació amb la radioteràpia convencional. Amb tot això s’aconsegueixen millors resultats oncològics, amb menors efectes secundaris i es millora la qualitat de vida dels pacients”, explica el doctor Ortega.
TAC Simulador
Abans de ser tractats a l’accelerador lineal, els pacients han de realitzar-se un TAC simulador. Es tracta d’un TAC d’última generació específic per a radioteràpia a través del qual els especialistes dissenyen el tractament que ha de ser subministrat per l’accelerador de forma molt precisa.
El TAC permet obtindre l’anatomia del pacient per a dissenyar el volum de tractament concret, i és que l’Oncologia Radioteràpica no sols permet l’ús de múltiples fasces de radiació, sinó focalitzar les dosis adequades en el tumor, mentre es preserven la resta dels òrgans més pròxims.
Això es tradueix en què, encara que els primers pacients seran tractats amb l’accelerador lineal aquesta mateixa setmana, van ser valorats fa 10 dies i se’ls va realitzar aquest TAC de simulació, per la qual cosa el Servei d’Oncologia Radioteràpica ja els estava atenent des de mitjan mes.
Altres millores
El Servei d’Oncologia Radioteràpica de l’Hospital General Universitari d’Elx no sols destaca per la seua atenció clínica als pacients, sinó que ha introduït un altre tipus de millores innovadores, com ara convertir-se en el primer servei públic de la província sense paper físic, ja que du a terme els seus fluxos de treball mitjançant una xarxa de gestió pròpia totalment informatitzada que permet una labor més eficient, ràpida, segura i neta per al medi ambient.
Servei Multidisciplinari
El Servei d’Oncologia Radioteràpica està dotat de la més moderna tecnologia i està destinat al tractament de diferents tipus de càncer.
Els seus professionals tracten tot tipus de tumors, encara que els més freqüents són els de mama, pulmó, pròstata, cap i coll, així com la patologia ginecològica i gastrointestinal, sobre la base de protocols clínics actualitzats basats en les últimes guies clíniques i en les recomanacions tant en l’àmbit nacional com internacional.
Per a això, el servei compta amb aparells d’última generació com és el cas de l’accelerador lineal recentment en funcionament que “a més incorpora un sistema d’imatge guiada d’alta definició on els professionals visualitzen diàriament les lesions que s’irradien amb una altíssima precisió”, subratlla el doctor Ortega.
El servei d’Oncologia Radioteràpica està format per una plantilla multidisciplinària composta per especialistes mèdics/es, radiofísics/es, infermers/es, tècnics/es en radioteràpia, auxiliars administratius etc., que treballen de manera coordinada per tal de proporcionar un abordatge del pacient molt complet i de major qualitat.