ICOMOS elabora un informe en el qual recomana a ambdues administracions l’estudi per a la seua posada en valor, ja que reuneix múltiples valors patrimonials
L’Ajuntament d’Elx i la Conselleria de Cultura treballen conjuntament per a definir el nivell de protecció del vell immoble del Mercat Central i l’adhesió d’aquest al Catàleg de Béns Protegits (CBP) i rehabilitació.
En aquest sentit, l’informe elaborat pel Comité Espanyol del Consell Internacional de Monuments i Llocs (ICOMOS) sobre la construcció avala les pretensions de salvaguarda del Govern local i autonòmic. En aquest, es recomana a totes dues administracions l’estudi detallat per part dels especialistes que en aquests moments es troben treballant en el nou CBP per a “que siguen ells els qui sospesen la seua inclusió”, atés que l’edifici “reuneix múltiples valors patrimonials per a la seua consideració, protecció, conservació, restauració i rehabilitació” amb el grau que s’“estime convenient i encertat tant en el seu conjunt com per aquelles parts o els elements d’aquest”.
A més, l’ens lligat a la Unesco recomana a l’Equip de Govern i al Consell que, sobre la base dels resultats de l’estudi, acceleren l’elaboració del CBP i que s’establisca el grau de protecció de l’antiga instal·lació de proveïments. Igualment, ICOMOS alerta que si “es renuncia a recuperar l’edifici amb adequat ús per als residents s’estarà abocant a una major gentrificació del centre històric d’Elx”.
Si bé el text reconeix que la construcció es va concebre amb una “finalitat estrictament funcional” i les expectatives de la seua esperança de vida “en no projectar-se com una fita representativa” no depassaven el mig segle, està vinculada a una arquitectura “racionalista del segle XX i del moviment modern”, és cert que ICOMOS destaca la seua singularitat cultural, urbanística i històrica, ja que és portadora de valors de la modernitat de la passada centúria. No obstant això, ha avisat que aquestes consideracions queden supeditades “a l’aparició o no de restes arqueològiques de la ciutat islàmica i medieval sota el subsol del mercat, excavació que resulta preceptiva abans de prendre cap decisió” de manera que “es possibilite la convivència d’ambdos béns patrimonials d’interés, tant moderns com contemporanis o medievals en un mateix espai”.
Així mateix, malgrat la seua “obsolescència funcional” i les deficiències relatives a “l’accessibilitat, la transparència o la seua permeabilitat” –la seua coberta de dos vessants conté plaques de fibrociment–, els perfils metàl·lics, els suports, les bigues i les cintres de coberta “es troben en perfecte estat i degudament protegits contra l’oxidació”, apunta l’escrit.
Sis dècades d’història
El Mercat Central, tancat des de 2017, forma part de l’imaginari de la identitat col·lectiva dels il·licitans, segons ICOMOS. Obra de l’arquitecte Santiago Pérez Aracil, es va acabar de construir en 1962. La seua tipologia arquitectònica es remunta als mercats d’estructura de ferro del segle XIX “si bé evolucionada en l’ocupació parcial d’elements de formigó armat i en l’aparició d’un nivell superior dins del seu ús”, assenyala l’informe. I va més enllà i defineix els acabats del mercat com a “documents històrics”, ja que conformen “ una part substancial de la manera de fer i d’executar una cultura material: la pròpia dels anys del miracle econòmic o de recuperació econòmica d’Espanya i de retrobament d’aquesta amb la modernitat”.
Des de finals del segle XX, la sensibilitat cap al patrimoni arquitectònic racionalista i del moviment modern a Espanya ha crescut i compta amb la consideració d’entitats i de col·lectius. En 2012, els Serveis Territorials de Patrimoni van aconsellar “la seua inclusió en el catàleg urbanístic”; en canvi, en 2018, un nou informe de Conselleria abordava la major complexitat del Mercat Central, ja que es van descobrir uns banys àrabs a la plaça de la Fruita. Segons aquest últim escrit, el Mercat presenta “un interés patrimonial relatiu” pel fet de ser un immoble “fora d’escala respecte al Recinte Històric, l’àrea ‘intramurs’ i al Nucli Històric Tradicional”.