Elx i València estreteixen la seua col·laboració en mobilitat sostenible per a convertir-se en urbs avantatjades en la lluita contra el canvi climàtic

Elx i València estreteixen la seua col·laboració en mobilitat sostenible per a convertir-se en urbs avantatjades en la lluita contra el canvi climàtic

Esther Díez, edil de Mobilitat Sostenible, mostra al seu homòleg valencià, Giuseppe Grezzi, els avanços realitzats a la ciutat com BiciElx, les plataformes úniques o la conversió en zona de vianants de la Corredora i la Plaça de Baix


Elx i València comparteixen experiències per a convertir-se en localitats avantatjades en la lluita contra el canvi climàtic, especialment en l’àmbit del transport sostenible. Per això, fruit de l’estreta col·laboració entre ambdós ajuntaments des d’anteriors legislatures, la regidora de Mobilitat il·licitana, Esther Díez, i el seu homòleg valencià, Giussepe Grezzi, han mantingut una trobada a la ciutat de les palmeres, on aquest ha traslladat la seua enhorabona per la labor desenvolupada per l’Executiu il·licità a favor de la descarbonització i del foment de les alternatives sostenibles de transport: “Elx treballa per a tindre un nou paradigma de ciutat. ISG Global la posicionava com una de les que menys pateixen la contaminació atmosfèrica gràcies al seu mil·lenari palmerar, però també per les polítiques efectuades de transformació de la mobilitat i per la recuperació d’espais de qualitat”.

Grezzi ha pogut comprovar in situ, de la mà dels edils Esther Díez i Felip Sànchez, els progressos d’Elx en mobilitat sostenible amb iniciatives com BiciElx, els carrils bici, les plataformes úniques, el sistema d’autobusos urbans o la conversió en zona de vianants de la Corredora i de la plaça de Baix. Amb aquesta última, el regidor valencià ha quedat especialment “impressionat en el més positiu dels termes”, segons ha expressat. “Felicite el treball intens que heu fet. Moltes reticències inicials es van demostrar infundades, amb crítiques exagerades com que el centre es buidaria, i ha ocorregut tot el contrari. A València va passar el mateix amb la plaça de l’ajuntament: abans circulaven més de 10.000 vehicles i ara tenim un espai per als vianants ple de persones i amb activitat econòmica”. Grezzi ha agregat que són aquests els projectes els que “milloren la qualitat de vida, l’eficiència i les perspectives econòmiques dels comerços”.

Díez, així mateix, ha explicat a Grezzi el projecte en licitació dels carrils bici de l’avinguda d’Alacant i del carrer Pere Joan Perpinyà, i li ha mostrat iniciatives exportables com la gestió de BiciElx (pública) i la tecnologia de prioritat semafòrica amb la qual compten els busos urbans i que “tan bons resultats ens està donant”. Grezzi ha recordat que València compta ara amb 40 quilòmetres de carril bici, “més d’un 30% dels que teníem, la qual cosa ha fet que siguem la ciutat espanyola i mediterrània on més s’usa la bicicleta”. I ha presagiat que a Elx “ocorrerà el mateix, ja que té una xarxa interconnectada i segura i és una ciutat plana amb unes dimensions acceptables que la fan ostentar una qualitat de vida elevada, amb sistemes de connexió amb les pedanies, amb un model orogràfic i climàtic” que farà que totes les persones puguen moure’s per Elx gràcies als seus carrils bici, la qual cosa millora, a més, “el caràcter ambiental dels carrers, revitalitza el comerç i la qualitat ambiental”.

Grezzi ha manifestat la intenció de continuar treballant conjuntament per la mobilitat sostenible i de convertir Elx i València en “catalitzadors d’altres localitats perquè existisca un gran front comú, oferint la nostra col·laboració atés que durant aquests anys hem acumulat experiències i hem millorat les nostres ciutats”. Díez, per part seua, ha postil·lat que “els veïns i les veïnes es mereixen localitats amables com la resta de ciutats europees que porten anys de recorregut canviant el paradigma”, i que després d’anys en què semblava que les poblacions mediterrànies “no mereixien ni reunien les condicions per a això”, s’ha vist que sí que ho fan “si apostem per ciutats verdes i per polítiques valentes”.

“El trànsit privat suposa el 80% de les emissions contaminants a la nostra ciutat”, ha lamentat Díez, i ha subratllat les polítiques de mobilitat com a claus per a “garantir eixa ciutat verda, neta i saludable per a tots els il·licitans i les il·licitanes”. En eixe sentit, ha manifestat que Elx i València són poblacions semblants amb projectes de canvi modal de rebaixes d’emissions contaminants, i que la capital del Túria s’ha erigit com a referent i és “l’espill on ens mirem per a portar a terme moltes actuacions com l’anell ciclista o les conversions en zona de vianants que estem duent a terme al nostre municipi”.

En definitiva, ha recalcat l’edil, Elx i València trepitgen l’accelerador per a transformar ambdues localitats amb “fórmules que es poden traduir en una millora del benestar i de la salut de la ciutadania, i que compartim en altres fòrums posant al servei d’altres municipis les nostres experiències i prenent idees d’altres urbs que fa temps que van recórrer aquest camí”.