Elx presenta el seu Pla Estratègic amb 34 accions per a atraure més turisme a través d’experiències úniques

Elx presenta el seu Pla Estratègic amb 34 accions per a atraure més turisme a través d’experiències úniques

L’alcalde, Carlos González, assenyala que l’Ajuntament destinarà 600.000 euros per a posar en marxa les primeres mesures i, d’altra banda, concorrerà a la pròxima convocatòria del Pla de Sostenibilitat Turística en Destí del Ministeri de Turisme


Elx ha donat a conéixer el seu Pla Estratègic de Turisme, una iniciativa que preveu executar 34 actuacions amb l’objectiu de consolidar en el mercat diferents productes turístics entorn de sol i platja verda, cultura i patrimoni, gastronomia, naturalesa, compres, etc… Es tracta de més d’una trentena d’accions que es desenvoluparan en el curt i mitjà termini a través d’experiències innovadores i consumibles que permeten atraure més turistes a Elx.

Per a això, es millorarà la comercialització d’experiències diferenciadores per a fer-les més atractives i competitives amb la finalitat de mantindre i d’incrementar la demanda de mercats tradicionals. El pla també busca nous nínxols que ajuden a incrementar la rendibilitat per turista i la sostenibilitat ambiental i econòmica del destí.

Aquestes línies mestres pretenen millorar el posicionament d’Elx en el mercat. Un procés evolutiu per a reorientar l’estratègia del destí amb una gestió activa i col·laborativa entre tots els agents implicats.

El Centre de Congressos Ciutat d’Elx ha acollit aquest dimecres, 26 de gener, la presentació del Pla Estratègic, realitzat de manera paral·lela al ‘Pla Director de Destinació Turística Intel·ligent’. A l’acte ha assistit l’alcalde d’Elx, Carlos González; el secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer; el director general de Turisme, Herick Campos; i el regidor de Turisme, Carles Molina. Juntament amb ells han estat representants d’empreses i d’institucions de l’àmbit turístic de la ciutat.

Per a l’alcalde aquest pla “representa una gran aliança entre el sector públic i privat, així com una estratègia per a convertir Elx en un destí rellevant, rendible, sostenible i amb pes específic a la Comunitat Valenciana i en el conjunt del país”. González ha puntualitzat que “les 34 mesures permetran que el municipi evolucione i el turisme passe a ser un autèntic motor de desenvolupament econòmic i social”.

“Complir les directrius d’aquest pla i apostar pel turisme a la ciutat exigeix destinar recursos addicionals els quals duu a terme Visitelche” ha detallat l’alcalde il·licità, que ha manifestat la ferma aposta de l’Equip de Govern per finançar aquesta iniciativa. D’una banda, l’Ajuntament destinarà 600.000 euros per a posar en marxa les primeres mesures i, d’altra banda, es concorrerà a la pròxima convocatòria del Pla de Sostenibilitat Turística en Destí del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, dotat de 720 milions d’euros, que està vinculat als fons europeus ‘Next Generation’ i permetrà altres costos del desenvolupament del pla.

Segons ha assenyalat l’alcalde l’aliança se sustenta en tres pilars. El primer relacionat amb el treball realitzat al llarg dels últims anys, el segon amb el pla estratègic i el tercer amb les expectatives de recuperació del sector. En aquest sentit, González ha assenyalat que l’ocupació associada al sector turístic s’aproxima al 9% i l’objectiu és que l’impacte econòmic del turisme a la ciutat s’aproxime al 15,5%. Una xifra de referència que té l’activitat turística a la Comunitat Valenciana i que, al seu torn, genera quasi el 16% de llocs de treball.

Per la seua part, Francesc Colomer ha mostrat el seu respecte i la seua admiració cap al sector del turisme per la seua capacitat de resistència pese al terrible colp que ha suposat la pandèmia. Així mateix, ha incidit què “la política del turisme és l’art de generar aliances entorn d’un propòsit de la ciutat d’ací a uns anys, així com dur a terme un full de ruta marcat per la transformació digital i la sostenibilitat”.

Tal com apunta Carles Molina, “Elx es troba davant el repte d’evolucionar en el seu posicionament en l’actual mercat turístic nacional. I és que aquest procés es realitza en els últims anys, gràcies a la ferma aposta pel producte MICE amb el Centre de Congressos, la consolidació de Visitelche i les estratègies de promoció nacional i internacional, entre altres, que han permés durant anys incrementar la demanda. El regidor ha afegit que “amb aquest pla, Elx evidencia la seua aposta pel turisme, com a activitat rellevant en el seu PIB i com un sector tractor de demanda com és la indústria del calçat, el comerç o l’agricultura, i que sens dubte aconseguirà en el mitjà termini incrementar la seua rellevància econòmica”.

Aquest compromís es basa en una estratègia de millora de l’escenari turístic amb la finalitat de facilitar una millor experiència turística en el destí, que part d’una gestió participativa en clau d’intel·ligència turística, amb una orientació de la governança i de la promoció de producte amb la sostenibilitat com a valor diferencial i en estreta col·laboració amb els destins de proximitat. Es tracta, per tant, d’evolucionar de la tradicional posada en valor de recursos i d’oferta turística en general, a la consolidació d’experiències turístiques singulars, atractives i capaces per si mateixes de generar demanda en funció de les diferents motivacions de viatge. Com reconeix el regidor de Turisme, “aquesta posada en valor de les experiències turístiques necessita de la implicació dels diferents actors públics i privats d’Elx”.

A més, la redacció d’aquest Pla Estratègic de Turisme s’ha realitzat en paral·lel a la del ‘Pla Director de Destinació Turística Intel·ligent’, impulsat des de Turisme Comunitat Valenciana, per la qual cosa tots dos projectes estan totalment alineats. Un aval que ofereix les garanties que el procés de millora posat en marxa es duu a terme atenent els paràmetres de governança intel·ligent en les destinacions turístiques com l’accessibilitat, la sostenibilitat del desenvolupament turístic, el màrqueting del destí, la governança col·laborativa, la innovació i el desenvolupament tecnològic com a principals eixos d’actuació.

El regidor de Turisme, Carles Molina, “Elx evidencia la seua aposta pel turisme com a activitat rellevant en el seu PIB i com un sector tractor de demanda com és la indústria del calçat, el comerç o l’agricultura, i que sens dubte aconseguirà a mitjà termini incrementar la seua rellevància econòmica”

“Tot l’equip de Visitelche, juntament amb l’empresa consultora “Soluciones Turísticas” que ens ha acompanyat en aquest procés, hem treballat en el disseny d’aquest pla estratègic que ens guiarà per a saber on volem anar i com fer-ho”, ha explicat Carles Molina.

“En definitiva, l’objectiu del ‘Pla Estratègic de Turisme d’Elx’ és atraure diferents tipologies de demanda i mercats amb els quals incrementar la capacitat competitiva d’aquesta destinació turística de la Comunitat Valenciana que, sens dubte, donarà molt a parlar en els pròxims anys en el mercat turístic nacional”, ha assenyalat el regidor de Turisme Carles Molina.

34 accions englobades en quatre programes

Quatre són els programes en els quals s’articulen les 34 mesures. El primer programa fa referència a la millora de l’escenari turístic. Contempla accions com el Pla d’Incentivació de la Iniciativa Empresarial Turística, el desenvolupament d’accions de sensibilització i professionalització turística dirigides a la població local, a tècnics i a empresaris i a professionals amb vinculació al sector turístic i el Pla d’Embelliment Urbà al centre històric i a les pedanies, entre altres.

En segon lloc, està el programa de productes turístics amb accions com el Pla de Millora de l’Experiència Turística Misteri d’Elx, del ‘Centre d’Experiències del Palmerar’, d’Elx Oasi de sabors’, millora d’‘Elx ciutat del calçat’ o la posada en mercat del producte esportiu.

El tercer pilar del pla és el programa de comunicació, promoció, comercialització i experiència de destí. Inclou una campanya de ‘cobranding’ calçat i d’Elx CF i un pla de comunicació amb AVE Aeroport.

El quart bloc d’accions corresponen al Pla de Governança, Intel·ligència Turística i Sostenibilitat que inclou l’activació d’una taula de seguiment del Pla Estratègic de Turisme i un Pla de Millora de la Qualitat en Destí, entre altres qüestions.