L’Ajuntament d’Elx adapta el seu protocol d’absentisme a les noves situacions educatives provocades per la pandèmia

L’Ajuntament d’Elx adapta el seu protocol d’absentisme a les noves situacions educatives provocades per la pandèmia

La regidora d’Educació, María José Martínez, anuncia la contractació de sis noves tècniques d’Integració Social que estaran treballant durant un any per a poder afrontar aquest projecte amb majors garanties d’èxit


L’Ajuntament d’Elx ha aconseguit adaptar el seu protocol d’absentisme a les noves situacions provocades per la pandèmia. El nou protocol d’absentisme escolar, presentat el passat 30 de setembre sota el títol “Li donem la volta a l’absentisme”, estableix un procediment que facilita la presa de decisions als centres educatius a través de la plataforma ITACA. Així ho ha explicat la regidora d’Educació, María José Martínez, acompanyada de la pedagoga municipal, Manoli Gutiérrez.

Una trobada en la qual, segons ha detallat la regidora, es van poder exposar diferents pràctiques d’èxit de diversos centres educatius com l’institut Joanot Martorell i el col·legi públic Miguel Hernández.

“Amb aquest protocol es dona una eina àgil als centres perquè, en coordinació amb les entitats locals, puguen recollir tota la informació en relació a les dades d’absentisme”, ha puntualitzat l’edil, que ha assenyalat que amb aquest protocol es millora la comunicació i l’intercanvi d’informació. A més, permet definir conceptes clau en la matèria perquè totes les administracions parlen i treballen amb aquests, sense diferències conceptuals o de territori.

Aquest programa, publicat per Conselleria, incorpora bones pràctiques del protocol d’absentisme de l’Ajuntament d’Elx.

No obstant això, des de la Regidoria d’Educació plantegen canviar la denominació d’aquest servei a “servei d’orientació a famílies, prevenció de l’abandó escolar i control de l’absentisme”, adaptant-lo a les noves situacions plantejades en l’àmbit educatiu.

L’edil assenyala que en l’última Comissió Municipal d’Absentisme es va posar de manifest que no havia canviat excessivament el volum d’absentisme a les zones, però sí les causes d’aquest a conseqüència de la crisi sanitària

A més, Martínez ha indicat que des de la Regidoria es reprén l’orientació i la formació a les famílies. L’objectiu és poder traçar un pla d’actuació personalitzat per a cada estudiant, que pose en contacte el tutor o tutora i les famílies perquè, com a resultat, es puga produir una sensibilització i una posterior reincorporació de l’alumne a l’aula.

Incorporació sis tècniques d’Integració Social

D’altra banda, l’edil d’Educació ha anunciat que sis tècniques d’Integració Social s’han incorporat recentment a la Regidoria d’Educació, a través del programa d’ocupació EMPUJU, i que estaran treballant durant un any per a poder afrontar aquest projecte amb majors garanties de èxit. María José Martínez ha explicat que les seues tasques professionals les exerciran fonamentalment als centres educatius de secundària del municipi i que estaran centrades en el seguiment de casos d’absentisme, així com en l’elaboració i en la posada en pràctica d’un programa d’habilitats socials.

Aquests tallers es desenvoluparan en grup-classe o en grups formats a criteri de l’equip directiu i del servei d’orientació dels centres amb alumnat tant absentista com no absentista.

Absentisme

Segons ha destacat l’edil en l’última Comissió Municipal d’Absentisme es va posar de manifest que no havia canviat excessivament el volum d’absentisme a les zones, però sí les causes d’aquest. En aquest sentit, la regidora ha explicat que, a causa de la pandèmia, les famílies havien preferit no portar els seus fills al col·legi per precaució.

Per part seua, Manoli Gutiérrez ha assenyalat que s’han notificat un 7% de casos en relació a la població escolaritzada. No obstant això, en els primers cursos de secundària, el tram més crític, se situa en el 5%.