L’edil de l’àrea, Mariola Galiana, i l’inspector Torcuato Saavedra informen que els sectors amb més queixes són les telecomunicacions, banca i financeres, electricitat i asseguradores
Elx calfa motors per a commemorar el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores el 15 de març. L’edil de l’àrea, Mariola Galiana, i el responsable de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) il·licitana, l’inspector Torcuato Saavedra han informat que la Regidoria de Consum de l’Ajuntament d’Elx instal·larà dimarts a la Plaça de Baix, de 10.00 a 13.30 hores, una carpa per a aconsellar i acostar a la ciutadania els drets que posseeixen com a consumidors i consumidores. Als qui s’acosten, se’ls obsequiarà amb una bossa d’anar a comprar reutilitzable fins a esgotar existències; una manera de fomentar un consum responsable i respectuós amb el medi ambient, tal com ha manifestat Galiana.
La responsable municipal ha explicat que el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores és una efemèride per a “insistir en la seua protecció” i aprofundir en els objectius prioritaris de l’OMIC d’Elx, que són “assessorar, formar, informar i defensar els i les consumidores”.
En un mercat amb ofertes sempre constants, abundants i canviants, a l’hora de fer la compra o contractar un servei, ha dit Galiana, cal llegir amb deteniment les condicions abans de signar i conservar sempre una còpia, recollir tota la informació per escrit amb caràcter previ a manifestar la voluntat de contractació i ser acurats a l’hora de fer-ho per telèfon i per internet. Sobretot, en aquests últims casos, els i les consumidores tenen dret a sol·licitar, prèvia acceptació, el document contractual per a certificar que allò pactat es reflectisca finalment en el text a signar. “No seguir aquests passos dificultaria exercir els nostres drets a l’hora de reclamar”, ha recalcat l’edil.
El municipi se suma dimarts, 15 de març, a la commemoració del Dia Internacional dels Drets de les Persones Consumidores amb una carpa en la Plaça de Baix per a aconsellar i acostar a la ciutadania els seus drets sobre aquest tema
D’altra banda, Galiana i Saavedra han realitzat un balanç del nombre de reclamacions interposades per la ciutadania i tramitades per l’oficina il·licitana en 2021; any en què aquesta va poder recuperar en benefici dels consumidors i les consumidores un total de 221.769 euros. Així doncs, de les 2.089 reclamacions gestionades en 2021 per l’OMIC, els sectors amb més queixes van ser les telecomunicacions (792), la banca i les financeres (206), l’elèctric (140) i les asseguradores (121). Així mateix, altres béns i serveis s’han saldat amb 183 i 441 reclamacions, respectivament, epígrafs que inclouen mobles, xicotets aparells electromètrics, ordinadors o tauletes; i advocats, notaris, registres de la propietat o administracions de finques.
Saavedra ha destacat que en 2021 van descendir significativament aquelles reclamacions relatives al sector del transport, les quals van experimentar un gran increment en 2020 per les cancel·lacions motivades per la pandèmia. En eixe sentit, Galiana ha recordat que el coronavirus i les seues conseqüències han modificat les pautes de compra de la ciutadania, que es decanta per canals telefònics o en línia per a realitzar les seues compres o per a contractar serveis, per la qual cosa el personal de l’OMIC degué redoblar esforços per a donar resposta i assessorar sobre això els il·licitans i les il·licitanes.
Finalment, la regidora ha volgut instar a la pràctica d’un consum sostenible per a ser “responsables i respectuosos amb el medi ambient”. Per això, ha recomanat adquirir productes que no resulten agressius per a l’entorn, ja siga en la seua fase d’elaboració, de consum o d’eliminació dels residus generats, especialment els de plàstic: “Hem de continuar treballant per reduir l’ús de plàstics; lluitar contra la contaminació per plàstics amb gestos tan senzills com exigir que no ens oferisquen tants embolcalls quan comprarem aliments o, per descomptat, portar sempre bosses d’anar a comprar reutilitzables”.
L’OMIC d’Elx, acreditada per la Generalitat Valenciana, és un servei municipal gratuït que atén la ciutadania il·licitana de dilluns a divendres, de 09.00 a 14.00 hores, en les seues dependències de la replaceta de l’Espart, 5.