La regidora de l’àrea, Esther Díez, recorda que “aquest projecte suposa una eina fonamental per a garantir una ciutat més verda i saludable, així com per a reduir fins a un 50% les emissions contaminants al nostre municipi en 2030”
L’actualització del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) fa un nou pas i entrarà en fase d’exposició pública amb un termini de 30 dies hàbils, després de la seua aprovació en el Ple de final del mes de maig. Així ho ha anunciat la regidora de l’àrea, Esther Díez, que ha recordat que “aquest projecte suposa una eina fonamental per a garantir una ciutat més verda i saludable, així com per a reduir fins a un 50% les emissions contaminants al nostre municipi en 2030”.
Díez ha indicat que aquest pla recull més de 4.000 enquestes realitzades a Elx per la Generalitat. A més, la regidora ha recordat que s’ha habilitat una web específica i s’han dut a terme tallers i reunions sectorials amb representants dels diferents àmbits del municipi perquè pogueren fer les seues aportacions a l’hora de configurar el transport al municipi per als pròxims anys.
L’edil ha explicat que al principi el document haurà d’exposar-se al públic 30 dies per a la presentació d’al·legacions, després es derivarà a la Conselleria de Mobilitat per a la seua aprovació i finalment el ple haurà de ratificar-lo definitivament.
L’edil espera que el debat del Ple tinga en compte la dimensió de l’assumpte “ja que més del 80% dels emissions contaminants a Elx provenen del vehicle privat”.
Díez ha recordat que actualment són 576.000 viatges diaris amb origen o destinació a Elx, el 79% dels quals són interns dins del mateix municipi. A les enquestes del pla realitzades en 2018, el 52% de la mobilitat que és produïa no era obligada mentre que el 48% sí que ho era. Díez ha assenyalat que el 58% dels mitjans de transports al municipi són no sostenibles enfront del 42% que sí que ho són. Un percentatge que des de la Regidoria es vol canviar amb l’aplicació d’aquest pla al municipi a través de la implementació d’infraestructures que garantisquen models de transports sostenibles perquè es convertisquen en una vertadera alternativa per a la ciutadania en els seus desplaçaments diaris.
L’edil assenyala que s’està treballant per a poder dur a terme el primer corredor verd a Carrús al carrer Olegario Domarco amb l’objectiu de reduir vies de circulació amb voreres àmplies i zones d’enjardinament, una iniciativa que es pretén estendre als barris del Pla i d’Altabix
“Amb aquest pla es pretén disminuir el trànsit de manera global a través de mesures que permeten continuar amb la conversió en zona de vianants de la zona centre o la pacificació del trànsit en tot l’entorn del Palmerar històric on s’eliminen les vies de doble sentit i es limite l’accés de vehicles amb l’aposta per models de transport sostenibles”, ha puntualitzat la regidora.
Corredors verds
D’altra banda, l’edil ha qualificat la xarxa de corredors verds dels barris del Pla, Carrús i Altabix com un dels elements més importants amb els quals es proposa reduir vies de circulació amb voreres àmplies i zones d’enjardinament, així com introduir carrils bici. Díez ha assegurat que s’està estudiant que Capità Antoni Mena puga transformar-se en un corredor verd, com el que es farà a Carrús al carrer Olegario Domarco Seller.
En línies generals, la filosofia és anar cap a un model més verd, amb la racionalització del cotxe particular i el foment dels models de transport sostenible, cosa que ha de generar millores en la salut pública per la baixa contaminació.