L’edil de Recursos Humans, Ramón Abad, explica que aquests processos ja poden començar després que s’haja aprovat al Congrés dels Diputats el marc jurídic que ho permet, la qual cosa és “una oportunitat històrica” per a fer costat als qui ofereixen uns serveis públics de qualitat a la ciutadania
El Ple Ordinari d’abril ha acordat fer un pas decisiu per a l’estabilització dels funcionaris interins de l’Ajuntament d’Elx, que sumen 433. Els grups municipals han aprovat, per unanimitat, modificacions en les plantilles del personal funcionari de Visitelche i del personal funcionari i laboral de l’Ajuntament, aquestes de manera extraordinària, per a 2022. El regidor de Recursos Humà, Ramón Abad, ha explicat que ja es poden iniciar els processos d’estabilització dels interins perquè, finalment, el procediment legal per a això ha sigut aprovat en el Congrés dels Diputats.
“Després d’anys successius d’encadenament de contractes temporals, d’abús de temporalitat en el conjunt de les administracions públiques, hem de fer autocrítica”, ha reconegut Abad. “Per fi, el que ara debatem, és la solució amb un marc jurídic específic”, ha expressat. “Hui donem suport a la creació de 61 noves places que no suposen un increment pressupostari, i seguirem amb una altra sèrie de fites: el 13 de maig, oferta pública d’ocupació en Junta de Govern, de manera extraordinària; i, el 16, reunió amb la Taula de Negociació amb les bases d’eixos futurs processos d’estabilització per a avançar-se als terminis que marca la llei”, ha continuat.
L’expedient per a aquestes 61 places d’estabilització en 2022, ha assegurat, ha passat per la taula de negociació i ha tingut el consens sindical de totes les organitzacions representades en la Taula de Negociació. I en la jornada d’ahir es va celebrar en el Centre de Congressos una sessió informativa per a personal interí de l’administració a la qual van acudir 350 treballadors, on se’ls van indicar tots els plans per a l’estabilització laboral.
“L’execució d’aquesta llei va més enllà d’aquesta legislatura, perquè tots els plans d’estabilització conclouen al desembre de 2024”, ha recordat Abad, que ha incidit que és “una oportunitat històrica” per a fer costat als funcionaris interins que ofereixen uns serveis públics de qualitat a la ciutadania i que necessiten sentir “el suport de la Corporació Municipal”.
Àrea de Gestió Financera i Tributària
La sessió ha donat llum verda a les modificacions del Pressupost de 2022 números sis, set i huit. Aquestes dues últimes, que tracten tant de suplements de crèdits com de crèdits extraordinaris respectivament, ascendeixen a 18,7 milions d’euros. Són finançades amb el Romanent de Tresoreria, i van dirigides a pal·liar les conseqüències econòmiques i socials del conflicte a Ucraïna entre la ciutadania, les pimes i els autònoms. També van destinades a l’amortització de deutes així com a sentències i expropiacions urbanístiques. En aquestes modificacions, a més, s’han integrat propostes de l’oposició per valor de 2 milions d’euros.
Tal com ha explicat la titular de Gestió Financera, Tributària i Pressupostària del Consistori il·licità, Patricia Macià, la modificació set s’eleva a 12.557.903 euros per a suplementar 87 partides; i, amb la número huit, de 6.204.304 euros, es finançaran 55 noves partides.
En concret, 18,7 milions d’euros inclouen el paquet d’ajudes dins del Pla Municipal de Resposta a la Guerra dotat en conjunt de més de 7 milions d’euros, “es tracta de l’únic consistori a mobilitzar tants recursos dirigits a famílies, pimes i autònoms per a pal·liar les conseqüències de la invasió a Ucraïna”, segons ha recalcat Macià; un paquet que ha rebut el suport de la patronal empresarial i dels sindicats i que es divideix de la següent forma: 2.200.000 d’euros en ajudes a famílies, autònoms i pimes per a pal·liar els costos energètics; 2.850.000 d’euros en ajudes per a millorar l’eficiència energètica a les llars, bons comerç i de compra de transport alternatiu; 1.600.000 euros a les ajudes del pagament de l’IBI, que s’incrementen en 400.000 euros; i, 300.000 euros, per a les ajudes socials de lloguer d’habitatge, que augmenten en 150.000 euros.
Via lliure al paquet d’ajudes dins del Pla Municipal de Resposta a la Guerra, dotat de més de 7 milions d’euros i en els quals s’inclouen 2.200.000 milions en subvencions a famílies, autònoms i pimes per a pal·liar els costos energètics
Així mateix, s’han amortitzat els dos préstecs pendents amb entitats bancàries que ascendien a 5.338.782 euros. “Amb això, l’Equip de Govern ha saldat el deute pendent de l’anterior legislatura”, ha destacat Macià, que ha subratllat que en set anys s’ha “eliminat del nostre deute 117 milions d’euros, augmentant els serveis, les ajudes, subvencions i convenis; invertint en obres, en millora dels nostres col·legis, carrers, parcs i places; fent front a la pandèmia, a la crisi energètica, rebaixant taxes, congelant impostos, i tenint estalvi net i un romanent positiu que reinvertim en la societat”. Cosa que, ha emfatitzat, “se sol dir una bona gestió dels recursos públics”.
També s’ha afegit a aquestes modificacions les esmenes proposades pel Grup Popular, i s’han acceptat 58 de 74 esmenes, un 78,37%, per valor d’1.3 milions d’euros; de Ciutadans s’han acceptat 20 de 31 esmenes presentades, un 62%, per valor de poc més de 700.000 euros.
“Al marge de les esmenes, reformem les partides de Medi Ambient, Comerç i d’Igualtat. I de Cooperació amb Farmamundi i Creu Roja d’ajuda a Ucraïna. S’inclou una partida de 60.000 euros per a col·laborar en el finançament d’una pel·lícula sobre el Misteri i se suplementa amb 123.000 euros el projecte d’estabilització del vessant del riu del molí del Real”, ha subratllat Macià. A més, ha dit, que s’inclou una nova partida per a l’assistència tècnica per a la construcció d’instal·lacions culturals a Carrús de 25.000 euros i un conveni amb Integra’t per a obres al magatzem per 50.000 euros, una petició molt demandada pel col·lectiu.
Quant a la modificació número sis del Pressupost, corresponent al reconeixement extrajudicial de crèdit, ascendeix a 1.498.926 euros i són relatius al pagament de relació de despeses per diferents departaments que no es van poder aplicar al Pressupost de 2021 perquè la factura o l’expedient va ser presentat o conformat amb posterioritat al tancament d’aquest exercici. “S’ha certificat, segons informe d’Intervenció, que els serveis i subministraments s’han dut a terme de bona fe pel proveïdor i els preus s’han ajustat als del mercat. Els departaments han informat que la suspensió dels serveis o subministraments haguera suposat un perjudici per a l’interés general”, ha assenyalat la regidora de l’àrea.
El 97,85% del citat import correspon a certificacions i factures d’empreses municipals, concessions administratives o concessió d’ajudes i compres autoritzades que no es van formalitzar a final d’any que es van rebre una vegada finalitzat l’any 2021. El 68,3% es tracta de factures de Pimesa, Aigües d’Elx o neteja del passat mes de desembre i que, per qüestió de temporalitat, es tramiten en 2022. Només el 2,15%, 32.269 euros, corresponen a factures que han sobrepassat els 5.000 euros més IVA.
“Des de 2019, hem anat baixant la xifra de crèdit reconegut: 627.000 euros respecte a 2019; 825.000, respecte a 2020 i 526.000 respecte a 2021. Per tant, anem millorant la forma de gestió administrativa i prova d’això és que només 32 mil euros del crèdit reconegut superen els 5.000 euros més IVA”, ha indicat la responsable municipal.
Les tres modificacions pressupostàries, presentades en dues mocions, han sigut votades pels grups PSOE i Compromís, mentre que PP, Ciutadans, Vox i l’edil no adscrit s’han abstingut.
D’altra banda, la Declaració Institucional sobre Política d’Integritat i d’Antifrau, dins del Pla de Mesures Antifrau aprovat a la Junta de Govern Local el 4 de març, i obligatòria per a aquelles administracions que gestionen fons europeus, ha comptat amb la confiança de la totalitat dels grups amb representació municipal.
“Aquesta Declaració exposa el compromís ferm de l’Ajuntament d’Elx en el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals contra el frau i la corrupció, comprometent-nos a tindre una política de tolerància zero enfront del frau, a establir sistemes de control per a previndre i detectar, en la mesura que siga possible, els actes de frau i corregir el seu impacte, en cas de produir-se”, ha expressat Macià, que ha afegit que, d’aquesta manera, “prenem com a eix els principis d’integritat, objectivitat, rendició de comptes i honradesa”.
Àrea de Seguretat Ciutadana i Emergències
Tots els grups de la Corporació Municipal han acordat proposar l‘inspector Rafael Alemañ Alonso, l’oficial Antonio Mira Cayuelas, i els agents José Carlos Buyolo Martínez, Antonio Núñez Guijarro, Jorge Israel Agulló Sánchez, David Espínola Sánchez, Alfonso Díaz Vielba, Raúl Esclapez Soto i David Pomares Caballero, de la Policia Local d’Elx, la concessió de la Creu al Mèrit Policial amb Distintiu Blau de la Generalitat Valenciana per una actuació duta a terme a l’octubre de 2021, a la partida d’Altabix.
El que inicialment semblava un accident de circulació amb la implicació d’un camió, així com l’incompliment de normes com la manca del permís de conduir o de donar positiu en el test d’alcoholèmia, després dels esbrinaments dels policies, que es van mobilitzar i fins i tot alguns que no es trobaven de servei, van descobrir que, a la caixa del vehicle, que cobria una ruta entre Almeria i els Països Baixos, s‘amagaven entre caixes d’encisams 350 quilos de cabdells de marihuana i 150 quilos d’haixix, la qual cosa fa un total de 500 quilos de substàncies estupefaents.
La Corporació Municipal acorda proposar la concessió de la Creu al Mèrit Policial amb Distintiu Blau de la Generalitat Valenciana a una desena de membres de la Policia Local per una intervenció que es va saldar amb la confiscació de 500 quilos d’estupefaents en un camió que cobria una ruta entre Almeria i els Països Baixos
“Donada l’especial rellevància i transcendència pública que ha aconseguit aquest servei municipal, volem posar en valor la professionalitat dels agents intervinents en aquest, que en actuacions com la relatada han demostrat el seu ferm compromís i lliurament al servei públic”, ha manifestat Ramón Abad, regidor de Seguretat Ciutadana.
Àrea de Promoció Econòmica i Desenvolupament Turístic
Amb els vots favorables dels grups de l’Equip de Govern i l’abstenció de l’oposició, s’ha tirat endavant la modificació pressupostària número u de Visitelche, del 2022, xifrada en 300.127 euros per raó de suplements de crèdits, dirigits a l’estabilitat pressupostària de l’ens i a mesures contemplades en el Pla Estratègic de Turisme, com l’enfortiment de l’estratègia de creació i actualització de producte i de distribució o a la posada en marxa de l’aplicació ‘Elx al palmell de la teua mà’.
A més, ha comptat amb la unanimitat del Ple la proposta de rectificació de l’acord plenari de creació de la Fundació Comunitat Valenciana Projecte Puçol per a l’Educació i Cultura. Amb aquesta correcció, la referència d’inventari 3.701/1 passarà a ser 3.707/1, relativa a un dels immobles municipals l’ús dels quals se cedeix a la pròpia Fundació.
Àrees d’Esports i d’Urbanisme
El Reglament d’Ús d’Instal·lacions Esportives Municipals de la Ciutat d’Elx s’ha aprovat inicialment, amb les abstencions dels grups Popular, Ciutadans, Vox i l’edil no adscrit. El text regulador té com a objectiu refondre en un sol reglament les diferents normes d’ús per les quals es regeixen les instal·lacions esportives del municipi i complir la legislació autonòmica en la gestió d’aquestes.
Quant a l’Àrea d’Urbanisme, el punt 13 de l’ordre del dia, sobre la informació pública de la modificació puntual número 36 del Pla General per al canvi de qualificació de les parcel·les de Les Clarisses, de L’Escorxador i dels mercats Central i Provisional, ha sigut retirat amb la finalitat de debatre’l en el pròxim Ple per a “individualitzar els assumptes continguts en aquest punt”, ha dit l’alcalde, Carlos González.
A més, també en l’Àrea d’Urbanisme, s’ha autoritzat, amb els vots favorables dels grups PSOE i Compromís, els contraris de Vox i l’abstenció de la resta, la cessió de la condició d’urbanitzador en favor d’un tercer, a petició de l’actual empresa urbanitzadora, d’un programa d’actuació aïllada situat en Perleta, ja aprovat i que compta amb tots els tràmits i informes, per a l’ordenació, urbanització, gestió i edificació en una parcel·la de 5.000 metres quadrats.