El 45é Festival de Cinema d’Elx corona el curtmetratge ‘Espinas’, d’Iván Sáinz-Pardo, i el llargmetratge ‘Tros’, de Pau Calpe

El 45é Festival de Cinema d’Elx corona el curtmetratge ‘Espinas’, d’Iván Sáinz-Pardo, i el llargmetratge ‘Tros’, de Pau Calpe

La regidora de Cultura, Marga Antón, acompanyada de l’edil de Promoció Econòmica, Carles Molina, assisteix a la clausura i lliurament dels premis a les millors produccions audiovisuals en un acte que ha tingut lloc al’Hort del Xocolater


El Festival Internacional de Cinema Independent d’Elx (FICIE), organitzat per Fundació Mediterrani en col·laboració de l’Ajuntament d’Elx, ha arribat a la fi de la seua 45a edició amb la gala de clausura i lliurament dels premis a les millors produccions audiovisuals en un acte que ha tingut lloc a l’Hort del Xocolater amb la presència de la regidora de Cultura, Marga Antón, i de l’edil de Promoció Econòmica, Carles Molina. La pel·lícula Espinas, dirigida pel director Iván Sáinz-Pardo, s’ha alçat amb el Premi Extraordinari Fundació Mediterrani al millor curtmetratge del Festival il·licità. L’altre gran premi de la nit, el guardó al millor llargmetratge, ha sigut per a Tros, de Pau Calpe.

L’edil ha qualificat el Festival de Cinema Independent d’Elx com “una de les reunions anuals més interessants de les que se celebren en nostra ciutat, tant pel seu contingut, que inclou una creació audiovisual de primera qualitat, com per l’increïble arrelament que ha desenvolupat en els il·licitans i els seus seguidors, i en la mateixa identitat cultural d’Elx”.

Així mateix, Antón ha assenyalat que “el FICIE ens reafirma clarament en el valor únic de la cultura, en la seua capacitat de formar i de transformar les persones, d’ampliar els seus horitzons i les seues expectatives, de crear ciutadans lliures, crítics , capaços d’aportar un bagatge a la societat tan sòlid com per a caviar-la i millorar-la”.

A més, la regidora, que ha fet lliurament del ‘Premi al Millor Curtmetratge sobre Drets Humans’ i del ‘Premi Ciutat d’Elx al Millor Curtmetratge de Ficció’, ha donat l’enhorabona a l’actriu i directora Rosana Pastor que ha sigut homenatjada per la Fundació Mediterrani pel seu polifacètica trajectòria.

El palmarés del certamen s’ha donat a conéixer en la Gala de Clausura celebrada a l’Hort del Xocolater. El president de Fundació Mediterrani, Luis Boyer, ha lliurat la Palmera de Plata a la valenciana Rosana Pastor, guanyadora d’un premi Goya pel seu paper en Tierra i Libertad.

L’edil, que fa lliurament del ‘Premi al Millor Curtmetratge sobre Drets Humans’ i del ‘Premi Ciutat d’Elx al Millor Curtmetratge de Ficció’ destaca que “el FICE ens reafirma clarament en el valor únic de la cultura”

Boyer ha sigut l’encarregat de donar a conéixer el nom del curt guanyador de la 45a edició del FICIE. Espinas, d’Iván Sáinz-Pardo, té una duració de 15 minuts i està protagonitzat per dos dels actors més reconeguts de la història del cinema espanyol: José Sacristán i Aitana Sánchez-Gijón.

Aquest curt de ficció, estrenat al juny de 2021, presenta la història de Carmen, una dona de 50 anys que desitja llevar-se la vida. No obstant això, un missatge inesperat en el seu mòbil li ho impedeix. El seu pare, amb el qual porta pràcticament tota una vida sense parlar-se, li demana que el visite a causa d’un assumpte urgent. Carmen, ja sense res a perdre, acudeix i el retrobament provocarà una allau d’esdeveniments dramàtics i revelacions que ho canviaran absolutament tot.

Iván Sáinz-Pardo (Madrid, 1972) és llicenciat en direcció de cinema i televisió per la prestigiosa Escola de Cinema de Munic (HFF MÜNCHEN) i es tracta d’un dels curtmetratgistes espanyols més guardonats de la història. Amb més de 500 premis en festivals de cinema de tot el món ha aconseguit acaparar l’atenció i el reconeixement internacional del públic i de la crítica.

Una de les grans novetats d’aquesta 45a edició ha sigut la creació d’una categoria de llargmetratges, en la qual concursaven huit pel·lícules espanyoles, òperes prevals dels seus directors. La pel·lícula guardonada amb el Premi “Fundació Mediterrani” al Llargmetratge Opera Prima ha sigut Tros, dirigida per Pau Calpe.

Tros narra la història d’un pare i un fill en el marc dels problemes socials del camp. Joan, un payés d’una zona rural de Lleida, cansat de patir robatoris a la seua masia, decideix sumar-se a la ronda nocturna de payeses que vigila les terres. Als veïns que patrullen no els fa gens de gràcia que Joan els acompanye, però ho accepten en veure que l’acompanyarà el seu fill Pep, que ha tornat de la ciutat. Durant la ronda, Joan i Pep entropessen amb un lladre.

El seu director Pau Calpe compta amb una extensa trajectòria com a productor de pel·lícules de cinema i projectes de televisió en Esicma, DeAPlaneta, Brutal Mitjana i Bumerang. En 2016 va fundar la productora Galápagos Mitjana des de la qual combina la producció amb l’escriptura i la direcció de projectes.

Per part seua, el drama Free Fall, dirigit pel realitzador francés Emmanuel Tenenbaum, s’ha alçat amb el Premi Ciutat d’Elx al Millor Curtmetratge de Ficció. Tenenbaum és un director francés i les seues pel·lícules han sigut seleccionades en més de 200 festivals. “Free Fall” és el seu tercer curtmetratge i la seua última obra abans de fer el pas cap al seu primer llargmetratge.

En aquest curtmetratge, basat en fets reals, Tom és un jove operador en un banc londinenc on els seus recents resultats l’han situat en primera línia. Quan veu estavellar-se al primer avió contra les Torres Bessones l’11 de setembre de 2001, Tom es llança a la major operació de la seua vida.

El Premi al Millor Curtmetratge d’Animació enguany ha sigut per a la pel·lícula Loop, de l’animador argentí Pablo Polledri. Aquest curt de 8 minuts de duració és una reflexió sobre com les nostres societats creen sistemes d’organització que necessiten de determinats comportaments per a aconseguir funcionar en els quals cada individu acaba sent part d’un engranatge en un procés repetitiu i extenuant.

Durant les projeccions dels curtmetratges el públic assistent ha votat a través dels seus telèfons mòbils per a triar el guanyador del premi Hort del Xocolater. El guardó d’enguany ha sigut per al curtmetratge Joselito, dels directors Josep C. Jiménez Revuelta i Marta Jiménez Revuelta. Aquest curtmetratge de 9 minuts de duració narra la història d’un vell geni de l’electrònica capaç d’arreglar qualsevol cosa. Els veïns el coneixen com Joselito, i a través de la seua dona li confien tot el que se’ls desbarata. Cada dia la senyora de Joselito recorre el poble amb el seu carret de la compra per a arreplegar els aparells trencats.

El premi al millor Documental ha sigut entregat per l’edil Carles Molina a Alfonso Palazón per Espejismos. Un curt que narra la història d’un grup de refugiats que no pertanyen a cap lloc i somien amb tornar on van partir, però no saben quan. Una cerca de la dignitat perduda i una trobada per a compartir projectes no complits.

La historia de todas nosotras d’Itxaso Díaz ha sigut el curtmetratge guardonat amb el premi al curtmetratge sobre Drets Humans. Aquest documental recull el relat de tres dones salvadorenques, Elsi, Cinthia i Mariana, que van veure vulnerats els seus drets fonamentals en ser acusades d’un delicte d’avortament i finalment, empresonades per homicidi agreujat, quan en parts extrahospitalaris van perdre als seus bebés.

La producció italiana Diritto di voto, del director Gianluca Zonta, s’ha alçat amb el premi al millor curtmetratge europeu. Aquesta pel·lícula presenta una societat futurista en la qual els androides s’integren en la societat. El principal argument del debat polític és si se’ls ha de concedir o no el dret de vot. Els líders dels dos principals partits estan cridats a expressar la seua posició oficial sobre aquest tema.

El premi al millor curtmetratge iberoamericà ha sigut per a José Gómez de Vargas, de la República Dominicana, i la seua pel·lícula Un pasaje sin regreso. En aquest curtmetratge, Ricardo, un expandiller, intenta mantindre el seu fill Joel fora dels carrers, però el llegat que ha deixat sobre el seu fill és més fort que les seues intencions. Joel ascendeix en la jerarquia de la colla quan derrota Chivo, un altre membre de la banda que busca desesperadament el mateix objectiu que Joel.

El curt Miedo, del realitzador Ángelo Moreno, s’ha alçat amb el Premi FesCurt al millor curtmetratge de la Comunitat Valenciana. Miedo és un drama protagonitzat per Aina, una mare de 35 anys i amb un fill de 9 que, després de quedar-se vídua, comença a conéixer una nova persona. El barri, els problemes amb el seu fill per no acceptar la seua nova parella i el seu treball aniran portant Aina fins al límit.

El premi “Cineclub Luis Buñuel” al Millor Curt d’Autor Novell ha sigut per a Raquel Guerrero i el seu curt Inútil. En aquest, Tito, un xic de barri al qual tots prenen el pèl, vol demostrar el que val. Després de diverses proves d’iniciació, un matí de reenganxament es troba fent virolles en un descampat del barri amb els seus nous «amics». La música i la droga acompanyen la diversió fins que un comentari de Tito converteix la festa en una broma macabra en la qual es veu obligat a cometre un robatori per a completar el ritual iniciàtic.

El premi Mobile Film Maker al millor curt rodat amb un telèfon mòbil ha sigut per a l’israelià Nahd Bashir i la seua pel·lícula A Dead Sea. Inspirat en una història real, Kamal és un palestí autista que arriba amb la seua germana per primera vegada a la Mar Morta, on és acusat per terrorisme.