Carlos González i Amparo Navarro visiten el jaciment per a conéixer els avanços en les excavacions del projecte d’investigació que inicia en aquest curs la seua segona fase (2022-2025) de les tres amb què compta el Pla Director dissenyat fins a l’any 2029
L’alcalde d’Elx, Carlos González, i la rectora de la Universitat d’Alacant (UA), Amparo Navarro, han realitzat una visita al Jaciment Fundació Universitària L’Alcúdia d’Investigació Arqueològica de la Comunitat Valenciana que aquest estiu aborda la segona fase del Pla Director dissenyat fins a l’any 2029, al costat del vicerector d’Investigació de la UA, Juan Mora, i de Marga Antón Bonete, regidora de Cultura Arxiu i Biblioteques, a més d’Alejandro Ramos Molina, director de la Fundació L’Alcúdia i de Diego Peña Domínguez, gerent de la Fundació L’Alcúdia.
La rectora ha destacat en la seua intervenció que “els treballs de recerca arqueològica que estem desenvolupant al Jaciment de L’Alcúdia evidencien any rere any la importància d’aquest jaciment, que és, sens dubte, un dels més importants d’Espanya i ens està permetent conéixer detalls molt rellevants de l’organització social i la vida en la zona al llarg dels segles”.
Navarro ha apuntat que un dels objectius, a més de descobrir tota la informació que puga aportar el jaciment, del qual no es coneix més un 15 per cent, aproximadament, “és el de valorar l’espai en el qual fa 125 anys es va descobrir la Dama d’Elx” i ha ressaltat que “una de les excavacions que s’està duent a terme en aquesta campanya treballa precisament front sud-oriental del jaciment, lloc on es va trobar, de manera fortuïta, la Dama d’Elx en 1897”.
Navarro ha recalcat que “els descobriments es realitzen any rere any en les campanyes d’excavacions són una mostra de tot el que pot aportar el jaciment amb una aposta decidida, tant de les administracions públiques com des del mecenatge privat”.
Carlos González, per la seua part ha ressaltat l’“extraordinari valor patrimonial de L’Alcúdia per a Elx, per a la Comunitat i per a Espanya” i ha apuntat que es tracta d’un “jaciment únic”. En la seua intervenció davant els mitjans, l’alcalde d’Elx ha volgut agrair els investigadors “tot el treball que realitzen any rere any, amb el suport de l’Ajuntament d’Elx, que ens permet conéixer cada dia una mica més sobre Illici al llarg de la història”.
Excavacions en curs
En l’actualitat s’estan desenvolupant tres projectes d’investigació al Jaciment de L’Alcúdia: “Projecte Domus: viure a Ilici”, al sector 4F amb la catedràtica d’Arqueologia Sonia Gutiérrez Lloret; “Arqueologia i socialització del coneixement a L’Alcúdia d’Elx. Les Termes Orientals i àrees circumdants (ASTERO)”, dirigit pel catedràtic Jaime Molina Vidal; i “Dames i herois. Després de l’Ilici ibèrica” sota la direcció del catedràtic de Prehistòria de la UA Alberto Lorrio en qualitat d’investigador principal (IP) i amb Héctor Uroz, professor d’Història Antiga de la Universitat de Múrcia, com a codirector.
Tant la rectora com l’alcalde han tingut l’oportunitat de conéixer de primera mà el progrés en els treballs que els investigadors estan realitzant. En aquest sentit, Sonia Gutiérrez, responsable del projecte “Domus: viure a Ilici”, -excavació que ara mateix es troba en fase de consolidar tot els que s’ha trobat- ha explicat que durant els treballs s’han trobat “construccions domèstiques d’una època pròxima a la qual es data la Dama d’Elx” i també un “monumental estructura de maçoneria de quasi un metre de grossària i de gran longitud, amb reforç seriat de bigues de reforç consolidada en restes anteriors”, que ha datat en el s.III a.C, en una època relacionada amb el període de la II Guerra Púnica.
En l’actualitat l’Alcúdia compta amb tres projectes d’investigació en marxa: Domus-L’Alcúdia: viure a Ilici; Arqueologia i socialització del coneixement en L’Alcúdia d’Elx. Les Termes Orientals i àrees circumdants (ASTERO) i Dames i herois. Després de l’Ilici ibèrica
L’objectiu principal del projecte se centra a “entendre com va funcionar la ciutat en aquesta zona del jaciment que sempre va ser residencial durant els diferents segles en els quals va estar habitada”. Les excavacions es concentren en una zona de 10×15 metres en els quals s’han trobat evidències que corresponen amb construccions de diferents èpoques que se superposen les unes amb les altres. En eixe espai s’han trobat els primers espais domèstics ibers, cases i materials, que s’han trobat a L’Alcúdia i que correspon a la civilització que ací va viure fa 2.300 i 2.400 anys i també les primeres fases arquitectòniques del que seria la colònia romana, del segle I a. C. Ilici és l’única colònia romana de la província d’Alacant, la resta són ciutats i municipis d’un rang menor.
El projecte “Arqueologia i socialització del coneixement a L’Alcúdia d’Elx. Les Termes Orientals i àrees circumdants (ASTERO)”, dirigit pel catedràtic Jaime Molina Vidal es troba en marxa en aquests moments i centra els seus treballs en les Termes Romanes del Jaciment Arqueològic de L’Alcúdia.
Molina ha explicat que, després de treballar amb un georadar, han identificat una sèrie d’elements que es podrien correspondre amb un aqüeducte romà, la qual cosa significaria que hi hauria un sistema de recollida d’aigües del Vinalopó i un sistema de conducció al Camp d’Elx. Uns indicis que les excavacions tracten de confirmar durant la campanya que s’està desenvolupant en l’actualitat i que també apunten a la presència de “la palestra, el pati porticat on es feia gimnàstica abans de fer el circuit termal”. Jaime Molina ha assenyalat que les termes estan excavades en un 60% i que es confirma que són de principis del s. II, “quan creix la població i augmenta poder econòmic, potser el gran segle de desenvolupament d’Illici”.
Al setembre arribarà l’equip de “Dames i herois. Després de l’Ilici ibèrica”, tercer i últim dels projectes d’excavacions que acollirà aquesta cinquena campanya. Investigació que dirigeix el catedràtic de Prehistòria de la UA Alberto Lorrio, que ha explicat que “planteja com a objectiu últim aportar informació sobre les fases ibèriques de L’Alcúdia a través de la intervenció arqueològica multidisciplinària en el front sud-oriental del jaciment”, lloc on es va trobar la Dama d’Elx en 1897. Al mateix temps pretén definir una estratigrafia arqueològica que ajude a complementar el coneixement de les diferents fases històriques per les quals va passar el jaciment d’Ilici, i que permeta enquadrar els troballes que, en les successives campanyes dutes a terme des de 2017, han sigut molt nombroses i variades.