L’estudi de Porfiri Pasqual confirma que els forats es deuen a l’inadequat farciment del terreny i prioritza actuar sobre la zona de les pistes de petanca

L’estudi de Porfiri Pasqual confirma que els forats es deuen a l’inadequat farciment del terreny i prioritza actuar sobre la zona de les pistes de petanca

L’edil de Manteniment, Héctor Díez, explica que els tècnics ja treballen en la redacció del projecte que permeta donar una solució definitiva als problemes detectats al tram entre el carrer Miller Giner i aquesta zona esportiva, sobre la qual s’actuarà prèviament de manera provisional


L’edil de Manteniment, Héctor Díez, ha presentat les conclusions de l’estudi geotècnic d’estabilitat de talussos realitzat per a conéixer l’origen dels forats apareguts en els últims mesos al barri Porfiri Pasqual. Tal com ha recordat el regidor, l’objectiu del Govern Municipal a l’hora d’encarregar aquest estudi era donar solució als forats apareguts i a una situació d’aparent inestabilitat del terreny de la zona.

Díez ha explicat que l’estudi, que se centra en el marge dret del Vinalopó i realitzat per l’empresa ImasaLab, consta de més de 200 pàgines en les quals es conclou que l’origen dels problemes es troba en l’inadequat farciment que en el seu moment es va utilitzar en la zona.

“L’estudi realitza una important recopilació i interpretació històrica de la zona i de la seua situació de partida. En els anys 50 i 60, es comença a modificar el vessant del riu a conseqüència del desenvolupament urbanístic del barri de Carrús Est. Els enderrocs sobrants de les obres de les edificacions es van utilitzar com a farciment en vessant del riu”, ha explicat Díez, que ha afegit que “això ha provocat que tinguem un vessant farcit des dels 4 metres en la cota més baixa fins a un farciment que aconsegueix els 18 metres a la part del col·legi Ausiàs March”.

Aquests farciments es van aportar en el seu moment sense cap mena d’atenció a la qualitat del material ni a la manera de compactar-lo.

Per al reconeixement del terreny s’han realitzat 11 sondejos mecànics i tres penetracions dinàmiques; a més, s’han tingut en compte els estudis que es van dur a terme davant de la construcció de la Vall Trenada.

Tal com especifica l’estudi, les causes de les patologies són l’existència d’un terraplé, de 4 a 18 metres de farciment, en el qual s’han detectat materials inadequats que no estan compactats correctament, a més, s’han detectat nombroses cases coves, cavitats buides. I al costat de tot això es posa de manifest que l’arbratge de la zona, de gran grandària, tampoc ajuda a l’estabilitat del terreny.

L’estudi s’ha dividit en cinc trams. El primer d’ells, el comprés entre el Parc de Porfiri Pasqual fins al carrer Gervasio Torregrosa Boix, no compta amb danys significatius.

El segon tram, carrer Gervasio Torregrosa Boix i Francisco Miller Giner, s’observa una fissura longitudinal que es deu a la separació del farciment amb l’estructura que hi ha enterrada que són unes antigues escoles municipals.

En aquesta zona es proposa la substitució dels farciments actuals per un terraplé amb materials de major qualitat i millor compactats.

El tram tres és el que presenta més problemes. Es tracta de la zona en la qual es van produir els forats, entre el carrer Miller Giner i les pistes de petanca. En el seu moment, el tàlveg existent es va emplenar amb restes de construccions, a més hi ha a la zona multitud de cases coves (situades baix de les pistes de petanca). Per a aquest tram, l’estudi parla d’estabilitat precària quant al talús i al terreny, per tant, no cal descartar possibles moviments.

L’empresa proposa emplenar els talussos mitjançant una tècnica d’encepat i pilotat. Al mateix temps actuar sobre la zona més pròxima al riu mitjançant la instal·lació d’un sistema de gabions o un mur d’escullera”, ha explicat Díez.

En el tram 4 (Pistes de petanca i aparcament carrer Pare Palau) no s’han detectat problemes considerables.

Finalment, en el tram 5, el del col·legi Ausiàs March fins a la pista de bàsquet del centre, és la zona de major quantitat de farciment i es torna a parlar que no està adequadament compactat. Ací s’han detectat filtracions d’aigua al subsòl. En aquest cas, es diu que la mala compactació es troba, sobretot, a la pista poliesportiva del sud.

L’edil recorda que el centre escolar està tancat a l’espera que la Conselleria d’Educació decidisca el seu possible enderrocament i que no es descarta haver d’actuar en aquest tram en un futur.

Díez ha explicat que el contingut de l’estudi ja ha sigut traslladat als veïns i se’ls ha comunicat a més les actuacions que s’emprendran a partir d’ara.

“Procedirem a donar una solució provisional per a garantir la seguretat a la zona de les pistes de petanca, ja que, encara que estan tancades, es produeixen salts continus per part de menors a la zona. Per a evitar algun accident s’emplenaran eixos forats”, ha indicat Díez, que ha afegit que “a més, fruit d’aquest estudi, el Govern Municipal ha posat a treballar els tècnics municipals perquè redacten els plecs de condicions tècniques per a redactar un projecte d’execució del tram 3, que és el que més ens preocupa. Aquest projecte d’execució arreplegarà les propostes de solució que proposa l’estudi”.