La regidora d’àrea, María José Martínez, al costat dels edils d’Esports i de Cultura i Joventut, Vicente Alberola i Marga Antón, respectivament, fan un balanç positiu d’una iniciativa que va comptar amb 278.084 euros de subvenció del Consell
Més de 10.000 alumnes han participat en la segona edició del programa Fem Escola d’activitats educatives complementàries, esportives, culturals, d’oci i temps lliure a Elx. La regidora de l’àrea, María José Martínez, al costat dels edils d’Educació i de Cultura i Joventut, Vicente Alberola i Marga Antón, respectivament, han realitzat un balanç positiu de la iniciativa, subvencionada per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb 278.084 euros per a aquest curs 2021/2022 que acaba de finalitzar. “Mitjançant el Fem Escola, la població il·licitana de 3 a 18 anys pot tindre alternatives d’oci, temps lliure, esport, reforç escolar i totes aquelles que vinguen a complementar la seua educació”, ha manifestat Martínez, que ha destacat la transversalitat del programa.
Segons ha explicat la titular d’Educació de l’Ajuntament d’Elx, algunes de les accions empreses pel seu departament amb 208.084 euros de la subvenció autonòmica, ha pogut continuar desenvolupant durant aquest any la seua “activitat estrela”, que és el reforç escolar en primària i secundària, arribant a 540 estudiants de 12 col·legis i instituts en total. A més, a petició dels mateixos centres d’ESO i Batxiller, es va posar en marxa el Projecte Cuida’t, xarrades de prevenció en salut mental de les quals s’han beneficiat 700 adolescents de 14 instituts. “Ens sentim molt orgullosos d’aquesta iniciativa”, ha expressat Martínez. A més, es va rodar un videoclip sobre absentisme escolar en TikTok, rodat per la comunitat del CEIP Casablanca i que ha sigut premiat.
Altres iniciatives enumerades per Martínez han sigut la d’escacs al CEIP Jaime Balmes, en la qual han participat tres centenars d’escolars; la de panificació a l’IES Nit de l’Albà dirigit a ampliar la formació dels estudiants de Formació Professional Bàsica; els tallers d’habilitats socials en col·legis de primària, dels quals igualment s’han beneficiat 300 xiquets; un taller específic sobre l’obra de Miguel Hernández al col·legi homònim; l’Escola de Rock de l’IES Torrellano, que va comptar amb 40 participants; o un taller de sensibilització en arts escèniques i discapacitat de l’IES Joanot Martorell, amb 175 alumnes de 14 i 15 anys. També es van programar tallers d’inclusió a les instal·lacions d’Elx Acull, “amb més de 175 xiquets i xiquetes de totes les nacionalitats entre els 6 i 12 anys”, ha especificat la tinenta d’alcalde.
La Regidoria d’Educació, així mateix, va apostar pel teatre. Quasi un miler d’alumnes de nou centres de secundària entre 16 i 18 anys van assistir a la funció a La Llotja d’ El perro del hortelano. I es va col·laborar amb La Carreta oferint funcions de titelles a centres d’infantil i primària, sobretot aquells amb població vulnerable que no té normalment accés a activitats culturals d’aquesta classe, tal com ha enunciat la regidora, que ha detallat que 650 alumnes de cinc centres de primària van poder gaudir finalment d’aquesta proposta. Els tallers de teatre i expressió cultural per al foment del coneixement, la interacció i el creixement en valors de l’alumnat, encapçalats per la professional de les arts escèniques Sofia Castellote, present en la roda de premsa celebrada al Consistori, van ser tot un èxit, en aconseguir a més de 2.475 alumnes de 12 instituts.
En eixe sentit, l’edil Marga Antón ha explicat que, des de la Regidoria de Cultura, que va rebre 15.000 euros de la d’Educació, es van seleccionar tres peces teatrals a representar al Gran Teatre –La joven, La zaranda i Los remedios– perquè els estudiants d’instituts, 850 en total, “pogueren conéixer la instal·lació cultural” i “perquè tinguen eixa visió àmplia del que és el teatre” de manera gratuïta.
Altres 15.000 euros van anar a la Regidoria de Joventut, igualment dirigida per Antón, per a l’orientació formativolaboral de 1.875 estudiants d’ESO, Batxillerat i FP dels nou instituts que van sol·licitar uns tallers el número dels quals va ascendir a 93 –quan inicialment es planejaven 80– que venen a reforçar els ja existents emmarcats en el Pla Jove 2021-2025 de la Regidoria. “Després de la pandèmia, els nostres joves van patir molt i el seu procés de presa de decisions també es va veure afectat. Per això, amb aquests tallers d’orientació acadèmica, preparem la seua projecció al món laboral i la seua participació activa en la societat del futur, ha afegit l’edil.
La Regidoria d’Esports, a la qual Educació va dotar amb 40.000 euros, ha vist incrementada un 30% la participació esportiva dels estudiants, entre 4 i 18 anys, dels centres educatius d’Elx gràcies al Fem Escola II, tant en activitat física reglada –els Jocs Esportius de la Comunitat Valenciana– com en no reglada. “Per al pròxim curs, el 100% dels col·legis d’Elx volen participar”, ha expressat Vicente Alberola, edil de l’àrea, que ha posat en valor la col·laboració entre Educació i Esports. “Ens ha retornat la il·lusió respecte a l’esport escolar; hem aconseguit un número que feia més de 20 anys que no s’aconseguien a la nostra ciutat”, ha assenyalat Alberola, que ha dit que gràcies al Programa de Promoció Esportiva emmarcat en el Fem Escola, en col·laboració amb els centres d’ensenyament i les seues AMPAS, es fomenten hàbits saludables, l’esforç la integració i la companyonia.
Tercera edició ja sol·licitada
María José Martínez ha informat que ja ha demanat a la Conselleria 386.000 euros de subvenció per a articular el III Fem Escola per al curs 2022/2023, amb els quals, a més de donar continuïtat a les activitats ja celebrades, s’escoltaran les propostes i les necessitats dels centres educatius, com es fa fins ara i com va ser el cas del Projecte Cuida’t sobre salut mental, que tan bons resultats ha tingut.
L’edil, després d’agrair la labor dels seus companys Alberola i Antón, i dels equips tècnics de les quatre Regidories que hi ha darrere el Fem Escola, ha reiterat que es continuarà apostant per aquesta subvenció, per la transversalitat i el treball en equip des de totes les àrees implicades. “Un exemple de bon fer i com una subvenció pot arribar a tants xiquets, xiquetes i joves, perquè enriquisquen el seu oci, temps lliure i milloren les seues capacitats”.