L’Ajuntament realitza en un any 11.500 intervencions sobre mediació social i assessorament sobre habitatge i rehabilitació d’edificis

L’Ajuntament realitza en un any 11.500 intervencions sobre mediació social i assessorament sobre habitatge i rehabilitació d’edificis

L’edil de Drets Socials, Mariano Valera, destaca el servei que presta oficina Xaloc i anuncia la seua intenció d’ampliar el parc públic d’habitatges socials


El regidor de Drets Socials, Mariano Valera, ha informat que l’Oficina Xaloc d’Elx, situada al centre social d’Altabix, ha realitzat durant el primer any de funcionament més de 11.500 accions desenvolupades pels sis tècnics i tècniques que conformen el servei.

Valera ha recordat que Elx és una de les poques localitats de la província que alberga aquesta oficina que funciona com a finestreta única en matèria d’habitatge, rehabilitació d’edificis i regeneració urbana de la Comunitat Valenciana.

El regidor ha fet balanç de les gestions realitzades des de l’oficina Xaloc. En aquest sentit, ha indicat que des de la ‘Finestra única’, que inclou les actuacions relacionades amb la informació, orientació i assessorament, així com del registre d’entrada i eixida de les diferents tramitacions que es gestionen des de l’Oficina Xaloc, s’han realitzat un total de 2.779 actuacions.

Enguany ja s’han destinat 473.000 euros a ajudes al lloguer i la hipoteca a famílies a través de l’Oficina d’habitatge social i altres 347.800 euros a través de les prestacions econòmiques individuals per al pagament de lloguer o hipoteca

En segon lloc, Valera ha indicat que s’han realitzat més de 8.700 actuacions relacionades amb la Unitat de Protecció. “Dins d’aquesta unitat trobem actuacions tendents a la recepció de la demanda (telefònica, presencial o per correu electrònic), mediacions (bancàries, propietaris privats, comunitats de veïns, advocats/jutjats…), elaboració d’informes (vulnerabilitat, jutjat, Unitat antidesnonaments, emergència residencial), gestió de la partida municipal d’ajudes per al lloguer i les procedents de subvencions, paralització de desnonaments i execucions hipotecàries”, ha assenyalat l’edil.

En aquest cas, s’han dut a terme prop d’un miler de prestacions especials d’urgència i mediació sobre desnonaments i pobresa energètica. I al costat d’això, més de 3.500 intervencions en la taula de valoració sobre situació d’emergència econòmica i social.

“Vull destacar el miler d’intermediacions realitzades en relació als deutes d’habitatge, una mediació que ha permés aconseguir una alternativa residencial per a 85 famílies. I al costat d’això, mediacions amb propietaris privats i mediacions amb entitats bancàries”, ha destacat el regidor, que ha afegit que s’han dut a terme més de 3.000 gestions de coordinació amb professionals dels diferents programes d’atenció dels Serveis Socials de l’Ajuntament d’Elx, inclosa la coordinació amb professionals de Renda Valenciana d’Inclusió social.

També s’han abordat gestions de situacions conflictives a les comunitats de veïns.

D’altra banda, en la Unitat d’Observatori Local de l’Habitatge s’arrepleguen les actuacions relacionades amb la coordinació institucional (UAD, EVHA, Observatori de l’habitatge…) i processos d’anàlisis i estudi de la informació relacionada amb l’àrea d’habitatge, que pot afectar la prestació de serveis de la mateixa Oficina XALOC. En aquest cas s’han dut a terme 186 actuacions.

Increment del parc públic d’habitatges

Mariano Valera ha indicat que la Unitat de la gestió de l’hàbitat comprén les actuacions dirigides a la gestió, al manteniment del parc d’habitatges socials i a l’augment del parc públic.

“En aquest període hem pogut ampliar el nostre parc públic mitjançant la firma d’un conveni amb la SAREB, per a la cessió de l’ús de 12 habitatges i la seua posada a disposició mitjançant contractes de lloguer social a col·lectius en situació de vulnerabilitat o d’exclusió social. Dels 12 habitatges compromesos en el conveni falten tres habitatges que la SAREB està pendent de posar a disposició municipal, per la qual cosa en l’actualitat tenim 9 ocupats per famílies que s’ajusten al perfil exposat. Estem també en fase de rehabilitar habitatges de propietat municipal que s’han quedat buits, per a posar-los a la disposició de famílies que puguen veure’s reclamades a situacions de desnonament o situacions d’emergència residencial. I al costat d’això, tenim cedits en ús dos habitatges a la Fundació Natzaret, que estan destinats a habitatges d’emancipació i disposem d’altres dos habitatges destinats a situacions d’emergència residencial, que en l’actualitat estan ocupats per dues famílies en aquesta situació”, ha indicat el regidor.

Quant a la part econòmica, Mariano Valera, ha destacat que enguany s’han destinat més de 473.000 euros a ajudes al lloguer i la hipoteca a famílies: 125.000 euros a través de l’oficina d’habitatge social i 347.800 euros a través de les prestacions econòmiques individuals per al pagament de lloguer o d’hipoteca.