L’Ajuntament trau a consulta pública l’ordenança de Mobilitat Sostenible que regula l’ús dels patinets

L’Ajuntament trau a consulta pública l’ordenança de Mobilitat Sostenible que regula l’ús dels patinets

La regidora de l’àrea, Esther Díez, assenyala que s’obri un procés de participació ciutadana per a recaptar l’opinió dels ciutadans i de les organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma


La regidora de Mobilitat Sostenible, Esther Díez, ha anunciat que Junta de Govern Local ha acordat iniciar un tràmit de participació ciutadana mitjançant consulta pública dins del procediment d’aprovació de l’Ordenança Municipal reguladora de la Mobilitat Sostenible al terme municipal d’Elx, per un període de 20 dies hàbils, a través del portal web de l’Ajuntament, per a recaptar l’opinió dels ciutadans i de les organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma.

La responsable de Mobilitat ha assenyalat que aquesta ordenança té com a objectiu regular la circulació de bicicletes, bicicletes de pedals amb pedaleig assistit, vehicles de mobilitat personal, patins, monopatins, patinets i aparells similars impulsats per l’esforç humà sense cap mena d’assistència a les vies urbanes del terme municipal d’Elx.

“L’objectiu de l’ordenança és fomentar l’ús del transport alternatiu i fer-ho amb una regulació que garantisca la seguretat de tots els usuaris. Principalment dels vianants respecte als vehicles alternatius i alhora la d’aquests respecte als vehicles de motor”, ha assenyalat la regidora.

“L’objectiu de l’ordenança és fomentar l’ús del transport alternatiu i fer-ho amb una regulació que garantisca la seguretat de tots els usuaris, principalment dels vianants respecte als vehicles alternatius i la d’aquests respecte als vehicles de motor”, ha assenyalat la regidora

La proposta de nova ordenança de Mobilitat Sostenible permetrà als patinets l’ús de totes les infraestructures ciclistes del municipi, com ara carrils segregats, sendes i voreres bici. Fins ara només podien fer-ho pels carrils bici.

En definitiva, els patinets han de circular per calçada i per vies ciclistes en cas que hi existisquen.

A més, als usuaris d’aquests vehicles, que es podran conduir des dels 15 anys, no se’ls exigirà segur ni registre, encara que sí fitxa i l’ús del casc, com a marca la Direcció General de Trànsit (DGT) amb la nova Llei de Trànsit, vigent des del març passat.

Els patinets no podran circular en cap cas per vies per als vianants, a diferència de les bicicletes, sempre que no existisquen aglomeracions i deixen 1,5 metres de distància amb els vianants.

El document arreplega les característiques tècniques dels patinets, l’obligatorietat del casc i de la fitxa ja és contemplat per la DGT des de març, mentre que la proposta d’ordenança municipal afig l’edat mínima d’ús –equiparada a la del ciclomotor–, la possibilitat de transitar per totes les infraestructures de tipus ciclista, la restricció de fer-ho en zones per als vianants i les activitats econòmiques turístiques amb aquests vehicles.

Els patinets poden transportar mercaderies si el vehicle compta amb les característiques habilitades per a aquesta finalitat i hauran de comptar amb una assegurança de responsabilitat civil.

Patinets turístics

La nova ordenança de Mobilitat Sostenible, així mateix, contemplarà les activitats econòmiques turístiques basades en els patinets amb base fixa. Les empreses hauran de disposar de permís municipal, en el qual figurarà el recorregut de les rutes autoritzades, l’horari d’ús i les obligacions i limitacions per a garantir la seguretat de tercers i dels seus usuaris i usuàries, a més que les firmes hauran de vetlar perquè aquests posseïsquen les habilitats necessàries per a manejar-los, tal com ha assenyalat l’edil.

Els grups turístics no podran ser majors de 15 persones i han de ser acompanyats per un guia que conega la xarxa ciclista

En aquest sentit, Díez ha continuat explicant que les mercantils hauran d’estacionar els patinets als llocs habilitats, tindre una assegurança de responsabilitat civil i que s’analitzaran altres factors per a autoritzar l’activitat, com que els vehicles tinguen les últimes novetats tècniques com ara sistemes d’autofitxatge, per la qual cosa només s’activaran si tenen suficient bateria i no presenten cap defecte, o, també, de geolocalització que permeta el seu correcte aparcament o el trànsit per zones habilitades. “Ja existeixen models que quan entren en un passeig per als vianants geolocalitzat, s’apaguen”, ha afegit Díez.

“Es tracta d’un document que hem elaborat de la mà dels membres de la Mesa de Mobilitat i ara s’exposa durant 20 dies hàbils en la web de l’Ajuntament perquè qualsevol ciutadà o ciutadana ens puga fer arribar les seues propostes i incorporar-les si escau”, ha explicat l’edil, que ha afegit que “posteriorment l’ordenança haurà de ser aprovada en el Ple i eixir a exposició pública abans de l’aprovació definitiva”.

Díez ha dit que aquestes normes s’han pogut tancar una vegada que la DGT ha modificat enguany la llei de trànsit, “a partir d’ací hem pogut adaptar-la a la realitat del nostre municipi”.

Ha afegit que “aquesta reglamentació se suma a labor de formació que es fa des de l’Escola d’Educació Viària de la Policia Local, als serveis que estem posant en marxa com é el cas de l’ampliació de les estacions de BiciElx, a campanyes per a l’adquisició d’aquesta mena de vehicles i, per descomptat, a la millora de les infraestructures que són necessàries per a fomentar la mobilitat sostenible que garanteix que els usuaris compten amb espais segurs i saludables”.