La regidora de Cooperació al Desenvolupament, Mariola Galiana, participa en l’acte que recorda el bombardeig de Guernica de 1937 i en el qual s’ha reconegut el treball del Centre d’Investigació per la Pau Guernika Gogoratuz, Amnistia Internacional, el moviment Scout i Solidaritat Internacional del País Valencià
Més de dos centenars de persones es van donar cita aquest divendres al Centre de Congressos per a celebrar la sisena Gala dels Drets Humans, amb motiu de la seua commemoració, el 10 de desembre de 1948 a Paris, dins del marc de l’Assemblea General de les Nacions Unides. Una trobada, que va comptar amb la participació de la regidora de Cooperació al Desenvolupament, Mariola Galiana, en el qual es va recordar el bombardeig de Guernica de 1937 i es va reivindicar el dret a la pau i la conciliació. A l’acte també van assistir membres de la Corporació Municipal.
“Hui, 74 anys després, les horribles vulneracions dels principis que la Declaració consagra, es continuen violant a la vista de tota la humanitat. Aquest fet ens impulsa a reivindicar, amb major força si cap, la necessitat de fer valdre la vigència i defensa dels drets contemplats en aquesta”, va destacar Galiana, que va apel·lar a “continuar treballant tots junts en la construcció de la cultura de la pau com a procés que ha d’afermar-se per a aconseguir una societat on els nostres drets siguen defensats i consolidats”.
“Enguany la gala gira entorn de la pau a conseqüència de la guerra d’Ucraïna i altres conflictes bèl·lics existents en altres parts del món. L’horror que s’està vivint ens enfronta a una crua realitat i ens demostra com, malgrat les conseqüències cruels i devastadores d’una guerra, una ciutat, Guernica, ha sabut transformar-se en un símbol de pau per mitjà de la conciliació.”, ha assenyalat l’edil.
Així mateix, la regidora va fer un esment especial a María Dolores Bouvard, fundadora d’Amnistia Internacional i tot un referent en la lluita dels drets humans, que a més, per la seua gran contribució a la cooperació, va ser distingida per l’Ajuntament amb la Medalla de Plata del Bimil·lenari en 2020.
L’acte va comptar amb la intervenció de María Oianguren, presidenta del Centre d’Investigació per la Pau Guernika Gogoratuz, un referent nacional i internacional en l’àmbit de la memòria i la cultura de pau. Oianguren va agrair a l’Ajuntament pel reconeixement en un any en què el Centre d’Investigació per la Pau celebra el seu 35 aniversari i va destacar el seu propòsit de “continuar afavorint el diàleg intergeneracional i contribuir a l’enfortiment de la convivència pacífica en societats democràtiques”.
La gala va estar amenitzada per Vanessa Forti, participant en La Voz i es van interpretar diferents escenes de l’obra teatral Manual de primeros auxilios para la Paz.
L’edil apel·la a “continuar treballant tots junts en la construcció de la cultura de la pau com a procés que ha d’afermar-se per a aconseguir una societat on els nostres drets siguen defensats i consolidats”
Durant l’esdeveniment, membres de l’ONGD Consell Local Cooperació van realitzar un resum de la Declaració Universal dels Drets Humans, on es va parlar dels sis blocs en els quals es distribueixen tots els seus articles. A més, es van entregar reconeixements a entitats per la seua labor a favor de la Cultura de Pau i dels Drets Humans. Les entitats premiades van ser el Centre d’Investigació per la Pau Guernika Gogoratuz pel treball realitzat en l’àmbit de la memòria històrica i la cultura de pau; el moviment Scout per la seua promoció de la cultura de pau a través d’activitats perquè xiquets/es i joves aprenguen a ser solidaris, inclusius i fomenten la resolució pacífica dels problemes; Aministía Internacional, per actuar contra la injustica i la defensa dels Drets Humans a tot el món, amb la visió d’un món on cada persona puga exercir els drets proclamats en la Declaració Universal de Drets Humans; i Solidaritat Internacional del País Valencià pel seu projecte “Mar Mediterrània. Drets Humans a la deriva”, que visibilitza la vulneració dels drets humans que es produeix a la mar, a les persones que el creuen per a buscar una vida millor i a les persones defensores dels drets d’aquestes persones migrants que són criminalitzades per això.
Visit Guernica
Paral·lelament a aquest acte, s’ha posat en marxa la campanya “Visit Guernica”, que estarà fins al 6 de febrer de 2023 per diferents punts de la ciutat, amb la qual mitjançant codis QR es podran escoltar diferents àudios que guiaran el públic per zones d’aquest municipi biscaí on en 1937 va haver-hi un bombardeig. En concret, els mupies amb les locucions se situaran a l’avinguda del Ferrocarril, al cantó del carrer Reina Victòria i Gabriel Miró, a la plaça de les Flors, a la plaça de la Fruita, a la plaça del Parc a l’altura de l’oficina de Turisme, al carrer Porta i a la plaça de Sant Joan.