L’edil Mariola Galiana recorda que la modificació de la normativa de garanties i serveis postvenda, que va entrar en vigor des del passat 1 de gener, permet que el termini de garantia en productes nous siga de tres anys
L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) d’Elx recorda als consumidors mitjançant un calendari consells bàsics a l’hora de realitzar les seues compres. La iniciativa, que es realitza per segon any consecutiu, ha sigut presentada per l’edil de l’àrea, Mariola Galiana, i pel responsable de l’OMIC il·licitana, l’inspector Torcuato Saavedra.
L’objectiu del calendari de consum per a 2022, que es pot arreplegar gratuïtament a la mateixa OMIC, a les OMAC i als Centres Socials, és informar amb la condició d’ajudar els consumidors a reduir els problemes que puguen tindre quan adquireixen un producte o servei, a més de fomentar la responsabilitat entre els compradors amb l’entorn i la societat, segons ha indicat Galiana.
D’altra banda, des de la Regidoria i l’OMIC, han insistit en les pautes recomanables en efectuar les compres durant el període nadalenc, com ara comparar preus del mateix producte en diferents establiments, tindre un pressupost de despeses i una llista de necessitats per a no incórrer en adquisicions innecessàries, demanar sempre el tiquet o la factura, o tindre en compte si el comerç està adherit al Sistema Arbitral de Consum.
Com a novetat es fa un especial esment al tema de l’electricitat, pel seu elevat cost i la necessitat de tractar de disminuir el consum energètic
Enguany com a novetat es fa un especial esment al tema de l’electricitat, pel seu elevat cost i la necessitat de tractar de disminuir el consum energètic. Des de l’OMIC es pretén promoure la moderació en el consum, apostar per mesures de contenció de preus i suport a les famílies vulnerables.
L’edil ha recordat que la modificació de la normativa de garanties i serveis postvenda, que va entrar en vigor des del passat 1 de gener de 2022, permet que el termini de garantia en productes nous siga de tres anys i el període en el qual es presumeix que el defecte és d’origen siga ara de dos anys.
En el cas de continguts o serveis digitals, la garantia es manté en dos anys. Els articles usats o recondicionats tenen una garantia mínima d’un any, encara que es pot pactar una duració superior. “El document de garantia sempre és la factura o tiquet”, ha assenyalat Galiana.
D’altra banda, els animals deixen d’estar subjectes a la normativa de garanties.
Les vendes entre particulars tampoc estan subjectes a aquesta normativa i s’atindran a allò que es disposa en el Codi Civil. A més, després de deixar de fabricar el producte, el fabricant té obligació de disposar de peces de recanvi fins a deu anys.
Així mateix, Galiana ha destacat la necessitat d’informar-nos com a consumidors i usuaris “de la política de devolucions que puga tindre l’establiment” i ha recordat que no existeix obligació normativa d’acceptar devolucions de les compres realitzades en una botiga física, i, si ho fan, és voluntàriament, de manera que poden posar les seues condicions per a això.
Igualment, s’ha referit als comerços en línia: “Hem de cerciorar-nos en les compres en línia que ens trobem en una pàgina web amb un domicili físic a Espanya o, almenys, a la Unió Europea”.
Al servei dels il·licitans i les il·licitanes
L’OMIC d’Elx, acreditada per la Generalitat Valenciana, s’emplaça a la Replaceta de l’Espart, 5. La missió principal d’aquesta oficina municipal que obri de dilluns a divendres, de 09.00 a 14.00 hores, és mediar en els conflictes que puguen sorgir entre consumidors, comerços i prestadors de serveis, mitjançant la tramitació dels fulls de reclamacions, entre altres labors.
Encara que, dins de les seues competències també queden emmarcades les activitats formatives i preventives a la ciutadania o l’assessorament que ofereix a comerços i serveis perquè s’exercisquen no sols amb professionalitat, sinó que s’ajusten al compliment de la normativa vigent en matèria de consum.