Els especialistes aposten per allargar la permanència en els centres educatius com a factor de protecció contra l’absentisme escolar i treballar amb currículums multiculturals

Els especialistes aposten per allargar la permanència en els centres educatius com a factor de protecció contra l’absentisme escolar i treballar amb currículums multiculturals

Les jornades celebrades al Centre de Congressos també plantegen obrir els col·legis als barris, dedicar els recursos necessaris, apostar pels tècnics i millorar la coordinació entre altres accions


Allargar la permanència dels menors absentistes en el sistema educatiu, integrar el concepte de justícia social com a motor de les accions educatives, incidir en la cultura de la cura, preocupar-se per aquells que més ho necessiten i saber treballar amb currículums multiculturals han sigut algunes de les conclusions obtingudes en les jornades d’absentisme celebrades al Centre de Congressos i organitzades per la Regidoria d’Educació i el CEFIRE (centre de formació, innovació i recursos educatius) d’Elx.

A l’àmbit municipal, s’ha posat en comú que per a lluitar contra l’absentisme escolar és clau implementar plans de prevenció i intervenció, adaptar-se a noves tipologies de menors que no acudeixen a les classes, abordar la problemàtica amb els recursos humans i econòmics necessaris i apostar per tècnics i tècniques d’integració social als instituts per a millorar la coordinació entre tots els agents.

El cicle ha sigut organitzat per la Regidoria d’Educació i el CEFIRE d’Elx i ha comptat amb la presència de nombrosos experts, docents i professionals educatius

S’han abordat les noves tipologies de l’absentisme i els nous mètodes per a combatre’l, de la mà de ponents de primer ordre que treballen en l’estudi i implementació de noves estratègies per a fer front a aquesta problemàtica, i també de les experiències d’ajuntaments com ara Múrcia, Cartagena, Albal, Paterna i, per descomptat, Elx”, ha assenyalat l’edil de l’àrea, María José Martínez.

Principals assumptes abordats

Durant dos dies tots els ponents han parlat d’integrar el concepte de justícia social com a motor de totes les accions educatives per a construir espais democràtics i participatius, on tinga veu tota la comunitat educativa.

També han debatut sobre la necessitat d’incidir en la cultura de la cura, centrada en aquells que més ho necessiten i de reconéixer les diferències, amb la finalitat de saber com treballar en currículums multiculturals.

Uns altres dels temes a estudi han sigut els referits a la necessitat d’obrir els centres educatius a l’entorn, al barri i d’allargar la permanència en el sistema formatiu dels menors absentistes, perquè és una mesura de protecció, que els manté lluny del carrer i permet abordar no sols la seua preparació acadèmica o competencial, sinó també oferir suport emocional, orientació i assessorament en àmbits més personals, acompanyant-los en la presa de decisions.

Propostes a Elx

A l’àmbit municipal s’ha aprofundit en la implementació de plans de prevenció i intervenció en zones específiques d’Elx on l’absentisme presenta major incidència; així com en la capacitat d’adaptació a les noves tipologies de l’absentisme i de les noves necessitats que es plantegen en aquest àmbit.

Els experts han destacat la importància de la creativitat i la innovació per a arribar més i millor a l’alumnat que falta a classe, i de les comunitats d’aprenentatge que busquen implementar actuacions educatives d’èxit.

Van postular que la mesura per a abordar aquesta problemàtica passa per augmentar des dels recursos humans i econòmics necessaris, fins als equips professionals multidisciplinaris, que puguen desenvolupar el seu treball als centres educatius en contacte directe amb l’alumnat, el professorat i les famílies.

Finalment, s’ha recalcat la importància i necessitat de continuar apostant per la figura de tècnics i tècniques d’integració social als instituts i millorar la coordinació entre agents, no sols per al tema d’absentisme escolar, sinó per a millorar la convivència i per a previndre desigualtats. Aquest és un perfil professional, el de tècnic d’integració social, que l’Ajuntament d’Elx porta anys contractant a través de programes de promoció d’ocupació i fons europeus que s’integren en el programa municipal d’absentisme.

Els organitzadors han fet un esment especial a l’alumnat i al professorat del cicle formatiu de grau superior de disseny i publicacions impreses de l’IES Carrús, ja que han sigut els responsables de tot el material gràfic i marxandatge de l’esdeveniment, i a l’escola de rock de l’IES Torrellano que va tancar les jornades amb una actuació que va finalitzar dos dies de debat per a trobar noves fórmules per a combatre l’absentisme escolar.