L’alcalde, Carlos González, destaca que, en 2022, el 97% de les sol·licituds de documents i expedients administratius empreses pels regidors de la Corporació, un total de 2.353, van ser ateses fruit de l’“enorme esforç realitzat”
L’Ajuntament d’Elx ha reforçat els seus mecanismes de transparència per a garantir l’accés dels grups polítics de l’oposició a la informació generada per la maquinària municipal. L’alcalde, Carlos González, ha explicat que s’ha remés un informe al Síndic de Greuges en el qual es detallen les xifres i les mesures que ve adoptant l’Equip de Govern des de 2021, quan es van posar en marxa nous procediments i es va incrementar el nombre de funcionaris amb la finalitat de prestar un servei de major eficàcia a l’hora de resoldre els requeriments de dades dels regidors de la Corporació Municipal.
L’alcalde, que considera necessària la labor de control de l’oposició per a continuar fent d’Elx “una societat democràticament sana quant als assumptes públics”, ha reconegut que l’Àrea de Transparència s’ha vist en més d’una ocasió “desbordada” davant el creixement exponencial d’escrits presentats per les formacions del Ple. En aquest sentit, mentre que en 2019 i 2020 van ser 46 i 206, respectivament, en 2021 van ascendir a huit vegades més que en l’exercici anterior amb 1.612, i l’any passat van arribar als 2.353. Així i tot, el regidor il·licità ha recordat que, en 2022, el 97% de les sol·licituds d’accés a documents i expedients administratius (851), registres d’entrada i d’eixida (709 i 362) i instàncies d’edils (431) es van atendre fruit de l’“enorme esforç de transparència realitzat”, ha recalcat González, que ha fet referència a les xifres oficials del TAO, el sistema d’administració electrònica del Consistori.
Dels 2.353 escrits de l’anualitat anterior, 1.454 els va presentar el Grup Popular, 855 VOX, 41 Ciutadans i tres el Regidor No Adscrit. Les àrees municipals on es van dirigir van ser Hisenda (331), Contractació (177), Urbanisme (53), Manteniment (37), Cultura (37), Esports (36), Festes (28), Mobilitat (22), Recursos Humans (22), Alcaldia (20) i la resta (88).
Des de 2021, L’Equip de Govern ve adoptant nous procediments i incrementant el personal per a brindar un servei de major eficàcia a l’hora de resoldre els requeriments de les formacions amb presència en el Ple
Per tot això, en 2022 es va incorporar personal dedicat a tramitar els expedients d’enviament de documents del Registre General, es van formar funcionaris de diverses àrees o regidories, es va assignar un tècnic per a assessorar i brindar suport i es van implementar avisos als responsables de departament amb la finalitat de complir amb els terminis legals. A més, es van posar a la disposició dels regidors noves opcions en la Seu Electrònica amb les quals canalitzar ràpidament les seues inquietuds i un servei de generació automàtica de llistats del Registre en el TAO, es va redissenyar el mapa de processos d’atenció a les sol·licituds d’informació i es va nomenar un coordinador per a fer un seguiment integral dels escrits presentats.
Un altre fet a remarcar és que, també l’any passat, van expirar 120 notificacions digitals dirigits a edils a través del TAO per no obrir-les. Un sistema que, des que va començar a instal·lar-se al març de 2020, ha facilitat la tramitació de 2.854 expedients per a la remissió d’informació i 3.995 notificacions de resposta, encara que en ambdós casos la majoria corresponen a 2022. “En 2020 i 2021 no totes les peticions es van gestionar amb el TAO, sinó que gran part es van contestar per escrit, mitjançant ofici en paper o correu electrònic”, ha precisat González.
Una localitat referent en la matèria
D’altra banda, el responsable municipal ha indicat que l’informe enviat al Síndic es trobarà disponible en breu en la secció de Transparència de la web municipal, que ha sigut reconeguda en els últims quatre anys amb el Segell Infoparticipa atorgat per l’Observatori de Governança, Transparència i RSC de la Universitat CEU Cardenal Herrera i el Grup d’Investigació ComSET de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que situa Elx com una de les sis poblacions més transparents de la Comunitat Valenciana.