Els ponents del dia 22 seran Javier Brotons i Miguel Lorente, les intervencions dels quals tindran lloc a la Sala Maçònica a les 18.00 hores, i el del dia 23 serà Carlos Reyero qui oferirà la seua ponència a les 19.00 hores
La Calaforra acull el dimecres 22 i el dijous 23 un cicle de conferències sobre l’obra pictòrica de Sorolla, organitzat per l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert amb la col·laboració de la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament, en el marc de l’Any Sorolla, en commemoració amb el centenari de la defunció del pintor valencià.
Les conferències es desenvoluparan sota el títol “Descobrint Sorolla” i tenen com a objectiu mostrar i difondre diversos aspectes sobre l’artista a través de prestigiosos especialistes en cada període de la seua vida.
Les xarrades començaran demà, 22 de març, a les 18.00 hores a la Sala Maçònica de la torre de la Calaforra amb les intervencions de Javier Brotons, professor de Geografia i Història de l’institut Nit de l’Albà d’Elx amb la ponència “Elx. El Palmerar” de Sorolla: gènesi d’una obra excepcional, i de Miguel Lorente, professor del departament de Pintura de la Facultat de Belles arts d’Altea, de la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMHE), amb “Una bellesa precària xicoteta”. El dijous, 23 de març, a les 19.00 hores tindrà lloc la intervenció de Carlos Reyero, catedràtic d’Història de l’Art de la Universitat Autònoma de Madrid, amb “El negre és un color. Una altra mirada sobre Sorolla”.
PONENTS
- Javier Brotons Gonzálvez, Elx. El palmeral de Sorolla: génesis de una obra excepcional.
Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat d’Alacant, ha realitzat nombroses investigacions de temàtica alacantina, entre les quals s’inclou un estudi exhaustiu sobre l’època en la qual va estar el pintor Joaquín Sorolla a Elx, per a realitzar els llenços sobre Espanya encarregats per la Hispanic Society de Nova York.
- Miguel Lorente-Sorolla Boyer, Una belleza precaria pequeña.
Llicenciat en Belles arts per la Universitat Complutense de Madrid i Doctor en Belles arts per la Universitat Miguel Hernández d’Elx, ha estudiat els moviments renovadors de l’art europeu i espanyol des del romanticisme fins al primer quart del segle XX. La seua tesi doctoral, “Tècniques i recursos en la pintura de Joaquín Sorolla”, analitza l’evolució de la pintura espanyola al llarg del segle XIX i presta especial atenció a l’escena valenciana de l’últim terç del segle, així com als corrents renovadors europeus coetanis. A partir d’ací, relaciona les característiques materials i tècniques de les diferents etapes i facetes de la pintura de Sorolla amb les de les seues possibles fonts i influències.
- Carlos Reyero Hermosilla, El negro es un color. Otra mirada sobre Sorolla.
Catedràtic d’Història de l’Art i subdirector del Departament d’Història i Teoria de l’Art en la Universitat Autònoma de Madrid. Amb anterioritat ha sigut professor en la Universitat de Cantàbria (1981-82) i catedràtic en la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona (2010-2015). És especialista en arts visuals des del segle XVIII a les primeres dècades del segle XX i va fer la seua tesi doctoral sobre la pintura d’història a Espanya. Ha sigut comissari i assessor científic de diverses exposicions, entre les quals destaca l’exposició temporal Sorolla en Negre que va realitzar al Museu Sorolla de Madrid.