La consellera d’Obres Públiques, acompanyada per l’alcalde, Carlos González, destaca que la sinistralitat de la carretera ha baixat “a zero morts i a zero ferits greus com a resultat de les actuacions que ja han començat”
La consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Rebeca Torró, acompanyada per l’alcalde d’Elx, Carlos González, i per les regidores de Mobilitat i d’Infraestructures de l’Ajuntament il·licità, Esther Díez i Ana Arabid, respectivament, ha destacat la inversió de la Generalitat de “més de 16 milions d’euros per a millorar la seguretat viària a la carretera entre Elx i Santa Pola”.
Rebeca Torró, amb la directora general d’Obres Públiques, Roser Obrer, ha fet seguiment d’aquestes obres i ha subratllat que la sinistralitat de la carretera entre Elx i Santa Pola ha baixat “a zero morts i a zero ferits greus després del desdoblament de la via iniciat per la Generalitat”. En aquest sentit, ha subratllat que “és el resultat de les actuacions que ja han començat als primers trams i que ara es consoliden amb la continuació de la resta de les obres”.
L’alcalde d’Elx ha definit l’actuació “com una de les més importants que està fent la Generalitat a Elx, màximament des del punt de vista de les infraestructures”, i s’ha congratulat pel bon ritme d’execució del tercer tram i que en breu arranquen els treballs del quart “sense cap mena d’interrupció” i així complir la meta “de tindre totalment duplicada la carretera en un termini raonable”.
“Conforme van concloent-se les diferents fases”, ha continuat, “la via va millorant en fluïdesa, accessibilitat, comoditat i en una reducció absoluta dels accidents de trànsit greus i mortals, que abans lamentablement eren una constant”. I és que, tal com ha apuntat el regidor il·licità, el més important des que es va fer l’actuació provisional ha sigut la “dràstica” reducció de la sinistralitat, “el qual era el principal objectiu”, ha reiterat, mostrant la seua satisfacció per la inversió de quasi 17 milions d’euros que està efectuant el Consell en una via “fonamental” per la qual transiten diàriament 15.000 vehicles de mitjana i que connecta “dues ciutats veïnes, dues ciutats germanes amb una relació molt intensa”.
La consellera ha indicat que “després d’haver finalitzat més de 1,4 quilòmetres d’un primer tram a l’accés a Santa Pola i al tram des del Corriol de Cendres fins a l’encreuament de la Vallverda i en les pròximes setmanes es firmarà el contracte del quart tram, valorat aproximadament en 4 milions d’euros”.
En les pròximes setmanes es firmarà el contracte del quart tram, valorat en aproximadament 4 milions d’euros
Aquestes obres es completaran amb l’actuació als altres dos trams restants: el condicionament entre els P.K. 2,5 al 3,6 per un pressupost de 2,97 milions d’euros, la licitació dels quals està prevista per a enguany, i el condicionament entre els P.K. 0+000 al 2+500 per un pressupost de 3 milions d’euros, la licitació dels quals es preveu en 2024.
En total, ha destacat la consellera, “per a fer més segura i accessible els quasi 12 km d’aquesta carretera que té una intensitat mitjana diària de 15.000 vehicles i que s’incrementen notablement en època estival”, la Generalitat ja ha destinat 3,68 milions en obres ja finalitzades, 2,5 milions en les obres en marxa, i 4,46 milions d’euros en els trams de pròxima licitació.
Com ha recordat Rebeca Torró, “la carretera Elx-Santa Pola és un important eix de comunicació que canalitza l’elevat nombre de desplaçaments entre ambdós poblacions”, i ha afegit que “la Conselleria està treballant per solucionar els problemes de seguretat viària, derivats fonamentalment de la presència de glorietes partides, amb girs a esquerres i nombrosos accessos directes a les propietats confrontants a la carretera”.
En aquest sentit, ha explicat que el traçat recte de la carretera que propiciava la circulació amb altes velocitats, i la presència de nombroses edificacions residencials als seus marges agreujaven els problemes de seguretat.
A més, ha assenyalat que “aquests treballs de desdoblament estan servint també per a posar en valor una mobilitat més sostenible amb el condicionament de la via de ciclovianants així com la creació d’àrees específiques per a parades dels serveis de transport públic, que en aquests moments mancaven d’aquest espai, la qual cosa incrementava la perillositat de la via”.
Reconversió en via parc
Així, els treballs de desdoblament de la carretera CV-865 Elx-Santa Pola van dirigits a la transformació d’aquesta via des de la tipologia d’una carretera convencional, amb un carril per sentit i un espai per a carril bici sense segregació respecte de la calçada, a la seua reconversió en via parc, amb una secció que passa a tindre dos carrils per sentit, amb un separador central, i ubicació d’andana ciclopeatonal en ambdós marges separats per una tanca de l’espai per a vehicles, cosa que garanteix la major seguretat per a aquests trànsits no motoritzats.
Addicionalment, s’ha disposat en tota la longitud de la carretera una vorada central, de manera que els girs a esquerres estan ja prohibits en tota la via, la qual cosa ha resolt substancialment el problema de seguretat viària. Així mateix, la reducció de l’ample dels carrils de circulació permet ampliar l’espai ciclopeatonal, i indueix una reducció de la velocitat.