Una enquesta revela que la conversió en zona de vianants del centre ha suposat un revulsiu per al comerç

Una enquesta revela que la conversió en zona de vianants del centre ha suposat un revulsiu per al comerç

L’informe encarregat per la Regidoria de Comerç i realitzat per Coto Consulting a 57 establiments i 102 residents del municipi indica que aquesta actuació ha permés que les vendes augmenten per la millor accessibilitat que tenen els clients


Una enquesta encarregada per la Regidoria de Comerç de l’Ajuntament d’Elx i realitzada per Coto Consulting revela que la conversió en zona de vianants del centre ha suposat un revulsiu per als negocis de proximitat local. El sondeig que ha sigut realitzat a 57 establiments i 102 residents indica que aquesta actuació ha permés que les vendes augmenten per la millor accessibilitat als comerços. L’edil de l’àrea, Felip Sánchez, ha presentat el resultat d’aquest informe en el qual el 59,6% dels comerciants enquestats afirma que la conversió en zona de vianants té un impacte positiu.

Segons ha destacat el regidor “dels comerciants enquestats el 77,2% van ser dones d’entre 35 i 65 anys mentre que el 22,8% van ser homes, això fa que siga un sector molt feminitzat”.

L’estudi segueix una línia organitzada en quatre fases. En la primera d’aquestes s’ha realitzat una anàlisi urbana general, en la segona s’ha fet un estudi de mercat i valorització per als vianants, en la tercera s’ha dut a terme un estudi de l’oferta i demanda i, finalment, s’ha desenvolupat una avaluació final de l’informe.

L’edil de l’àrea, Felip Sánchez destaca que “el 71% dels enquestats considera que la conversió en zona de vianants ha millorat la seua estada al centre”

Quant a les vendes actuals del negoci, els comerciants enquestats afirmen que han decrescut (42,1%) o s’han mantingut estables (38,6%). Malgrat això, la previsió per als pròxims 5 anys és positiva, els comerciants esperen que les vendes cresquen (42,1%) o que es mantinguen estables en el temps (35,1%).

A més, Sànchez ha informat que els comerços estan ben equipats: “El 98,2% amb aire condicionat i ordinador amb connexió a internet, un 94,7% dels comerços compta amb datàfon i un 86% amb TPV.

No obstant això, el 54,4% indica que no ofereix cap mena de servei addicional a la venda als seus clients”.

D’altra banda, el 100% dels enquestats resideixen a Elx i destaca la residència als districtes 1 i 2 i més del 65% dels enquestats viuen al centre històric. La resta dels districtes representen el 32% dels enquestats.

Aquesta enquesta s’ha realitzat al centre històric a causa de l’alta densitat de població. El regidor de Comerç ha destacat que la conversió en zona de vianants ha sigut molt positiva per al centre històric i ha influenciat en la Corredora i l’entorn pròxim.

A l’hora de desplaçar-se fins al centre històric, els residents dels districtes 1 i 2 acudeixen principalment caminant, donada la proximitat. Són els districtes del 3 al 7, els que acudeixen en més d’un 60% dels casos en alguna mena de transport i destaca l’ús del vehicle privat (45,5%).

L’augment del flux de vianants es relaciona directament amb l’augment de la clientela. Segons ha afirmat Sánchez, “el 71% dels enquestats destaca que la conversió en zona de vianants ha millorat la seua estada al centre. Aquesta actuació ha ajudat amb la conscienciació de compra de proximitat per al consumidor, amb la reobertura d’edificis com l’antic mercat municipal o nous usos, així com la inversió en informació i digitalització”.

S’ha realitzat una anàlisi DAFO en la qual dins de les fortaleses destaquen: la creació d’un pàrquing dissuasiu als afores al centre històric i la disponibilitat de transport públic que permet l’accés i la comunicació a la zona. Quant a les febleses es troben: el nombre de tancaments a la zona, disminució de nombre d’associats (21% associats) i baix nivell de serveis personalitzats per part dels comerços (comanda telefònica, newsletter, etc.), punts en els quals està previst treballar en el futur.

Finalment, l’edil ha destacat el compromís que té la Regidoria per la creació de zones de confort i per la introducció de vegetació als carrers comercials de la zona.