L’alcalde, Carlos González, assegura que ”aquests fons europeus ens permeten continuar aprofundint en les polítiques que humanitzen la ciutat i alhora avançar en dinamisme econòmic i en la creació d’ocupació”
La Unió Europea, a través dels fons europeus Next Generation, ha concedit a l’Ajuntament d’Elx la totalitat dels 8,6 milions d’euros que va sol·licitar per a continuar avançant en el seu projecte ‘Elx-Mobilitat verda’.
Quasi 9 milions d’euros que se sumen als 4 milions d’euros rebuts en la primera convocatòria destinats, entre altres qüestions, a l’adquisició de huit autobusos elèctrics, la construcció d’una electrolinera, el servei que permet el pagament del bus amb targeta i l’ampliació de línies de l’autobús urbà.
“És una notícia molt positiva que ens permetrà avançar en mobilitat sostenible, continuar reduint els gasos d’efecte d’hivernacle i avançar en la descarbonització de la ciutat, millorant la qualitat de l’aigua i fent una ciutat més saludable”, ha destacat l’alcalde d’Elx, Carlos González.
González, i la regidora de Mobilitat Urbana Sostenible, Esther Díez, han donat a conéixer la resolució provisional del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que col·loca l’Ajuntament d’Elx com el dècim de tota Espanya en la captació de fons europeus.
Aquests 8,6 milions d’euros per a descarbonitzar la mobilitat a la ciutat tenen per com a objectiu el finançament de sis projectes.
“La primera proposta és la implantació de zona de baixes emissions a la zona de la ciutat amb més flux de vehicles. S’instal·laran sistemes de control amb cambres i programari que monitoren les dades ambientals i de trànsit”, ha indicat Esther Díez.
En segon lloc, està el tancament del primer anell ciclista (carrer Oriola i avinguda Sucre i variant per a la connexió de zones industrials i residencials del Nou Altabix) i l’inici del segon anell (carrer Barxell i avinguda de la Universitat).
En tercer lloc, es troba el fet de donar continuïtat als treballs de creació de plataformes úniques dutes a terme en el marc del ‘Pla Centre’ per a afavorir els desplaçaments a peu, mitjançant la creació de vies d’ús compartit. Els carrers afectats seran carrer Nou de Sant Antoni, Porta de la Universitat de Sant Joan, Bufart, Mare de Déu de la Soledat, Lago, travessia de Sant Roc, Sant Pasqual, Sant Antoni del Pla i Alfons XIII.
En quart lloc, es planteja un important esforç amb l’ampliació del servei de Bici Elx amb la creació de 55 noves estacions.
La regidora de Mobilitat, Esther Díez, destaca que l’Ajuntament d’Elx se situa en aquesta resolució dels fons com el desé consistori de tota Espanya en captació d’aquestes ajudes
La cinquena proposta se centra en la millora de l’accessibilitat de parades en el transport públic, amb l’actuació prevista sobre el bescanviador central de Doctor Caro.
Finalment, la sisena proposta se centra en la renovació de la flota d’autobusos cent per cent elèctrics amb l’adquisició de sis noves unitats, que se sumen als que ja estan entrant en funcionament.
El valor total dels projectes presentats ascendeix a 9,5 milions d’euros sense IVA. L’Ajuntament aportarà 2,2 milions que serviran, d’una banda, per a completar els 9,5 milions sense IVA que costa el projecte, i per un altre, per a pagar l’impost ja que la suma total de la inversió ascendeix a 10,8 milions IVA inclòs.
“L’Ajuntament d’Elx se situa en aquesta resolució dels fons com el desé consistori d’Espanya en captació d’aquestes ajudes dels 120 municipis que han aconseguit alguna subvenció”, ha apuntat la regidora, que, respecte als terminis, ha aclarit que l’inici de les licitacions ha de donar-se com a màxim dos mesos després de la resolució definitiva i el desenvolupament d’aquestes actuacions s’estén fins a juny de 2025.
Díez ha indicat que aquestes actuacions estan en coherència i coincideixen en el temps amb les arreplegades en el Pla de Mobilitat Urbana que s’aprovarà en el ple del pròxim dimarts, 2 de maig de 2023.
“Estem parlant d’un global de 20 milions d’euros d’inversions en mobilitat sostenible en els últims quatre anys: els quatre de la primera convocatòria Next Generation, el 8,6 milions de l’actual i els 7,5 que s’han anat invertint a través dels fons EDUSI”, ha ressaltat Díez, que ha conclòs i ha assenyalat que “per a aquest Ajuntament és importantíssim rebre aquests fons per a consolidar la transformació del nostre municipi. Transformar la mobilitat és la principal eina que tenim els ajuntaments per a frenar l’avanç de l’emergència climàtica, ja que cal recordar que a la nostra ciutat més del 80% de les emissions contaminants provenen del trànsit privat”.
El projecte contempla la creació d’una zona de baixes emissions, el tancament de l’anell del carril bici i l’ampliació de les estacions, l’ampliació d’espais per al vianant, la renovació de la flota d’autobusos i la millora de l’accessibilitat a les parades
“La captació d’aquests fons europeus ens permet continuar avançant en les polítiques que humanitzen la ciutat i la fan més amable, però també ens permet avançar en dinamisme econòmic i en la creació d’ocupació, perquè darrere d’aquests 8,6 milions d’euros hi ha una inversió que té un efecte multiplicador sobre el cicle econòmic”, ha indicat González.
26 milions captats de fons europeus
L’alcalde ha assenyalat que “des d’una perspectiva global cal destacar que l’aposta de l’Ajuntament d’Elx pels fons europeus es consolida. Amb la subvenció que ens han concedit aconseguim els 26 milions d’euros captats de fons europeus per a polítiques que modernitzen les ciutats i contribueixen a la millora de la qualitat de vida de la ciutadania, com és el cas d’aquestes actuacions en mobilitat i d’altres com ara la regeneració de barris com Porfiri Pasqual”.
Finalment, Esther Díez ha agraït la gran faena realitzada pels tècnics municipals, de Pimesa i d’Auesa que han fet possible rebre aquesta subvenció.