L’Ajuntament demana un informe per a quantificar el cost de la conservació òptima del Palmerar i que la Generalitat assumisca el 50% d’aquest

L’Ajuntament demana un informe per a quantificar el cost de la conservació òptima del Palmerar i que la Generalitat assumisca el 50% d’aquest

“Volem comptar amb un document precís sobre quin és l’import econòmic necessari per a la conservació del Palmerar i que la Generalitat arreplegue en els pressupostos de 2024 la quantitat que ha d’aportar segons marca la nova llei”, assegura el portaveu del Govern Local, Héctor Díez


La Junta de Govern Local ha acordat encarregar als serveis tècnics Municipals de l’àrea d’Espai Públic, Parcs i Jardins i Palmerar, la realització de l’Estudi de necessitats per a la correcta gestió, protecció, conservació, i revaloració del Palmerar d’Elx, que detalle minuciosament les diferents partides corresponents a inversions i despeses que garantirien el compliment exhaustiu d’aquestes obligacions en relació amb el nostre Patrimoni de la Humanitat.

Així ho ha anunciat el portaveu de l’Equip de Govern, Héctor Díez, que ha aclarit que “es tracta de conéixer quins diners hauríem de destinar al Palmerar d’Elx perquè, de veritat, des del punt de vista mediambiental, de conservació i patrimonial, tinga un futur i siga un palmerar mil·lenari. Volem comptar amb un document clar i precís sobre quin és l’import econòmic necessari per a la conservació del palmerar en condicions òptimes i que això permeta que en els pressupostos de la Generalitat de 2024 s’arreplegue la partida que marca la Llei del Palmerar, ja que l’administració autonòmica ha de sufragar al 50% la totalitat de les despeses”.

Díez ha recordat que “aquesta legislatura s’ha aprovat la Llei de Protecció del Palmerar després de molts anys de vigència de l’anterior i de la necessitat de comptar amb un altre marc jurídic que s’adapte a la realitat actual del Palmerar i que ens done una mirada de futur sobre el que ha de ser i com cal conservar-lo perquè les generacions esdevenidores puguen gaudir d’ell també”.

El regidor ha destacat que una de les qüestions més importants de la nova llei és que s’ha reconegut que la Generalitat Valenciana ha de finançar al 50% els costos de conservació i manteniment del Palmerar il·licità com Bé Patrimoni de la Humanitat, “una qüestió que no és interpretable, sinó un imperatiu legal”.

En definitiva, es tracta de saber què costarà el manteniment del Palmerar per a saber quins diners ha de destinar l’Ajuntament juntament amb la Generalitat Valenciana per a garantir la correcta conservació i manteniment d’aquest.

Segons el regidor, a través del pressupost municipal l’Ajuntament d’Elx destina prop de 900.000 euros dona a l’any al Palmerar d’Elx. Ací s’inclou la plantilla de palmerers, enginyers agrònoms i operaris com ara jardiners, el cost del reg, de la maquinària, de l’utillatge, dels contractes externs o del control de plagues.

Per part seua, en l’últim any la Generalitat valenciana va destinar 1,8 milions d’euros al control de plagues, tant al Palmerar Històric com als exemplars dels anells de protecció que estan fins i tot fora del nucli urbà.