L’Ajuntament d’Elx se suma a la lluita contra l’assetjament escolar

L’Ajuntament d’Elx se suma a la lluita contra l’assetjament escolar

L’alcalde, Carlos González i la regidora d’Educació, María José Martínez, destaquen la necessitat d’unir forces per a combatre l’assetjament escolar durant la lectura del manifest que s’ha dut a terme al Saló de Plens


La repulsa de l’assetjament escolar s’ha tornat a fer patent un any més al Saló de Plens de l’Ajuntament d’Elx i coincideix amb la commemoració del Dia Internacional Contra l’Assetjament Escolar.

L’alcalde d’Elx, Carlos González, la regidora d’Educació, María José Martínez i els també edils Mariano Valera, Patricia Macià, Héctor Díez, Felip Sànchez, Ana Arabid i Puri Vives han assistit a aquest acte per a expressar el suport municipal a la labor que s’està realitzant en la lluita contra l’assetjament escolar des d’associacions com Plántale cara al bullying o la Fundació ANAR.

Durant l’esdeveniment ha tingut lloc la lectura d’un manifest a càrrec de Zaira Belda Martínez, alumna de cinqué de Primària del CEIP Menéndez Pelayo, i d’Iris Brotons Navarro, alumna de l’Acadèmia Luis Vives, en el qual s’ha realitzat una reflexió sobre la problemàtica de l’assetjament, les seues causes i les seues conseqüències.

“Subscric cadascuna de les paraules llegides per Zaira i Iris” ha dit l’alcalde, que ha afegit que “és necessari posar el focus sobre una problemàtica social que es produeix a les escoles i que és un gran problema per a moltes famílies. Gràcies a tots i a totes les que treballeu per a acabar amb l’assetjament escolar i a l’associació que presideix Salud Alarcón, que hui ha fet possible que parlem de l’assetjament al Saló de Plens”.

Per part seua, la regidora d’Educació ha assenyalat que és tasca de tots i de totes lluitar contra aquest fenomen i unir forces entre tots els actors implicats per a frenar aquest problema i posar el focus en el treball de conscienciació que es du a terme a les aules.

Martínez ha agraït el treball que els equips directius estan duent a terme des dels centres educatius i també la labor que realitza l’associació Plántale cara al buylling i la Fundació ANAR amb la qual col·labora l’Ajuntament i que ha posat en marxa el “Programa de prevenció de l’assetjament escolar i ciberbullying”, un projecte finançat per la Fundació Juan Perán-Pikolinos, que ha celebrat la seua cinquena edició a Elx i del qual s’han beneficiat més de 5.000 xiquets i xiquetes de cinqué de Primària.


 

Es tracta d’un programa de prevenció contra la violència entre iguals en l’àmbit escolar en el qual s’aborda la problemàtica de l’assetjament escolar des d’una perspectiva global amb els centres educatius i s’ofereixen tallers impartits per dos psicòlogues.

La regidora ha recordat que l’Equip de Govern ha reservat una partida pressupostària en 2023 per a intensificar la lluita contra l’assetjament escolar a través de la Fundació Anar i que els seus programes arriben a més centres i estudiants.

Dades preocupants

Tal com s’ha expressat en la lectura del manifest, segons la Unesco, en el seu últim informe de 2019, un de cada tres menors escolaritzats a tot el món viu de prop aquest problema. “No sols afecta la víctima (focus de burles, maltractaments, humiliacions, aïllament), sinó que també ho fa amb aquelles persones que són testimonis directes del maltractament als seus companys/es, ja que normalitzen aquestes situacions i les projecten en el futur en la seua edat adulta i ens fan a tots còmplices d’altres formes de maltractament contra les quals també lluitem com a societat, però que continuen sent tan silencioses, tan greus, tan difícils d’erradicar”.

L’última memòria anual publicada sobre convivència a les aules a la Comunitat Valenciana, 2016-2017, xifra una mesura de 3 assetjaments al dia a les escoles de la Comunitat Valenciana, i això tenint en compte les dades oficials, ja que en les reals són molts més.

No obstant això, segons l’últim informe realitzat per la Fundació ANAR amb el suport de Fundació Mútua Madrilenya, en Centres Educatius en Temps de Pandèmia 2020-21, en els últims anys s’ha detectat una baixada important sobre la conducta d’assetjament escolar als centres educatius, d’un 34% en 2019 a un 15% entre 2020-21, la qual cosa sembla mostrar la millora de les labors preventives a les aules. Però no podem oblidar que després de la pandèmia s’ha posat de manifest una problemàtica més difícil de controlar i de visualitzar, que és el ciberassetjament, la principal via d’execució de la violència d’assetjament entre iguals i els mitjans més emprats són WhatsApp, Instagram, TikTok i Jocs en línia. Així mateix, malgrat la reducció dels casos d’assetjament, els estudiants admeten que han augmentat les agressions en grup: que han passat d’un 43,7% en 2018-19 a un 72,4% en 2020-21.

Respecte a les conductes d’assetjament escolar que s’observen als centres, es destaquen com les més freqüent els insults/malnoms/burles en un 86,3%, difusió de rumors en un 46,9% i espentes, bescollades en un 45,3%. Els motius d’agressions més justificats són l’aspecte físic, ser diferent, les coses que fa o diu la persona que ho pateix, dificultat a relacionar-se, els seus gustos i per ser d’un altre país, cultura, raça o religió.