Més d’un centenar de professors participen en les VII Jornades Convielx al CIPFP La Torreta amb l’objectiu de conéixer estratègies per a millorar la convivència a les aules

Més d’un centenar de professors participen en les VII Jornades Convielx al CIPFP La Torreta amb l’objectiu de conéixer estratègies per a millorar la convivència a les aules

L’alcalde, Carlos González, la coordinadora de Convielx, Julia Miquel, la cap de servei d’Educació de la Direcció Territorial d’Educació a Alacant, María del Carmen Ferrández, el director del CEFIRE Elx, Santiago Fernández, i el director de la Torreta, José Andrés Gutiérrez, participen en l’acte d’obertura


Arranquen les VII Jornades Convielx al CIPFP La Torreta amb més d’un centenar de docents i equips directius de col·legis i instituts d’Elx i del seu entorn amb l’objectiu de conéixer estratègies per a millorar la convivència a les aules. L’alcalde, Carlos González; la coordinadora de Convielx, Julia Miquel; la cap de servei d’Educació de la Direcció Territorial d’Educació a Alacant, María del Carmen Ferrández; el director del CEFIRE Elx, Santiago Fernández; i el director de la Torreta, José Andrés Gutiérrez, han participat en l’obertura de l’esdeveniment, que es desenvoluparà fins el dijous 4 de maig a la Sala d’actes Pablo García Pajares.

En concret, s’han celebrat les ponències ‘Pràctiques restauratives’ de Lucía Sánchez, membre de l’equip de formació de l’IES Miguel Catalán de Coslada i del grup d’investigació Equitat, Diversitat i Educació Inclusiva (EQUIDEI) de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM); ‘Aprenentatge servei’ de Miguel Ruiz, del grup territorial valencià de la Xarxa Espanyola d’Aprenentatge-Servei (REDAPS); i ‘Tutoria entre iguals’ de José Antonio Corral, integrant de Convielx. Demà serà el torn de ‘Model dialògic de prevenció i resolució de conflictes’ i ‘Mediació’, a càrrec dels professors de la Universitat de València (UV) Esther Roca i Carlos Caurín, respectivament; i ‘Actual model de gestió de la igualtat i la convivència en el sistema educatiu valencià’ de Raquel Andrés, directora general d’Inclusió Educativa de la Conselleria d’Educació.

El regidor, que ha agraït la invitació a l’acte, ha desitjat als presents unes jornades “fructíferes i positives” i ha recalcat la importància de la convivència com a valor essencial per a afavorir l’harmonia, ja siga en general entre els habitants d’un municipi com Elx o d’integrants de les seues comunitats educatives. “La convivència és indubtablement fonamental als centres educatius”, ha prosseguit i ha apuntat que el nivell de rendiment acadèmic i l’aprenentatge es relacionen amb l’absència de conflictes o la seua gestió amb intel·ligència emocional i es reconeix la complexitat a la qual han arribat les relacions socials en les dos últimes dècades, per la qual cosa, ha dit, “cal saber gestionar-la i posar a l’epicentre una convivència basada en els valors democràtics”.

Una merescuda Medalla de Plata del Bimil·lenari

Per aquest motiu, González ha lloat Convielx, projecte iniciat en el curs 2004/2005 per a millorar la convivència als instituts de la localitat, i en el qual actualment participen 15 centres amb sis objectius: crear un clima de convivència quotidià basat en la tolerància i la solidaritat, augmentar la implicació de tots els membres de les comunitats educatives, establir normes “de centre” consensuades, reduir l’absentisme, millorar el rendiment acadèmic i propiciar una educació en llibertat. Per això, en cada institut hi ha un grup de treball amb professors voluntaris que analitzen i adopten, setmanalment, mesures pal·liatives o preventives relatives a assetjament escolar, desavinences entre alumnes, faltes de respecte, autolesions o altres conductes disruptives. Una labor, la de Convielx, que va ser reconeguda amb la Medalla de Plata del Bimil·lenari el passat 6 de desembre al Saló de Plens.

L’esdeveniment es desenvolupa entre el 3 i el 4 de maig, amb ponències que tractaran, entre altres temes, pràctiques restauratives de convivència, mediació, el model dialògic de prevenció i resolució de conflictes o la gestió de la igualtat i la convivència en el sistema educatiu valencià

La coordinadora de Convielx ha traslladat la seua gratitud a González per “el seu interés en la tasca que duem a terme per a previndre l’assetjament escolar als centres de la nostra ciutat”. I Ferrández ha apel·lat a dissenyar el model de gestió de convivència dels centres per a aconseguir la meta del benestar emocional, “perquè si no estarem admetent un model diferent, no pensat en igualtat, bon tracte i pau”. En aquest sentit, la cap de servei d’Educació de la Direcció Territorial ha explicat, sobre la base d’experiències, que un centre educatiu va bé quan abelleix anar: “Quan l’alumnat vol acudir a classe; els professors, a treballar; els pares, participar… i això ocorre amb la convivència”. Sentir seguretat i pertinença a una comunitat educativa són, ha assenyalat, factors clau per a aprendre i ensenyar. Així mateix, Ferrández ha cridat a reflexionar i suplir les mancances d’estratègies i recursos emocionals que es van evidenciar durant la pandèmia, quan es va fer necessària la “innovació per a formar-nos i per a formar l’alumnat” sobre aquest tema.

Per part seua, el director del CEFIRE d’Elx ha reafirmat que “treballem perquè l’alumnat puga estudiar en un ambient agradable, perquè si no òbviament el rendiment anirà a pitjor”, en uns centres, ha dit, que no sols han de significar acompanyament, sinó refugi d’aquells casos on, fora de l’aula, estiga en perill l’evolució personal dels estudiants. I Gutiérrez ha subratllat “l’orgull i vertader plaer” que suposa celebrar aquestes VII Jornades Convielx a La Torreta: “Intentem col·laborar en tot el que podem i posem a la disposició de l’Ajuntament, del CEFIRE i de la Direcció Territorial les nostres instal·lacions”.