Este curs es realitzaran tallers d’habilitats socials per als estudiants de 6é de Primària de col·legis adscrits als instituts amb un major nombre d’alumnat absentista
La Regidoria d’Educació implantarà este curs una sèrie de programes de prevenció d’absentisme escolar. En concret, es posarà en marxa tallers d’habilitats socials per als alumnes de 6é de Primària en els centres adscrits als instituts amb un major número d’alumnat absentista. Al llarg de tres sessions, 300 alumnes de huit centres educatius del municipi realitzaran activitats enfocades a fomentar l’autoconcepte, l’autoestima, l’autonomia o la responsabilitat.
“L’absentisme escolar genera un problema en l’alumnat per la pèrdua en el ritme d’aprenentatge. La desmotivació, problemàtica social, desinterés per acabar l’ESO o conductes disruptives a l’aula són molts dels motius que generen absentisme en els centres escolars i amb estos programes es vol incidir en la millora de l’assistència a classe, però també en la qualitat de l’assistència i el seu reenganxament al ritme d’aprenentatge a l’aula”, ha subratllat l’edil d’Educació, María Bonmatí.
A més, este curs també s’impartirà un projecte pilot en els col·legis Jaume Balmes i Mediterrani que consta d’una activitat de Scape Room on l’alumnat, durant 6 sessions, participarà de manera activa per a resoldre una sèrie d’enigmes i resoldre un misteri i on l’assistència a classe és imprescindible per a aconseguir-ho.
D’altra banda, la subvenció de la Conselleria d’Educació a través del programa FEM ESCOLA III ha permés suport educatiu en horari no lectiu en els IES i centres de primària que ho han sol·licitat, la qual cosa, segons l’edil, “ha influït en la prevenció i millora del fracàs escolar de l’alumnat que l’ha rebut”, a més de suport a Elx Acull en projectes d’oci i temps lliure i a les activitats proposades pels PAC de Carrús i Joanot Martorell. Al mateix temps, ja es treballa en l’organització de FEM ESCOLA IV, on es donarà suport educatiu a 45 centres, 14 de secundària i 31 de primària. “Això suposa una millora de 16 centres educatius més que l’any anterior i, com a novetat, tres d’ells són concertats”.
El treball de seguiment es tradueix en una millora del 66% dels casos en primària i un 40% en secundària
En este sentit, Bonmatí s’ha referit a la Comissió Municipal d’Absentisme escolar celebrada la setmana passada on es va presentar la memòria i avaluació del treball en el curs passat. “Esta memòria reflecteix qualsevol menor de 16 anys que haja faltat en algun mes més d’un 25% sense justificar, però no tots ells tenen una problemàtica d’absentisme escolar. A més, fem referència a les dades d’infantil, malgrat no ser obligatori, com a mesura de prevenció”.
Ha assenyalat que el 3,10% de l’alumnat matriculat en el municipi en infantil-primària ha superat el 25% de faltes sense justificar en algun mes del curs passat. “Gràcies al treball realitzat pels diferents agents que componen la Comissió d’Absentisme (centres educatius, UEO, inspecció educativa, Regidoria d’Educació, Regidoria de Drets socials, Policia Local) el 66% dels casos registrats ha millorat”. En secundària, el 5,67% dels matriculats ha tingut faltes injustificades d’un 25% o més i un 8,76% només en el cas de 1r i 2n ESO. “Les dades de millora en secundària són de quasi un 40%. Un total de 199 alumnes milloren després de la intervenció dels centres i els agents implicats”.
D’altra banda, ha indicat que han sigut contractats sis tècnics d’Integració Social i quatre d’ells coordinats des de la Regidoria d’Educació per a participar del protocol d’absentisme en els IES mitjançant el seguiment dels casos d’absentisme i la realització de tallers d’Habilitats Socials. Estos han realitzat 679 entrevistes a menors dins dels centres escolars per a la millora de la convivència escolar. S’han citat 44 famílies per a orientar-les en les pautes a seguir, la Policia Local ha visitat 118 domicilis amb notificacions a menors que no milloren el seu absentisme i s’ha informat Fiscalia de 21 casos. També s’ha assistit a cinc judicis a famílies per absentisme.
“Anem en la bona direcció perquè la millora d’un 66% en primària i quasi un 40% en secundària després de la intervenció dels agents del programa d’absentisme és una bona dada, però això no implica que hàgem de continuar treballant i apostant per la prevenció”, ha afegit Bonmatí.