L’Ajuntament comptarà per primera vegada amb un Reglament Orgànic Municipal

L’Ajuntament comptarà per primera vegada amb un Reglament Orgànic Municipal

El ROM dignifica la tasca de l’oposició en el tema de les dedicacions exclusives, estableix una ordenació general dels debats i preveu la possibilitat de creació de comissions no permanents de ple per a tractar assumptes concrets


L’Ajuntament d’Elx comptarà per primera vegada amb un Reglament Orgànic Municipal (ROM), un instrument obligat des que en 2005 es va aprovar la Llei de Grans Ciutats i que 18 anys després és una realitat. El regidor de Recursos Humans, José Navarro, ha assenyalat que aquest reglament “dignifica la tasca de l’oposició” i estableix com ja s’ha fet per primera vegada en aquest mandat que la meitat dels regidors de l’oposició tindran dret a dedicació exclusiva sempre que no se sobrepasse el límit legal. En els grups amb un sol regidor, aquest tindrà dret a dedicació exclusiva i a més cada grup tindrà dret a un funcionari eventual. “Aquesta qüestió ja no queda a discreció de cada alcalde o alcaldessa que arribe al govern municipal, sinó que s’estableix una vegada per sempre”.

“Contribuirà a la millora dels debats de les sessions plenàries i el funcionament general de l’Ajuntament”, ha assenyalat el regidor de Recursos Humans, José Navarro

D’altra banda, s’institucionalitza i es regula la Junta de Portaveus, així com la presidència del Ple, si bé en aquest cas amb caràcter potestatiu perquè així ho estableix la Llei de Bases de Règim Local. A més, s’institueixen noves iniciatives possibles dels grups com ara interpel·lacions i sol·licituds de compareixença i es dona a aquestes iniciatives al costat de les mocions, preguntes i precs una regulació semblant a la de les Cambres parlamentàries.

Navarro ha destacat que aquest nou ROM estableix una ordenació general dels debats, amb 5 minuts en la primera intervenció i 2 minuts i mig en la rèplica i s’institucionalitza el debat de l’estat del municipi “amb una estructura semblant a la dels últims anys, però limitant els temps de les intervencions de l’alcalde”.

També es preveu la possibilitat de creació de comissions no permanents del Ple per a l’estudi d’assumptes concrets i es crea una Comissió de Coordinació presidida per l’alcalde i formada pels directors d’àrea, secretari, interventor, secretari de la Junta de Govern i gerents d’empreses públiques i organismes autònoms, per a millorar la coordinació entre totes les àrees municipals.

“Aquest Reglament posa límits a la discrecionalitat de l’alcalde o de qui presidisca el Ple i garanteix els drets dels grups de l’oposició, a més contribuirà a la millora dels debats de les sessions plenàries i el funcionament general de l’Ajuntament”, ha assenyalat Navarro, que ha apuntat que ja s’ha remés l’esborrany als grups polítics de l’oposició perquè puguen realitzar les aportacions i suggeriments pertinents amb la idea d’aprovar-lo en el ple municipal.