Finalitzen els treballs de restauració del monument a Mariano Antón Serra

Finalitzen els treballs de restauració del monument a Mariano Antón Serra

L’escultura patia una greu deterioració a causa de l’erosió que havia afavorit l’aparició d’escates i el seu ennegriment


L’Ajuntament d’Elx, a través de la Regidoria de Cultura, ha restaurat el monument al pintor il·licità Mariano Antón Serra (1857-1932), realitzat en pedra per l’escultor Antonio Alcaraz en 1933 i situada a la plaça de la Mercè. La rehabilitació del bust, que va començar el passat 2 de novembre, s’ha dut a terme amb l’objectiu de garantir la seua conservació artística i amb això posar en valor l’obra a través de la seua recuperació.

L’escultura patia una important pèrdua de material a causa de l’erosió i l’acció de la pluja que es filtrava a l’interior de la pedra disgregant-la i fent desaparéixer les ornamentacions originals. La seua permanent exposició a les inclemències climàtiques havia afavorit l’aparició d’escates a la pedra, així com el seu ennegriment a causa de la seua proximitat a depòsits d’aigua i la seua reduïda incidència a la llum del sol.

 

La restauració del bust s’ha centrat en la neteja de microorganismes, el tractament de biocides o la consolidació de les clivelles

Les greus deterioracions que impedien la salvaguarda d’aquest emblemàtic monument ja han sigut solucionades gràcies a la intervenció restauradora. Els treballs, que han tingut un cost de 16.577 euros, s’han centrat en l’eliminació de morters impropis, la neteja de microorganismes com ara fongs, la reconstrucció d’ornaments i motlures perdudes, el tractament biocida i de consolidació de clivelles, així com la protecció final mitjançant la hidrofugació de la pedra.

La intervenció ha seguit els criteris establits en la conservació i restauració d’obres d’art, basats en la durabilitat dels materials, la seua reversibilitat i la fiabilitat de l’autenticitat històrica de l’obra d’art com a element únic del patrimoni il·licità.