Els primers expedients comencen amb habitatges unifamiliars situats en diferents pedanies del municipi
El ple de l’Ajuntament d’Elx ha aprovat l’inici dels tràmits de legalització d’habitatges construïts en sòl no urbanitzable. Es tracta de la primera vegada que s’emporta a sessió plenària el procés de regularització dels primers expedients des de la modificació en 2019 de la Llei d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Paisatge de la Comunitat Valenciana. Una modificació que incorpora la possibilitat de legalitzar els habitatges construïts en aquesta mena de sòl i sobre els quals ja no es pot actuar.
Aquest procediment s’inicia amb els primers cinc expedients d’habitatges unifamiliars situats a les pedanies d’Algoda, la Foia, Matola, Torrellano Alt i la Vallverda Baixa i que compleixen amb les condicions que possibiliten la seua regularització com ara estar construïdes en una parcel·la rural o acabades abans d’agost de 2014. Des de l’entrada en vigor de la llei s’han rebut al voltant de sol·licituds per a legalitzar habitatges que van quedar paralitzades fins aquest moment.
El govern municipal fa un pas més en l’impuls per a iniciar les obres del Mercat Central en la seua ubicació tradicional i que l’espai actual del provisional en l’Avinguda de la Comunitat Valenciana torne com a zona verda
El regidor d’Estratègia Municipal, Francisco Soler, ha assenyalat que amb aquest tràmit es pretén “minimitzar els danys que produeixen els habitatges en sòl no urbanitzables”, a més de la generació d’ocupació i les millores ambientals en corregir el possible abocament d’aigües il·legals al subsòl.
Una vegada aprovats els expedients en el ple d’aquest dilluns, les parcel·les hauran de justificar la presència d’un abocament d’aigües residuals legal, tindre unes condicions edificatòries bàsiques i disposar de vegetació al voltant de les construccions. Posteriorment, hauran de demanar la llicència de legalització de l’habitatge i la cèdula d’habitabilitat. La voluntat municipal és continuar tramitant sol·licituds en els pròxims mesos.
El ple ordinari del mes de gener també ha aprovat avançar en l’objectiu del començament de les obres del Mercat Central en la seua ubicació tradicional i recuperar la zona verda en l’espai en el qual en l’actualitat se situa l’edifici provisional a l’avinguda de la Comunitat Valenciana. D’aquesta manera, el govern municipal desisteix de la tramitació per al canvi de qualificació de les parcel·les de l’Escorxador, Mercat Central i mercat provisional i continuar amb la modificació puntual núm. 36 d’ordenació detallada: Protecció del Mercat Central.
Segons Soler, es tracta d’“avançar i ser pràctics amb el principal objectiu de remodelar el Mercat Central i recuperar la zona verda de l’avinguda de la Comunitat Valenciana”. A més, ha assenyalat que la intenció és acabar aquest projecte al llarg de la legislatura.