La millora en l’àrea de Contractació ha permés simplificar i agilitzar tràmits, planificar projectes i incrementar les actuacions fins als 39 milions d’euros
El regidor de Contractació, Claudio Guilabert, ha fet balanç de la labor desenvolupada en esta àrea des de l’inici de legislatura. Un treball que ha permés des de llavors la reducció del nombre de factures i contractes menors per part de l’Ajuntament, alhora que simplificar i agilitzar els tràmits administratius per a la posada en marxa de projectes.
Guilabert ha explicat que des de 2022, últim any complet de l’anterior equip de govern, els expedients tramitats amb factures s’han reduït considerablement, dels 29 expedients per valor de 4,2 milions d’euros a 2,9 milions a través de 17 expedients en 2024. Unes xifres que “continuaran en descens l’any vinent gràcies a les mesures implantades des de l’àrea de Contractació”.
El nombre de contractes menors s’ha reduït a la mitat en els dos últims anys. “Hem passat de 218 en 2022 a 105 en 2014 i el nostre objectiu és que seguisquen en descens, optar per ells només en assumptes d’urgència i transformar-los en procediments oberts súper simplificats per a reduir els terminis i licitar les actuacions”.
Respecte a la contractació major, el nombre de licitacions ha passat de les 101 per valor de 19 milions d’euros en 2022 a les 177 per quasi 39 milions d’euros en el que portem de 2024. En este sentit, la distribució del gasto en Contractació durant este any és de 37,4 milions d’euros per part de la Junta de Govern Local i la quantitat restant, al voltant de 1,2 milions d’euros ha sigut responsabilitat del mateix tinent d’alcalde de Contractació.
“Hem aconseguit agilitzar i simplificar els tràmits administratius, redistribuït tasques, augmentat les freqüències de les sessions de la Mesa de Contractació, al costat d’una coordinació entre els departaments municipals que s’ha traduït en una millor gestió i planificació dels projectes”.
A més, ha apuntat que a penes un any i mig s’ha aconseguit simplificar els processos, “i el que abans s’aconseguia en 6 mesos en el millor dels casos, ara la mitjana és d’al voltant de 3 mesos. Es tracta de buscar les fórmules per a reduir al màxim els procediments”.
El regidor de l’àrea ha destacat que en 2025 i per primera vegada l’Ajuntament comptarà amb un Pla Anual de Contractació, obligatori des de 2017, i que s’aprovarà este últim mes de l’any. Una ferramenta que permetrà “tindre una planificació de totes les actuacions a dur a terme, seguir un full de ruta per a anar complint objectius. Al mateix temps, promoure la concurrència de les empreses i que tinguen coneixement dels projectes que pretén posar en marxa l’Ajuntament al llarg de tot l’any”.
D’altra banda, en 2025 també es posarà en marxa el Sistema Dinàmic d’Adquisició (SDA) per a reduir també els contractes menors. En este cas, s’implantarà de manera progressiva, principalment en qüestions com la redacció de projectes, direccions d’obra i coordinació de seguretat i salut.