Segons l’alcalde Pablo Ruz, “este és un gran projecte de recuperació ambiental i posada en valor del patrimoni històric, paisatgístic, hidràulic i cultural del nostre municipi”
L’alcalde Pablo Ruz acompanyat per la regidora de Turisme, Irene Ruíz i el regidor de Medi Ambient, José Antonio Román, ha visitat la nova senda SenderElx, un gran projecte de recuperació ambiental i posada en valor del patrimoni històric, paisatgístic, hidràulic i cultural del nostre municipi.
Un projecte amb el qual, segons Ruz, “donar continuïtat al corredor ecològic del riu Vinalopó a partir de la ciutat, en direcció sud del municipi”. Una senda circular de més de 40 km amb punt d’inici i arribada al Molí del Real.
Per les seues dimensions i diferents tipologies ambientals, s’han proposat 3 trams: el del riu Vinalopó, de 12,6 quilòmetres de longitud; el tram Saladars-Platges-Dunes, de 9,6 i el de la Serra del Molar, de 12,8 quilòmetres. A més, hi ha dos derivacions, una cap al Parc Arqueològic de l’Alcúdia de 1,4 i una altra cap al Museu Escolar de Puçol de 3,5 quilòmetres.
L’actuació ha suposat treballs de desbrossament, obertura de senda i retirada d’enderrocs, conjugant sempre el principi de màxima integració paisatgística i mínima intervenció. Al llarg del recorregut s’han creat 2 grans zones d’esplai en el tram del Vinalopó dotades de taules i bancs, a més de la instal·lació de 3 passarel·les de fusta i 4 metàl·liques, paral·leles a la carretera de la Marina, i s’ha col·locat senyalització informativa, preventiva i direccional.
Tot el recorregut és pedalejable, a excepció de la derivació cap al Museu de Puçol, ja que la senda discorre per la Comunitat de Regants d’Assut dels Moros, i per la seua singularitat és necessari conservar i protegir en el seu estat actual.
Esta senda circular oferix la possibilitat de recórrer i conéixer el sistema fluvial del riu Vinalopó, al seu pas per la zona sud del nostre terme municipal, a més de les platges del Pinet i la Marina, el parc natural de les Salines de Santa Pola, la Serra del Molar i el Camp d’Elx.
A més, servix com a nexe d’unió entre el nucli urbà i el medi rural i natural de les pedanies del sud, cosa que contribuïx a la posada en valor dels elements naturals, paisatgístics, culturals o socials d’una forma respectuosa. Esta actuació busca a més recuperar un espai d’indubtable valor ambiental, però també arquitectònic i patrimonial per la presència d’infraestructures relacionades amb els usos de l’aigua.
L’actuació s’emmarca dins del Pla de Sostenibilitat Turística d’Elx i és finançat amb els fons europeus Next Generation per una mica més de 290.000 euros.
Segons Ruz, en un futur l’objectiu és “connectar el Fondo amb la resta de la ruta per a donar integritat per als vianants i pedalejable a l’entorn”. Així, ha indicat que “es tracta de cohesionar i vertebrar el municipi amb esta mena d’iniciatives”.