Història del MACE
El MACE es troba en l’anomenat Raval de Sant Joan, lloc on en època medieval es concentrava la població d’origen andalusí.
L’edifici
Després de l’expulsió dels moriscos, el 1609, el senyor de la ciutat, sota la jurisdicció del qual es trobava la població del raval, va fundar un ajuntament nou, a banda i diferenciat de la llavors vila d’Elx, amb els repobladors que van ocupar el lloc dels expulsats. L’Ajuntament de la Universitat o Raval de Sant Joan es va crear el 1611 i tenia un govern amb vint-i-quatre consellers, de conformitat amb els dret i furs del Regne de València.
L’edifici de l’Ajuntament del Raval, que hui alberga el museu, va ser construït el 1655. Es tracta d’un edifici civil, originàriament d’una alçària, amb planta baixa i un primer pis i amb la façana porticada. L’edifici va deixar de ser Ajuntament el 1827 i la zona va passar a ser un barri més d’Elx. El 1857, l’edifici es va convertir en escola i entre els arcs que donaven a la plaça es va obrir un local on es repartia l’aigua de la sèquia de Marxena. El 1974, l’Ajuntament va aprovar el projecte de reforma i ampliació de l’edifici per a museu municipal. El 1978, es va transformar tot l’interior i es van afegir dues plantes més a la construcció original. Per fi, el 1980, es va inaugurar el Museu d’Art Contemporani d’Elx.
El museu
El museu naix de la voluntat d’un grup d’artistes: el Grup d’Elx. La proposta va ser àmpliament secundada per altres artistes i crítics d’art, així com per diferents col·lectius, tot i que no veuria la llum fins al 1980, com ja hem assenyalat. Aquest grup va reunir obres de col·legues i amics, en un moment de canvi profund en la plàstica espanyola en què sorgeixen diversos col·lectius com ara El Paso (1957-1960) o Dau al Set (1948-1956), entre d’altres, que definirien l’avantguarda espanyola de postguerra, sempre des d’una perspectiva de compromís social.
El Grup d’Elx (1966-1975) naix vinculat directament a aquests moviments d’avantguarda i el museu forma part del mateix projecte del grup que, paral·lelament al seu treball creador, va desenvolupar una àmplia activitat cultural (exposicions, trobades d’artistes, taules redones, etc.), tot amb l’objectiu d’acostar la nova creació als ciutadans i de “popularitzar” l’art. El nucli de la seua col·lecció respon, per tant, a un context artístic i històric molt significatiu en la història del nostre país.